עקבים קורסים בסוסים: כיצד מטפלים?

כאשר הסוס דורך על הפרסה בצורה לא מאוזנת את רוב המשקל "סופגת" נקודה אחת מסוימת, מה שעלול להוביל לעיוות בפרסה, מה שמכונה קריסת עקבים. כיצד מטלים במצב שכזה?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

קריסת העקבים (Sheared Heels) היא בעצם עיוות של החלק הקרני של הפרסה כתוצאה משינוי בגובה העקב כלפי מעלה באחד או בשני העקבים. היא יכולה לגרום לכאב ולצליעה. כאשר הסוס דורך על הפרסה בצורה לא מאוזנת את רוב המשקל "סופגת" נקודה אחת מסוימת.
 

דריכה תקינה
 

בזמן הדריכה התקינה, הסוס מניח משקל על שני שליש האחוריים של הפרסה, העקבים והמחוג ביחד, ואז על הקצה הקדמי. בדומה למה שעושים אנשים – קודם דורכים על העקב ואז על החלק הקדמי של כף הרגל. שני העקבים והמחוג צריכים לגעת ברצפה בו זמנית. 

גובה בעקבים והמחוג צריכים להיות בקו ישר בכדי לאפשר דריכה נכונה.

פרסות בריאות ומאוזנות שומרות על הסוס מפני פציעות בספורט כגון מתיחות גידים ורצועות, פגיעות במפרקים, וכאבי גב. במקרה ואין איזון לפרסה, צד אחד יספוג את רוב המשקל בנחיתת הרגל לרצפה. במקרה והמחוג מצומצם או צר ולא מפותח, שני העקבים יעוותו עקב חלוקת משקל לא נכונה.

נזקי קריסת העקבים

קריסת העקבים גורמת לכאב בחלק האחורי של הפרסה ויכולה לגרום לצליעה.

השינוי הנראה מבחוץ רק מעיד על האופן בו המשקל מתחלק בתוך הפרסה. העצמות, הרצועות, הגידים והמפרקים – כולם עלולים להינזק במקרה והפרסה לא מאוזנת לזמן ממושך. 

תחת לחץ עבודה במשך הזמן יפתח סוס כזה פתולוגיות שונות וכאבים בפרסה,  במפרקים, ברצועות, בגידים למעלה ברגל ולפעמים גם בגב.

לא תמיד רואים צליעה ישירה, לפעמים זה רק עניין של זמן עד שתופיע הצליעה.

הסיבות לחוסר איזון
 

הסיבות לחוסר האיזון הן בעיקר קונפורמציה של הסוס וטילוף. אופן דריכת הסוס נקבע על פי מצב העצמות של הסוס. על המפרזל להתאים את הטילוף לקונפורמציה הספציפית של הסוס וכן לאזן את הפרסה בכדי למנוע את עיוות בטלף.

בהרבה מקרים ניתן ליראות סדקים בצידי העקב, צמיחה לא תקינה של העקב (טבעות של הציפורן), כתמי דם בפרסה וכמוכן ריקבון והצרות של המחוג. קיר הפרסה "מתקפל פנימה" ונסדק. זרימת הדם לפרסה מושפעת מתהליך זה וישירות משפיעה על איכות וקצב הצמיחה של הטלף. 
 

איך מטפלים?
 

רוב המקרים ניתנים לריפוי, אך ככל שהזיהוי מוקדם, כך הסיכוי להצלחת הטיפול טוב יותר.

הטיפול משלב וטרינר ומפרזל. ראשית יש לבדוק את הקונפורמציה של הסוס וכן את אופן הדריכה. לעיתים יש לצלם את הפרסה ברנטגן בכדי לאמוד את חוסר האיזון של העצמות והטלף. יש לטלף את הסוס ולשנות בהדרגה את גובה העקב עד שהסוס נוחת מאוזן. במקרים מסוימים יש לבנות פרסה מיוחדת שעוזרת בחלוקת המשקל בחלק האחורי של הפרסה. ניתן להשאיר צד אחד (הגבוה) באוויר בכדי לאפשר לטלף לחזור למצבו המאוזן.

בהרבה מקרים כאשר עקב אחד גבוה, בצד הנגדי לו באזור הקדמי, ימצא  Flare יש להוריד אותו. יש להשתמש בקצה המחוג כסימון למרכז הפרסה.

איזון הפרסה לא מסתיים בדריכה ישרה משני צידי העקב. בנוסף יש לשים לב לזוויות העקבים והפרסה ביחס לעצמות והכתף, לאורך הטלף בעקבים וה-Toe ועוד.

במקרים מורכבים, בהם מופיעה צליעה, ישנם מספר מרכיבים נוספים לטיפול לפי המלצת הרופא המטפל.

כחלק מהבדיקה השנתית והחיסונים מומלץ לבקש מהווטרינר והמפרזל להסתכל על הפרסות של הסוס. כיום קיימת תוכנה המשמשת כעזר לווטרינרים ומפרזלים לבדיקה שנתית שגרתית כדי לשמר את מצב בריאותו של הסוס.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן