נשנושים: מה מותר ומה אסור לחיות המחמד לאכול?

פעמים רבות עולה בנו החשק לפנק את חיית המחמד עם חטיף או פרס ללא סיבה. איזה מזון מותר לתת, מה אסור בהחלט והאם באמת צריך?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
חמאת בוטנים לכלבים
כדי לבחון את הנושא, נתחיל בחזרה למקורות – כלבים כידוע שייכים למשפחת הזאבים. אלו צדים ממה שזמין סביבם ולעיתים גם אוכלים נבלות. כמו כן, ישנם דיווחים על זאבים הצורכים גללים של בעלי חיים צמחונים. כך גם כלבים מבויתים ישמחו אף הם לאכול צואת הרביורים (אוכל צמחים) למשל צואה של סוסים. נשמע מוכר? עבור זאבים, צמחוניים גדולים (צבאים, כבשים ועיזים, עגלים) מהווים טרף טבעי. האיברים הפנימיים הינם חלקים מועדפים עליהם. לכן חומר צמחי מעוכל חלקית הוא מרכיב נורמלי בתזונה של זאב. זאבים אוכלים גם צמחים כגון פירות, גרגירים ופטריות. משפחת הכלביים קבלה תכונות אלו בירושה. כלבים הינם סתגלניים בתפריט שלהם ופתחו תכונות אנטומיות ופיזיולוגיות מאפשרות להם עיכול תזונה מגוונת. חתולים לעומתם הינם ציידים בודדים, שהתפתחו ככל הנראה באזורים יבשים ומדבריים. החתולים הינם קרניבורים, כלומר זקוקים לרקמות של בעלי חיים על מנת לשרוד. הדבר נובע מהצורך באספקת חומרים מסויימים (כדוגמת החומצה האמינית טאורין, ויטמין A זמין וחומצה ארכידונית) הקיימים רק ברקמות של בעלי חיים, וחוסר היכולת של החתול לסנתז חומרים אלו בעצמו. כך זקוק החתול לרמה גבוהה של חלבון שישמש לצורכי אנרגיה. גם בטבע, תזונת חתולי הבר משקפת את העדפתם לבשר. כך הם נמנעים מלאכול את תכולת הצמחים בתוכן המעי של החיה הנטרפת, בניגוד לכלבים.

חתול – חיה מנשנשת מטבעה

לחתולים דחף טרף חזק מאוד, אף יותר מהרעב הבסיסי הדוחף אותם לצוד מלכתחילה. כמעט מחצית (!) מהתזונה של חתולי רחוב מבוייתים (כלומר, חתולי החצרות) מורכבת ממכרסמים קטנים (עכברים, נברנים, חולדות קטנות) ובנוסף הם ניזונים גם ממגוון טרף אחר כגון ציפורי שיר, זוחלים, צפרדעים וחרקים. למעשה דחף הטרף בחתולים הינו כה חזק שהם יפסיקו לאכול כדי להרוג טרף נוסף. התנהגות זו מאפשרת להם זמינות מזון גבוהה עם צריכת חלבון גבוהה. חתולים התפתחו כך שהם אוכלים 10 עד 20 ארוחות קטנות במשך היום והלילה. למעשה נראה כי חתול הינו חיה מנשנשת מטבעה – הפוך מכלב. אל תתבלבלו בין יצר הטרף של חתולים עם רעב. אם חתול הבית שלכם חוזר ומביא עמו טרף קטן, אין זה סימן לרעב ואינו מתנה עבורכם, אלא פשוט טרף לשם טרף. לכן פעמים רבות החתול כלל לא אוכל את אשר טרף.

פינוקים לחתולים – האם באמת צריך?

מכאן שאם תרצו לפנק את החתול שלכם בנשנוש כדאי מאד שזה יהיה על בסיס מעדן בשרי או דג. אולם האם החתול שלכם באמת זקוק לנשנוש הזה? מחקרי תזונה הראו שכ- 50 אחוז מאוכלוסיית החתולים המבוגרים סובלים ממשקל עודף. השמנת יתר מגדילה את הסיכוי למוות בחתולים מבוגרים פי שתיים לעומת חתולים רזים. אם כך, אולי במקום נשנוש כדאי לשחק עם החתול ולהפעיל אותו? אם בכל זאת תרצו להוסיף לחתול על התזונה הקבועה שלו, עשו זאת עם בשר רזה (פסטרמה דלה בשומן, חזה עוף ) ובכמות מועטה. יש להיזהר מלהרגיל את החתול לאכול מזון רך בלבד או גרגרים בתוספת שימורים בלבד – גם יקר, גם נוטה להיות משמין ובעיקר מיותר.

נשנושי כלבים – צמחוניים או בשריים?

כיוון שכלבים הינם בהגדרתם אוכלי כל, כאן המגוון האפשרי לנשנוש הוא רחב הרבה יותר. כלבים רבים אוהבים ממש לכרסם לחם, ירקות ופירות. הכרתי כלב שהעדיף לנגד עיני קערה עם אבטיח לעומת קערה של שימורי בשר. ישנם כלבים רבים המחבבים ירקות כמו תירס, מלפפון, קישוא, גזר, סלרי. אלו נשנושים בריאים יחסית ועשירים בסיבים וכדאי לנסות אותם עם כלב גרגרן שאינו יודע שובע. כדאי להיזהר בכלבים עם נטייה לשלשול מעודף סיבים וכדאי להימנע מאכילת קלח התירס עצמו כיוון שהוא עשוי לגרום לחסימת מעי.

שימורים לכלבים

אם הכלב שלכם מתעקש על תוספת בשרית בלבד, אפשר להוסיף בשר דל בשומן וללא תבלינים כמו נקניק, בשר עוף ללא עצמות. בעלים רבים מוסיפים מזון רטוב מקופסת שימורים. נראה כי הכלב אוהב את זה במיוחד כיוון שהוא מחסל מיד את הכל. זכרו – מזון רטוב מלכתחילה נאכל במהירות רבה יותר מאשר מזון גרגרי, כיוון שאינו מצריך לעיסה. שימורים רבים מכילים אחוז גבוה של שומן, נתרן וזרחן שאינם בריאים על כן הקפידו להשתמש בשימורים רק מדי פעם. אם המזון שכלבכם אוכל מאוזן ומלא ובאיכות גבוהה, סבירות גבוהה שכלבכם כלל אינו זקוק לתוספת הבשרית הזו והיא באה מתוך הרצון שלכם לפנק או לפצות על היעדרותכם מהבית או אולי במקום טיול ארוך? במידה ויש צורך בנשנושים תזונתיים לצורכי אילוף למשל כדאי לרכוש בחנות חיות חטיפים קטנים עם טעימוּת גבוהה המיועדים למטרה זו.

תיאבון מופחת בכלבים

ומה במידה שהכלב או החתול מגלים תאבון מופחת במזון שלהם? ראשית יש לבדוק את בריאות החיה. חיה שאינה מרגישה טוב, מאבדת את התאבון, בדיוק כמונו. יש לוודא מה מקור אובדן התאבון ולא לפנות לנשנושים ומזון משימורים. שנית, יש לבדוק את תקינות המזון. בשל חוש ריח וטעם חזקים ומפותחים החיה יכולה לחוש בשינויים ראשונים של מזון מקולקל, פג תוקף, עם נגיעות בעובשים או פטריות – ולכן כדאי לבדוק. אם ברשותכם שק אוכל גדול כדאי לפשפש בבסיסו. אם הכל תקין יתכן וסר חינו של המזון בעיני החיה. זה עשוי לקרות למשל במידה ונעשה קישור בין חוויה מפחידה בזמן האכילה והמזון (למשל זיקוקים אן כל רעש אחר) או אם החיה אבדה עניין במזון. אפשר להציג מזון חדש, אבל מומלץ לנסות במנות קטנות, במרקם דומה. לערבב תחילה בין מזון הישן והחדש לזמן מה.

ומה אסור – נשנושים אסורים בתכלית האיסור

כלבים, הם הנשנשנים הגדולים, אבל גם חתולים. שוקולד, שום, בצל, תבלינים, עצמות עוף מכל סוג, גבינה צהובה, ברוקולי וכל מזון ביתי שפג תוקפו ואינו ראוי למאכל אדם גם אם בעל החיים מגלה בו עניין.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

תוכי קקדו הרוקד לצלילי הבקסרטיט בויז
הדבר הכי חשוב שאנו צריכים לזכור הוא שתוכי חולה מתאמץ להסתיר את העובדה שהוא לא מרגיש טוב!

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן