הקרצית החומה – כל מה שרציתם לדעת

אחת הבעיות הנפוצות בטיפול בחיות מחמד הינה טפילים חיצוניים. כתבה זו עוסקת באחד מהטפילים הללו: הקרצית החומה.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
הקרצית החומה

הקרציות נפוצות בחודשי הקיץ ועימן נפוצה מחלה המכונה: "קדחת קרציות" (ארליכיה קאניס"). מחלה זו נגרמת על ידי טפיל של תאי הדם הלבנים בכלב.

שלבי המחלה והתפתחותה

למחלה 3 שלבים: חריף (אקוטי), תת-קליני וכרוני. השלב החריף מופיע 8-20 יום לאחר ההדבקה ומתבטא בחום, ירידה בתאבון, דיכאון הגדלה של קשרי לימפה ודימומים, בעיקר מהאף. רוב הכלבים מחלימים משלב זה של המחלה , לעיתים אף ללא טיפול, תוך שבוע –שבועיים.

כלבים שאינם מטופלים נשארים נגועים בטפיל, חלקם ממשיך ומפתח את השלב הכרוני, שבועות ואף חודשים לאחר ההדבקה. שלב זה נמשך מספר חודשים: בתחילתו הכלב אינו מראה סימנים קליניים (תת-קליני) אך מפתח בהדרגה פגיעה במח העצם, האחראי לייצור תאי דם. הפגיעה במח העצם מתבטאת באנמיה, שטפי דם תת-עוריים ובדימומים מהאף בחלק מהמקרים.

הכלב מאבד בהדרגה את התאבון, יורד במשקל והופך חלש ומדוכא. שני השלבים הללו (חריף וכרוני) עלולים להיות קטלניים, אך השלב הכרוני מסוכן יותר, קשה יותר לריפוי ולרוב- הכלב אינו מגיב כלל לטיפול.

תהליך ההידבקות

המחלה מועברת מכלב לכלב דרך הקרצית החומה. הקרצית נדבקת מכלב נגוע כאשר היא מוצצת את דמו ומעבירה את הטפיל ואת המחלה לכלב הבא בזמן מציצת הדם.

די בקרצית נגועה אחת קטנה כדי להדביק כלב (אפילו כלב גדול…) כל גזעי הכלבים עלולים להידבק אך נמצא כי סוג הרועה הגרמני רגיש במיוחד. כלב שנדבק אינו מחוסן ועלול להידבק שוב לאחר החלמה.
המחלה אינה עוברת בשום מקרה לבני אדם.

המחלה נפוצה מאד בישראל, (במחקר מסוים נמצא כי ב – 30% מהכלבים בארץ יש עדות למחלה). היא קיימת ברוב אזורי הארץ וכמעט בכל מקום שיש בו קרציות.

שיטות טיפול שונות

הטיפול במחלה הוא באמצעות אנטיביוטיקה, (דוקסילין) הניתן לפרק זמן של 3-4 שבועות. וכן, בתכשיר הפעיל נגד הטפיל הניתן בהזרקה פעמיים אחת לשבועיים. הטיפול יעיל מאד במעל 80% מהכלבים החולים בשלב החריף. בשלב הכרוני הטיפול דומה, לעיתים מתעורר צורך בתרומת דם. התגובה לטיפול פחות טובה וסיכויי ההחלמה נמוכים ביותר.

לכן מומלץ מאד, כשהכלב מדוכא, חסר תאבון, עייף או חלש להביאו לוטרינר לבדיקה מוקדם ככל האפשר. קל יותר למנוע את המחלה (דרך הדברת הקרציות) מאשר לטפל בקדחת.

כלב נקי מקרציות אינו נדבק במחלה.

יש דרכים רבות ומגוונות לשמור על כלב נקי מקרציות. אחת הדרכים היעילות ביותר היא קולר מיוחד כנגד קרציות. אך בכל מקרה, כדאי להתייעץ עם וטרינר.

לסיכום 

אנו מאמינים שכל כלב ראוי לחיות חיים בריאים ומאושרים. טיפול קבוע נגד פרעושים וקרציות הוא צעד חשוב בכיוון הנכון.

באתר פט נט תמצאו מגוון רחב של מוצרים לטיפול נגד פרעושים וקרציות לכלבים, לכל צורך ולכל תקציב. בין אם אתם מחפשים קולר, אמפולה, טבליות או ספריי, אנו בטוחים שתוכלו למצוא אצלנו את המוצר המושלם עבור הכלב שלכם. צוות המומחים שלנו ישמח לעזור לכם לבחור את הפתרון הטוב ביותר עבור הכלב שלכם. אנו מאמינים שטיפול קבוע נגד פרעושים וקרציות הוא חיוני להגנה על בריאותו ורווחתו של הכלב.

 

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

החתול מביא לך במתנה פגר של עכבר? הוא מלקק את תנוך האוזן שלך?
תהליך השימוש במנשא יכול לקרות די מהר עבור חלק מהחתולים וייקח יותר זמן עבור אחרים. מאיפה מתחילים?

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן