רפואה מונעת לכלבים

כולנו רוצים כלב בריא וכמה שפחות ביקורים אצל הוטרינר. לצורך כך מומלץ לנקוט במספר צעדים מונעים אשר בסופו של דבר יחסכו גם לכלב וגם לבעלים עוגמת נפש, סבל והרבה כסף. הטיפולים המונעים כוללים חיסונים, טיפול כנגד טפילים ועקור/סרוס.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
רפואה מונעת לכלבים

כולנו רוצים כלב בריא וכמה שפחות ביקורים אצל הוטרינר. לצורך כך, עלינו לנקוט בצעדים מונעים אשר כוללים חיסונים, טיפול כנגד טפילים ועיקור או סירוס.

חיסונים

כל גור חייב לעבור סדרת חיסונים הכוללת 3 חיסוני משושה(או 4 בהתאם לגזע-פינצר, דוברמן ורוטווילר יותר רגישים) ואחרי שבועיים חיסון כלבת ותולעת הפארק. אח"כ כל 3 חודשים חיסון תולעת הפארק ופעם בשנה חיסון משושה וחיסון כלבת (בהפרש של שבועיים לפחות).

מה כולל חיסון המשושה? 6 מחלות, והן:

  1. פרוו – מחלה קשה וקטלנית. ההדבקות ממגע עם צואת כלבים אך הוירוס יכול לשרוד גם בשיער או בכפות רגליים של כלבים.הירוס עמיד מאד ושורד בסביבה שנים. ניתן להדבק בכל גיל (גורים יותר רגישים). הסימפטומים:הקאות, חום, שלשול דמי מסריח שמוביל להתייבשות מהירה ועלול להסתיים במוות.
  2. כלבלבת – מחלה קשה וקטלנית. ההדבקות ממגע עם הפרשות אף/עין/שתן/צואה. הסימפטומים: שעול, שלשול, חום, ירידה בתאבון, דלקות עיניים, אף נוזל, דלקת ריאות ולפעמים סימנים עצביים.
  3. פרה אינפלואנזה – וירוס המשמש חלק מקומפלקס הנגיפים הגורמים למחלת השעלת, מחלה טורדנית שגורמת לשעול יבש ("משהו תקוע בגרון") ועלולה להגיע אף לדלקת ריאות.
  4. דלקת כבד מדבקת – מחלה וירלית חמורה לעיתים קטלנית. ההדבקות ממגע עם רוק/הקאה/שתן/צואה של כלב נגוע. הוירוס תוקף את הכבד/ הכליה/ ריאות/עיניים. סימפטומים: הקאות, שלשול דמי, כאב בטן, חום, ירידה בתאבון. ללא טיפול עלול להיות קטלני תוך 24-36 שעות.
  5. לפטוספירה – מחלה חיידקית. ההדבקות מרחרוח שתן חולדות בדרך-כלל. ניתן להדבק גם משתיה או שחיה במים מזוהמים. סימפטומים: חום,דכאון, צמאון ועליה בהשתנה, חולשה וצהבת. גורמת לפגיעה קשה בכבד או בכליה. לרוב קטלנית. הסכנה במחלה זו- מדבקת לבני-אדם (גורמת לסימפטומים דומים לכלב).
  6. לפטוספירה (הזן השני) – החיסון כולל 2 זנים נפוצים של לפטוספירה.

טיפול בטפילים

  1. תולעים – ישנם 2 סוגי תולעים עיקריים. תולעים עגולות או תולעי סרט. ההדבקות מצואה או מהסביבה. תולעים עגולות נראות כמו ספגטי עם קצוות חדים והן מסוכנות גם לבני-אדם. תולעי סרט נראות כמו אורז או שומשום. התולעים חיות במע' העכול ואוכלות את המזון של הכלב. כשכמותן קטנה אין להן השפעה אבל כשכמות התולעים גדולה (ובעיקר בגורים) עלולה להיות להן השפעה קשה (בטן נפוחה, כאב בטן,שלשול, עכוב בגדילה ועוד). הטיפול הוא בכדורים. בבתים עם ילדים מומלץ לטפל מניעתית כנגד תולעים אחת לחצי שנה.
  2. פרעושים – יצורים שחורים קטנים וקופצניים החיים על פרוות הכלב ובסביבתו. החומרים המומלצים כנגד פרעושים הם פרונטליין או אדוונטג. תרסיס או אמפולות. התרסיס מצוין אך דורש ריסוס מסיבי (2-4 לחיצות לק"ג משקל גוף) בכל הגוף (מלבד הפנים). האמפולות קלות לישום-יש לטפטף באזור העורף על העור. לחזור על הטיפול פעם בחודש. חשוב לטפל גם בסביבה.
  3. קרציות – מצויות רק בקיץ ולכן לקראת האביב יש לרכוש קולר (קילטיקס/פרבנטיק/סקליבור) אותו עונדים לצוואר הכלב לאורך כל הקיץ (אסור להרטיב). בתחילת החורף ניתן להסירו.

עיקור או סירוס

מאד מומלץ למי שאינו מתכוון לפתוח בית גידול בבית.

  • זכרים – ניתוח קל מתבצע בהרדמה מלאה. מבוצע חתך קדמית לשק האשכים ודרכו מסירים את האשכים. שק האשכים נותר ריק ועם הזמן מתנוון. הסרת האשכים גורמת לירידה ברמות ההורמון הזכרי (טסטוסטרון) והפסקת יצור תאי זרע. יתרונות הסרוס: ירידה במחלות פרוסטטה, אין סרטן אשכים, ירידה באגרסיביות (פצעי נשיכה, אבצסים, העברת מחלות), פחות בריחה מהבית וסכנת העלמות או תאונות דרכים.
  • נקבות – הניתוח כולל הסרה מלאה של הרחם והשחלות. כך נמנע היחום, הריון לא רצוי, דלקות רחם, גידולי רחם, ירידה משמעותית בסיכוי לגידולי עטין (בעיקר בכלבות שעוקרו לפני יחום ראשון).
    גידול כלב הוא לקיחת אחריות. מגדל אחראי יזכה לכלב בריא ושמח. מי שחוסך ברפואה מונעת ישלם ביוקר בטיפולים.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

הכנסת בעלי חיים למדינת ישראל ללא רישיון והיתר כדין היא עבירה חמורה שעלולה לפגוע בבריאות הציבור.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן