נחשי-מלך (King snakes) : הגידול והטיפול

שמירה על כמה כללים פשוטים והקפדה על סביבה מותאמת - כך תגדלו את נחש המלך שלכם
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

האקווריום

הרוחב והאורך של האקווריום צריכים להיות לפחות 2/3 מגודל הנחש. יש להתקין מכסה לאקווריום, שיהיה יציב ומסיבי כדי למנוע בריחות.
 

ניתן להשתמש בנייר עיתון, שבבי עץ אורן, או חתיכות קלקר לאריזה כמצע בכלוב או האקווריום, כי הם מתאימים מאוד וקלים לניקוי. יש לוודא שהמצע תמיד יהיה יבש.
כמו כן, יש למקם קערת מים יציבה ומספיק גדולה בשביל שהנחש יוכל להיכנס אליה, עם מים טריים ונקיים בכל עת.

אביזרים לכלוב / אקווריום

כדאי לספק מקומות טיפוס ומחבוא רבים: קופסאות ריקות והפוכות עם פתחי גישה גדולים, ענף רחב וגדול… נחשי מלך נחשבים לחיות ביישניות יחסית, וגם בטבע הם מרבים להסתתר במשך רוב שעות היום. אם לא יהיה לנחש איפה להתחבא, הוא עלול להתחפר בתוך המצע. ולכן כדאי לספק מקומות מחבוא שיהיו קלים לניקוי ולהזזה, ושיהיו תמיד יבשים.

גידול בקבוצות 

נחשי מלך ניתן לגדל בבודדים או בקבוצות קטנות. גידול בקבוצות לרוב לא מהווה בעיה, אך יש לשים לב בעונת הייחום שלא יהיו קרבות בין הזכרים.

כמובן שבשעת ההאכלה יש להפריד ביניהם , למניעת מלחמה על המזון, ובכך למנוע מהנחשים הקטנים יותר לאכול.

כשמוסיפים נחש חדש לאוסף, יש לשים אותו בהסגר של כשבוע, וזאת על מנת לבדוק שאין לו מחלות או טפילים שעלולים להדביק את יתר הנחשים.

טמפרטורה

יש לשמור במשך היום על טמפרטורה של כ 27-32 מעלות. בתקופת הקיץ – השמש מספקת את כל החום הדרוש. יש לספק לנחש מקום בו יוכל לשכב בשמש ולנמנם (BASKING). בכל מקרה, תמיד עדיף לחמם את הכלוב באמצעים מלאכותיים.

מומלץ לספק פינות חמות וקרות: נחשים אוהבים לנדוד בין מקומות קרים לחמים-ועל ידי כך מווסתים את טמפרטורה הגוף שלהם. לכן יש לארגן את האקווריום כך, שיהיו בו "פינות חמות" ו"פינות קרות". (זאת ניתן להשיג על ידי תאורה חזקה של "הפינה החמה" ואוורור מרובה של "הפינה הקרה"). מומלץ לנטר את טמפרטורת .
 

החזקת הנחש
 

זן זה נחשב לזן רגוע יחסית. לרוב, נחשי-מלך לא ינשכו, ישתוללו או ישתינו על מי שמחזיק אותם. יש להחזיק את הנחש ביציבות, אך אסור לאחוז בו חזק מדי. אמנם כשמחזיקים את הנחש הוא עלול לנסות ולברוח. במקרה כזה, אין לתפוס אותו כדי למנוע בריחה, כי הוא עלול לנשוך. יש להחזיק בחוזקה שיש בה בכדי להאט אך לא לעצור את תנועת הנחש. נחש לחוץ יהיה נשכן- נחשי מלך בד"כ אינם נשכנים.

הסימן הראשון למצוקה הוא נענוע בזנב בדומה לנחש עכסן. הראש יונמך והגוף יימתח לתנועת נשיכה. כל דבר אשר ינוע במהירות ובפתאומיות לפני הנחש באותה עת יוכש מיד.

למניעת נחש לחוץ ועצבני מומלץ ספק לו מקומות מסתור מרובים, לא לעשות תנועות חדות או עצבניות לפניו, ולא להתגרות בו. אם רוצים לאחוז בו, יש להושיט את היד בעדינות ובאיטיות ולהניח לו "להריח" באמצעות הלשון. יש להרגיל את הנחש לריח שלך.

יש לשטוף את הידיים לפני (וכמובן גם אחרי) כל טיפול בנחש. אם לידיך יהיה ריח של מזון הנחש ינסה לאכול אותך (ותקבל נשיכה לא נעימה). נהג בזהירות יתירה בנחשים שהרגע אכלו, מחשש שהם עלולים להקיא.

האכלה

לנחשי מלך בוגרים ניתן לתת עכברים בוגרים ללא כל חשש. אם הנחש שלך הוא חלש עדיף להרוג קודם את העכבר. אין צורך בתוספות תזונתיות רק יש לוודא כי העכבר הואכל באוכל בריא. אם ברצונך לתת לטאות או יצורים אחרים בעלי לסתות חזקות עדיף להמית אותם קודם לכן, בכדי שלא ינשכו או יזיקו לנחש שלך. אם מאכילים עכברים חיים עדיף שלא להשאיר את העכבר עם הנחש לבד, ולהמתין עד שהנחש יהרוג אותו.

ניתן להאכיל בעכברים קפואים, אך יש להקפיד ולהפשיר אותם לחלוטין לפני ההאכלה.

בזמן ההאכלה ולאחריה יש לספק חום מספיק בכלוב זה עוזר לעיכול של הנחשים. יש תמיד להפריד בין הנחשים בזמן ההאכלה. בהאכלת נחשים בקיעים, יש להניח אותם במקום קטן עם הטרף, כדי שיוכלו להבחין בו במהירות. יש להתחיל במנות קטנות מאוד למניעת הקאות. ברגע שהנחש אוכל את הארוחות ואינו מקיא או גורם לבעיות אחרות, ניתן להגדיל במעט את המנות הניתנות. עדיף להאכיל בקיעים רק לאחר ההשלה הראשונה. הם בדרך כלל יתחילו לאכול כחודש לאחר הבקיעה. יש לספק מים טריים ולהסיר כל מזון שלא נאכל.

מומלץ לרסס מעט את הטרף בתרסיס ויטמינים כדי להעשיר את התזונה של הנחש.
 

מחלות ובעיות של נחש המלך

טפילים פנימיים
 

סימנים: חוסר תיאבון, אובדן משקל גדילה מואטת או חוסר גדילה, התייבשות, אפטיות.

נחש שמופיעים אצלו הסימנים האלו חייב להילקח מיד לווטרינר. לווידוא חששות אלו יש לתת דגימת צואה לווטרינר המתמחה בזוחלים.

טפילים חיצוניים

סימנים: בליטות אפורות או חומות מעידות על קרציות.

אין לתלוש את הקרציות ישירות מעור הנחש. שימוש בספריי פירתרין ייבש את הקרציות, ולאחר הריסוס ניתן להוציא אותן בעזרת פינצטה דקה.

חרוזים אדומים או שחורים שזוחלים על עורו של הנחש מעידים על פרעושים. יש להשתמש גם כאן בספריי פירתרין, ולאחר מכן לעשות לנחש אמבטיה במים חמימים. חובה למנוע מגע עם העיניים.

פגיעות בפה (MOUTHROT)

סימנים: הופעת מעין "גבינה" על החניכיים.

מחלה זו היא למעשה ריקבון של ריריות הפה והחניכיים. יש לגשת מיד לווטרינר למניעת החרפת המצב.

אינפקציות נשימתיות

סימנים: ליחה בועתית, נשימה בפה פתוח, הקאות, הופעת קרומים על הקלואוקה.

יש להעלות מיד את הטמפרטורה בכלוב, ולהתייעץ בווטרינר.

בעיות עיכול

הסימנים כוללים: הקאות ,שלשולים מסריחים או בצבע מוזר, איבוד תיאבון, התייבשות, אובדן משקל מהיר, חוסר מנוחה או תנומה.

כל נחש שמגלה את הסימפטומים האלו חייב להילקח מיד לווטרינר.

בעיות בהשלה

הבעיה הנפוצה ביותר הקשורה בעור קשורה באי-יכולת הנחש להשיל את העור, גם בחתיכה אחת או בשלבים והקשיים בהשלה גורמים לכאבים חזקים ולא רצויים. כפי שרוב בעלי הנחשים יודעים, נחש בריא לרוב משיל את עורו בחתיכה אחת. בעיות בהשלה יתבטאו בחתיכות עור קטנות הדבוקות לעורו של הנחש, ולעיניו.

כטיפול בבעיות אלה יש:

  • לספק הרבה מים בקערה גדולה מהרגיל, שיספקו לחות לעורו של הנחש.
     
  • להעלות את אחוזי הלחות בכלוב (לחות אידיאלית היא %70, ואותה ניתן לנטר בעזרת מדי הלחות).
     
  • מומלץ לרסס את עורו של הנחש בחומר המרכך ומזין את עורו של הנחש.
     

בעיות בעור (פצעי לחות)

נחשים אלו רגישים מאוד לבעיות הכוללות שלפוחיות בעור. בעיה זו נגרמת כשהמצע רטוב או לח, ולא מחליפים אותו. השלפוחיות נראות תפיחות לבנות על פני כל גופו של הנחש. במקרה זה יש להחליף מיד את המצע בכלוב למצע יבש.

במקרים קלים- הבעיה תיפתר עד להשלה הבאה. במקרים חמורים יותר, יש להתייעץ עם וטרינר.

 

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

חמישה זנים וגזעי ארנבים בעלי אוזניים גדולות שגדלות ללא הרף שכדאי להכיר

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן