תצוגת זוחלים: איך מקימים ומתחזקים?

חשיבה מראש ותכנון נכון של תצוגת הזוחלים יספקו את התנאים המתאימים לבעלי החיים, יקלו על הטיפול בהם ויאפשרו לקהל ליהנות מיופיים בתצוגה
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

במהלך העשור האחרון התפתח ענף הזוחלים בארצנו, וכיום ניתן לפגוש זוחלים שונים כמעט בכל פינת חי. תצוגות זוחלים רבות נפתחות ונסגרות מחוסר מחשבה תחילה, תכנון לקוי, וחוסר ניסיון מקצועי. מאמר זה נועד להדגיש סוגיות ונושאים חשובים שיש להתייחס אליהם טרם הקמת התצוגה ומיום הפתיחה של התצוגה לקהל. 

חימום

התצוגה מיועדת קודם כול למבקרים ולא לזוחלים, כך שחשוב להקפיד על טמפרטורה נוחה, ועדיף אפילו קרירה. למרות דרישות התערוכה, מחובתנו לספק גם את התנאים המקסימליים לזוחלים, כך שיש לדאוג לחימום כל כלוב בנפרד. לרוב, חימום מקומי יחסוך בעלויות החשמל, שכן זול יותר לחמם את נפח הכלובים בלבד ולא את כל החדר. 
אומנם העלות הראשונית של מתקני החימום והתאמתם לכלובים תהייה יקרה יחסית, אך לטווח ארוך הדבר משתלם. 

סוגי חימום

קיימים סוגים שונים של גופי חימום ויש להתאים את סוג החימום לגודל הכלוב ולחיה השוכנת בו. מומלץ להשתמש בתרמוסטט שישמור על טמפרטורה קבועה בכלוב. לאלו שמוכנים להשקיע יותר – ניתן להתקין מערכת בקרה ממוחשבת אשר תדווח על שינויים קיצוניים בטמפרטורה בכלובים. 

גופי החימום המקובלים לחימום הכלובים הם: כבל חימום, נורות חימום קרמיות/ אינפרה אדומות, לבנות חימום, מפזר חום, מערכת מיזוג ותנורים שונים (מיועד לכלובי ענק בלבד)

תאורה

מצב התאורה האופטימלי הוא חדר חושך עם כלובים בעלי תאורה בחלק פנימי עליון של הכלוב. תאורה אשר תוצב במקום בו המבקר יכול לראות את גוף התאורה תסנוור ותפגע בתצוגה. תאורה פנימית בכלוב משפרת באופן מהותי את איכות התצוגה, בעיקר אם מדובר בחדר מואר. 

הצפייה בכלוב בעל תאורה חזקה יותר תהייה תמיד ברורה יותר. לכן מומלץ להקפיד על מינימום תאורה בחדר התצוגה, ותאורה חזקה בכלובים.

אבטחה

גניבת זוחלים נפוצה מאד בנחשיות בארץ, מה גם שמרבית מנעולי הכלובים קלים לפריצה. הכלוב האופטימלי יהיה כלוב שמאפשר גישת מבקרים לחזית בלבד. הכלוב עצמו מונח בחדר אחורי ולמבקרים אין גישה לפתח הטיפול. 
במידה ופתח הכלוב נגיש למבקרים, חובה להשאיר משגיח בשעות הביקור! 

מומלץ להתקין גם גלאיי נפח, כך שאם מסיבה כלשהי בורח אחד הזוחלים או כל חיה אחרת, אפשר יהיה לדעת על כך בהקדם. 

תכנון האחזקה והטיפול השוטפים בתצוגת הזוחלים בצורה נכונה יעניקו את התנאים הנחוצים לבעלי החיים, יקלו על הטיפול בהם ויאפשרו לקהל ליהנות מיופיים בתצוגה.

 
אחזקה וטיפול שוטף
 

מטפל ראשי

טיפול בבעלי חיים הוא עבודה תובענית ושוחקת. אם אין "משוגע לדבר", קשה מאוד להחזיק את החיות, שדורשות טיפול והשגחה של 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה, ברמה נאותה. טרם הקמת התצוגה יש לחשוב על התקופות בהם המטפל יעדר בשל מחלה/ מילואים/ חופשה ולהחזיק תמיד מטפל נוסף שיוכל לגבות ואף להחליף את המטפל הנוכחי. מספיק שבוע אחד של חוסר טיפול נאות כדי להביא לקריסת בית גידול של מכרסמים או להתפרצות מגפה שתפגע בכל האוסף החי.

טיפול רפואי

בדיקה תקופתית של וטרינר מחייבת מעצם האחריות לבעלי חיים ולשמירת התצוגה. יש להקפיד על בדיקה תקופתית לחיות ובידוד החיה החולה באופן מידי, כדי למנוע מגפות ותחלואה מיותרת. במידה ומוחזקים מספר פרטים בכלוב, יש לבצע בדיקות לעיתים קרובות למניעת פגיעה בכל דרי הכלוב. 

ניקיון

תצוגה מכובדת, ששומרת על סטנדרט טיפול, תקפיד על ניקיון יסודי בתצוגה: 

•    ניקוי הפרשות בכלובים בתחילת כל יום.

•    החלפת המים בכלי המים אחת לשלושה ימים.

•    ניקוי שמשת הכלוב כל יום ואף מספר פעמים ביום (בעיקר לכלוך חיצוני שנגרם על ידי המבקרים שנוהגים להקיש על        השמשה, ולכלוך פנימי במידת הצורך).

•    פינוי שאריות מזון בהקדם האפשרי.

ישנה חשיבות נוספת לניקיון המקום, מעבר לשמירה על רמה נאותה. תצוגה ברמה גבוה מחנכת לתנאי גידול נאותים גם בבית, ואם השארת בכלוב האיגואנה מזון רקוב, הנחלת את זה למבקרים
 

תנאי מחייה נאותים

שמש

זוחלים רבים זקוקים לקרינת שמש ישירה. במידה וניתן, מומלץ לפתוח בגג המבנה פתחים לחדירת קרני שמש (דרך רשת, לא דרך זכוכית). לרוב יהיה זה בלתי אפשרי, בטח לא לכל הכלובים הזקוקים לכך. לכן, בתקופת הפעילות יש להקפיד על הוצאת הזוחלים ל"אמבטיית שמש" קצרה לפחות פעם בשבוע. 

גידול עצמי של מזון

אספקת מזון סדירה היא אחת הבעיות הגדולות של מגדלי אוספים. די קשה להתבסס על ספק זה או אחר. במידת האפשר, עדיף להקים חדר גידול פרטי בהתאם לצרכיי התצוגה. גידול של עכברים וחולדות פשוט עד מאוד, אך דורש זמן רב והתחייבות כמעט יומיומית לטיפול. עזר נוסף לגיבוי הוא מזון קפוא שלאחר הפשרתו יוכל לשמש בעת חירום. חינוך הזוחלים לאכילת מזון מומת תקל עד מאוד על המטפל ותחסוך באחריות הכבדה של אחזקת מזון חי זמין כל הזמן.

מאת: גל אורבך

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

אם החתול שלך לא ממש מדבר, ייתכן שזו התנהגות רגילה של חתול, אבל חפש סימנים לכך שזה לא משהו רציני יותר.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן