פירנאי גדול – גזע כלבים לבן

פירנאי גדול – גזע כלבים לבן

פירנאי גדול הוא גזע כלבי עבודה גדול מצרפת עם פרווה כפולה לבנה בדרך כלל. הוא ידוע ברוח עובדת קשה ובחיבה מתוקה, כמו גם במימדים המאסיביים והשריריים שלו. הפירנאים הגדולים, או פיר, הוא ענק עדין מקסים, נאמן מאוד למשפחתו, ובדרך כלל מסתדר טוב מאוד עם ילדים. עם זאת, בעלים פוטנציאליים חייבים להבין את נטייתם לנביחות ליליות ואת הצורך בסוציאליזציה.

מאפיינים של פירנאי גדול

גורי פירנאי הם הכדורים החמודים והמתוקים ביותר של צמר לבן שגדלים להיות כלבים גדולים עם לבבות ונשמות גדולים באותה מידה. עם זאת, הם גם נובחים ברמה עולמית, שעלולים להיות מוגזמים עם חוש שמיעה חד. בגלל שהם כל כך נאמנים ואוהבים, הם מיד יידעואותך – ואת כל השכונה – בפני פולש, וזה נכון במיוחד בלילה מכיוון שהם גידלו להיות שומרים ליליים. זה עשוי להפוך אותם לפחות מתאימים למשקי בית מסוימים.

היסטוריה של הפירנאים הגדולים

לפירנאי יש שושלת עתיקה שכנראה מתוארכת עוד למאה ה-18 לפני הספירה. נראה שהגזע התפתח מכלבי רועים הרים במרכז אסיה שראשיתם אלפי שנים. כפי שמעידים שרידי מאובנים, הפירנאים הגדולים (או אב קדמון קרוב) הובאו לרכס הרי הפירנאים בדרום צרפת מתישהו בין 1800 ל-1000 לפני הספירה. הגזע פותח כשומר על הכבשים והבית על ידי האנשים הבאסקים של אותו אזור. במהלך המאה ה-17, הפייר אומץ על ידי בני מלוכה ואצילים צרפתים.

פירנאי גדול
כלב פירנאי ענק

הפירנאים הגדולים הובא לארה"ב על ידי גנרל לאפייט בשנת 1824. עם זאת, הגזע לא הוכר על ידי מועדון המלונה האמריקאי (AKC) עד למעלה מ-100 שנים מאוחר יותר בשנת 1933. הוא ידוע בתור כלב ההרים הפירנאי באירופה והוא עדיין עובד נלהב עד היום.

תכונות אופייניות

לפירנאים יש דחף חזק לעבוד ולהגן והם ייהנו מעבודה כלשהי, כגון שמירה על בתים או אימון לתחרויות ציות. באופן כללי, כלבים אלה הם בדרך כלל בני לוויה מאוד רגועים, נאמנים ואוהבים.

פירנאים צריכים לבלות הרבה זמן עם המשפחה או שהם יכולים להשתעמם ולהרוס. מומלץ לעולם לא להשאיר את הכלב בחוץ בחצר כשהמשפחה לא בבית. זאת מכיוון שהם עשויים לנסות להימלט כדי לרדוף אחרי טורפים חשודים. יש צורך בגדר פיזית שכן פרוותם העבה וסבילות גבוהה לכאב עלולים לגרום להם להתעלם מגדר אלקטרונית.

פעילות גופנית

ככלבי עבודה, פירנאים זקוקים לכמות נכבדת של פעילות גופנית על בסיס יומי, למרות שהם אינם בעלי אנרגיה גבוהה במיוחד. צפו ללכת עם הפירנאי שלכם לפחות בין 30 ל-40 דקות ביום. אך, הוא ניתן להתאמה ועשוי להסתדר היטב עם עד שעתיים של פעילות גופנית. ניתן ללכת על גזע זה ברצועה, אך עשוי לנטוע לנדוד באופן עצמאי כאשר הוא מנותק מהרצועה. הם מסתדרים בצורה הטובה ביותר אם יש להם גישה לחצר גדולה ומגודרת היטב שבה ניתן לעשות קצת שיטוט וסיור.

יש לנקוט זהירות מיוחדת כדי למנוע חשיפה לטמפרטורות חמות מאוד בזמן אימון הפירנאי שלך, שכן הגזע יכול בקלות להתחמם יתר על המידה. עם זאת, הם מצליחים מאוד להתאמן במזג אוויר קר.

טיפוח

ל-Pyr יש פרווה חיצונית ארוכה ועבה שהיא בעיקר לבנה ומעט גסה, עם פרווה לבנה צמרית ורכה. לגזע זה יש קצב נשירה בינוני עד גבוה ודורש טיפוח שגרתי, במיוחד צחצוח יסודי פעם או פעמיים בשבוע. המעילים שלהם לא נוטים להחמיץ, אבל הברשה תעזור להרחיק שערות נשפכות מהבית שלך.

עם זאת, בהתחשב בגודל הכלב, עדיין תראה שיער לבן על כל הבגדים והרהיטים שלך. המעילים שלהם משילים לכלוך באופן טבעי כך שתצטרך לרחוץ את הכלב שלך רק אחת לחודשיים. אבל לא מומלץ לקצץ או לגלח את המעיל של הכלב במזג אוויר חם מכיוון שהוא מגן על הכלב מהשמש.

לפירנאים יש טפרים נוספים בגפיים האחוריות, שבהם הם משתמשים לטיפוס. כדאי לגזוז את הציפורניים של הכלב כדי למנוע מהם להתפצל. כמו כן, מכיוון שגזע זה אוהב לכפות אותך בעדינות כדי למשוך את תשומת לבך, קיצוץ הציפורניים יכול להפחית את הסיכון לשריטות.

טיפול שיניים יכול לסייע במניעת מחלות חניכיים. צחצח את השיניים של הכלב שלך לפחות כמה פעמים בשבוע כדי לשמור על בריאות הפה שלו. לבסוף, נקה את אוזניו מדי שבוע מלכלוך, הצטברות שעווה וחריגות אחרות.

טיפ

פירים גדלו כדי להיות אינטליגנטיים אך כלבי שמירה עצמאיים עבור להקות ואימונים יכולים להיות קשים. הם זקוקים לעקביות והם הכי טובים עם בעלים בעלי ניסיון באילוף כלבים. סוציאליזציה מגיל צעיר חשובה לגזע זה מכיוון שהם חושדים באופן טבעי כלפי כל דמות חדשה.

בעיות בריאות נפוצות

מגדלים אחראיים  שואפים לשמור על  תקני הגזע הגבוהים ביותר  כפי שנקבעו על ידי  מועדוני כלבייה  כמו AKC. כלבים שגדלו לפי סטנדרטים אלה נוטים פחות לרשת מצבים בריאותיים. עם זאת, כמה בעיות בריאות תורשתיות יכולות להופיע בגזע. 

להלן כמה בעיות שכדאי לדעת:

  • דיספלזיה של מפרק הירך– היווצרות לא תקינה של שקע הירך.
  • אוסטאוכונדרוזיס (OCD)– מצב מפרק שכיח הגורם לצמיחת סחוס לא תקינה במקום עצם.
  • אנטרופיון– מצב גנטי שבו העפעף הפוך או מקופל פנימה.
  • מחלת אדיסון (היפואדרנוקורטיקיזם)– מצב הורמונלי הגורם למחסור בייצור הורמוני יותרת הכליה.

דיאטה ותזונה

גזע זה יש להאכיל שתי ארוחות ביום של עד שלוש כוסות מזון יבש לכלבים לארוחה, ו-Pyr יכול להפיק תועלת ממותג שנוסח לגזעים גדולים. הכמות שהכלב שלך צריך תלויה בגודל, רמת פעילות, גיל וגורמים נוספים. שוחח על הצרכים התזונתיים האישיים של הכלב שלך עם הווטרינר שלך. עקוב אחר משקל הכלב שלך כדי למנוע האכלת יתר והשמנת יתר.

סקירה כללית של פירנאי גדול

יתרונות

  • רגוע ומלא חיבה
  • נאמן ומגונן
  • מסתדר היטב עם ילדים ועם רוב חיות המחמד האחרות

חסרונות

  • קצב נשירה גבוה וזקוק לטיפוח תכוף
  • אימון יכול להיות מאתגר
  • זיקה גבוהה לנביחות אזהרה, במיוחד בלילה
עובדות מעניינות על כלב פירנאי ענק

שיתוף המאמר

מדורי תוכן לטיפול וגידול כלבים

גם כלבים מתרגזים כשמפריעים להם בזמן הארוחה - ועלולים להגיב בתוקפנות. איך מונעים את זה?
כמו אצל האדם, כך גם אצל חתולים וכלבים, התזונה היא גורם מכריע בהתפתחות התקינה של הגוף ובשמירה על בריאותו.
המטרה באילוף היא להכשיר את הכלב לחיים בעולם האנושי, כפי שתפקידם של ההורים לחנך את ילדם לקראת חייהם הבוגרים

חפשו כאן חנות חיות

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן