אקבש (Akbash)

אקבש (Akbash)

אקבש הוא גזע כלב שמירה גדול מטורקיה עם פרווה לבנה המגיע באורכים בינוניים וארוכים. הגזע דומה מאוד לפירנאים הגדולים הנפוצים יותר. הוא כולל ראש בצורת שפיץ עם עיניים כהות ואוזניים משולשות גולשות. זנבו לעתים קרובות מתכרבל מעל גבו של הכלב. בנוסף, רגליו הארוכות של הגזע מאפשרות לו לנוע במהירות, ויש לו עור רפוי סביב צווארו שעוזר להגן עליו מפני התקפות. זה משרת היטב את האקבאש בתפקידו להגן על בעלי חיים מפני זאבים וטורפים אחרים. 

מאפייני האקבש

לאקבש יש בדרך כלל מזג עצמאי ומשגיח. למרות שהוא די אינטליגנטי, הוא יכול להיות קשה לאילוף בגלל אישיותו הניהולית והעצמאי. לגזע יש גם אינסטינקטים של הגנה חזקים והוא ינבח ואולי יהפוך לתוקפני כלפי איומים אפשריים.

אקבש גזע כלבים

היסטוריית הגזע

מקורו של האקבש אינו ברור, שכן אבותיו מתוארכים אלפי שנים אחורה בטורקיה. יתכן שיש לו כמה גזעי מסטיף ו-sighthound בתערובת שלו. 

הגזע ארוך שימש כשומר על בעלי חיים, בין השאר משום שמעילו הלבן מאפשר לו להשתלב עם עדרי כבשים ובעלי חיים אחרים. מה שנותן לו אלמנט של הפתעה אם טורף יתקרב. עם זאת, זה לא כלב רועה. הגזע נוטה להיות טריטוריאלי ונזהר מזרים, והוא ישכב בשלווה בין עדרו ויתחקה אחר סכנה.

האקבאש החל לתפוס דריסת רגל בארצות הברית בשנות ה-70, למרות שזה עדיין זן נדיר מאוד. המועדון האמריקאי לכלבנות עדיין לא מכיר בכך. אבל מועדון הכלבנות המאוחד מסווג אותו כחלק מקבוצת כלבי השמירה.

טיפוח

האקבאש אינו דורש הרבה פעילות גופנית. הטיפוח שלו די פשוט, אם כי הוא יכול להשיל הרבה. אבל, תצטרך להשקיע קצת זמן ומאמץ באילוף וסוציאליזציה כדי להבטיח שיש לך כלב מנומס היטב.

פעילות גופנית

מכיוון שהאקבש הוא כלב שמירה ולא כלב רועים, אין לו דרישות פעילות גופנית קיצוניות. הכלבים האלה לא צריכים להתרוצץ לאסוף ולהעביר בעלי חיים. הם רק משגיחים על העדר שלהם מנקודת תצפית נוחה. שאפו לתת לו לפחות שעה ביום של פעילות גופנית כדי לשמור על בריאות האקבאש שלכם. הליכה, ריצה וטיולים הם כל הדרכים האידיאליות להוציא לו קצת אנרגיה. צעצועי פאזל יכולים לאתגר גם את המוח של האקבאש שלך. הגזע הוא לא זן שובב מדי, ונהנה גם מפעילות רגועה.

טיפוח

צחצח את האקבש שלך לפחות מדי שבוע כדי להסיר פרווה רופפת ולמנוע סבכים וקשרים. שימו לב במיוחד לאזורים שבהם הפרווה ארוכה, שעלולה להסתבך בקלות. צפו לתקופות של נשירה גבוהה יותר פעמיים בשנה באביב ובסתיו. ייתכן שתצטרך לצחצח מדי יום כדי לעמוד בקצב הפרווה הרופפת בזמנים אלו.

רחץ את האקבאש בערך פעם בחודש, תלוי עד כמה הוא מתלכלך. בדוק את אוזני הכלב שלך מדי שבוע מלכלוך, הצטברות שעווה וחריגות אחרות. בנוסף, בדוק את הציפורניים שלו מדי חודש כדי לראות אם הם צריכים קיצור. שאפו לצחצח שיניים מדי יום.

הַדְרָכָה

התחל לאמן ולחבר את העקבאש שלך כשהוא גור כדי להקנות התנהגויות טובות ולמנוע היווצרות הרגלים רעים. אופיו העצמאי והעיקש של הגזע יכול להקשות על האימון, למרות שהוא די חכם ויכול להבין פקודות. השתמש תמיד בשיטות אימון חיזוק חיובי, כגון פינוקים ושבחים. ותהיה עקבי בהתנהגות שאתה מצפה לקבל כשאתה נותן פקודה.

תן לאקבש שלך המון חוויות חיוביות סביב אנשים חדשים וכלבים אחרים. כמו גם טייל במקומות שונים מגיל צעיר. זה יכול לעזור לרסן את אופיו המגן והטריטוריאלי. עם זאת, קשה לדכא את האינסטינקט הזה במלואו, אז סביר להניח שתצטרך לנקוט משנה זהירות כאשר העקבאש שלך פוגש זרים ואפילו כלבים אחרים.

בעיות בריאות נפוצות של אקבש

העקבאש הוא בסך הכל כלב בריא, אם כי הוא נוטה לכמה בעיות בריאות תורשתיות, כולל: 

  • דיספלזיה של מפרק הירך
  • פציעות רצועות צולבות
  • תת פעילות בלוטת התריס
  • קרדיומיופתיה מורחבת
  • הרחבת קיבה וולוולוס (נפיחות)
  • מחלת הסרטן
  • מחלת כליות
  • אֶפִּילֶפּסִיָה

דיאטה ותזונה

וודאו תמיד שלאקבש שלכם יש גישה למים מתוקים. כדאי לקנות קערת מים גדולה לגזע הגדול הזה. האכילו אותו בתזונת כלבים איכותית ומאוזנת מבחינה תזונתית. מזון שנוסח במיוחד עבור גזעים גדולים עשוי להועיל. אבל אתה תמיד צריך לדון הן בסוג הדיאטה והן בכמות עם הווטרינר שלך.

זה אופייני להאכיל שתי ארוחות מדודות ביום. אבל האקבאש הוא גזע הנוטה לנפיחות ולעוויתות בטן מסכנות חיים, שעלולים לנבוע מאכילה מהירה מדי. האכלה של ארוחות קטנות ותכופות יותר יכולה לעזור למנוע זאת, יחד עם שמירה על רגוע של הכלב סביב שעות הארוחה.

סקירת של גזע האקבש

יתרונות

  • כלב שמירה טוב
  • לא צריך הרבה פעילות גופנית
  • בדרך כלל נאמן ומסור למשפחה

חסרונות

  • יכול להיות עקשן לגבי אימון
  • טריטוריאלי ולעתים קרובות נזהר מזרים
  • עובר תקופות של נשירה גבוהה
10 עובדות מעניינות על כלב אקבש

שיתוף המאמר

מדורי תוכן לטיפול וגידול כלבים

יש כל מיני סיבות שיכולות לגרום לירידה פתאומית באכילה או לבררנות וסלקטיביות באכילת המזון. מה הסיבות לכך?
למד מהמאמר על מאכלים וחומרים הרעילים לכלבים, וכך תשמור על חיית המחמד שלך הרחק מהם.
גם כלבים מתרגזים כשמפריעים להם בזמן הארוחה - ועלולים להגיב בתוקפנות. איך מונעים את זה?

חפשו כאן חנות חיות

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן