איזה ריח הכי מעורר את הכלב שלכם?

מחקר חדש ומיוחד מגלה: הריח היוצר את התגובה החזקה ביותר אצל כלבכם, הוא הריח המוכר שלכם - גם כשאתם לא נמצאים באזור. כיצד זה עובד, והאם ניתן לשפר את תנאי הבחירה וההכשרה של כלבי השירות של העתיד?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

הריח המוכר שלך עשוי להשפיע על מוחו של כלבך באותו האופן בו ניחוח אהוב מעורר בך תגובה – כך עולה ממחקר חדש. במחקר החדשני ופורץ הדרך, ביקשו החוקרים ללמוד היטב את מוחם של הכלבים, ובכך לשפר את תנאי הבחירה וההכשרה של כלבי שירות (כלבי צבא, כלבי נחייה לעיוורים ועוד).

די דומים לבני אדם

החוקרים ערכו סריקות מוח של 12 כלבים מגזעים שונים, במהלכם הציגו לכלבים חמישה ריחות שונים. דגימות הריח לכל אחד מהכלבים המשתתפים במחקר היו זהים: דגימת ריח מהכלב עצמו, דגימה של כלב לא מוכר, דגימה של כלב החי איתו באותו הבית, דגימה של אדם לא מוכר ודגימה של אדם מוכר החי בביתו של הכלב.

הסריקות עקבו אחר מערכת התגמול במוח הכלבים – מערכת כלל העצבים הקשורים לעונג בתגובה לגירוי כלשהו, אשר בכוחה להשפיע על ההתנהגות ולחזק תגובות מסוימות. התוצאות הראו כי אזור התגמול במוחם של הכלבים הגיב בצורה החזקה ביותר לריחות של אנשים מוכרים – יותר מאשר לריחות של אנשים שאינם מוכרים, ואף יותר מאשר לריחם של כלבים מוכרים. כלומר – הריח שלנו מוכר מאוד לכלבינו ומעורר בהם את התחושה החזקה ביותר.

"זה דבר אחד כשאתה חוזר הביתה והכלב שלך רואה אותך, קופץ עליך ומלקק אותך ויודע שדברים טובים עומדים לקרות", סיפר יוזם המחקר גרגורי ברנס. "בניסוי שלנו, לעומת זאת, תורמי הריח לא היו נוכחים פיזית, מה שאומר שהתגובות המוחיות של הכלבים היו מופעלות על ידי משהו רחוק במרחב ובזמן", אמר. "זה מראה לנו שלכלבים יש ייצוגים מנטליים שלנו שמתמידים ונשארים עקביים גם כשאנחנו לא שם".

ברנס ציין כי כשבני אדם מריחים את הבושם האהוב עליהם, או בושם של מישהו שהם אוהבים, לעתים קרובות הניחוח יעורר בהם תגובה מיידית ורגשית. "הניסוי שלנו מראה כי אותו התהליך קורה ככל הנראה גם אצל כלבים", הוא מסביר. "אבל משום שלכלבים חוש ריח מפותח בהרבה מאשר לבני אדם, ומשום שהם נתמכים בו ותלויים בו כל כך הרבה יותר מאיתנו, התגובות שלהם צפויות להיות אפילו יותר חזקות מאלה שעשויות להיות לנו".

קראו עוד: חתולים שחורים – יותר ממזל רע

כלבי השירות של העתיד

המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת שחוקר תהליכי התנהגות, נחשב לחלוץ בתחומו ולראשון המשתמש בסריקות מוח כדי לבחון את תגובת הכלבים לריחות ביולוגיים. "אנחנו מתכננים לעשות מחקר נוסף כדי לקבוע האם אנחנו יכולים להיעזר בטכניקות הדמייה מוחית כדי לזהות טוב יותר כלבים שבאופן פיסיולוגי הם אופטימליים לשמש כחיות מחמד לנכים", אמר ברנס.

ברנס גם ציין כי אימון כלבי שירות הוא תהליך יקר הדורש זמן רב, ורק כשליש מהכלבים שמתחילים את ההכשרה אכן מצליחים להשלים אותה. רשימות ההמתנה לאימון כלבי שירות הן ארוכות, ורבים מהשמות ברשימות המתנה אלה שייכים לפצועים וותיקים. "בנוסף להיותם חיות מחמד מנחמות לפצועים, הכלבים ממלאים גם תפקידים חשובים בפעילות הצבאית", אמר ברנס. "על ידי הבנה כיצד עובד מוחם של הכלבים, אנחנו מקווים למצוא שיטות טובות יותר לבחור ולהכשירם לתפקידים אלו".

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

כיצד נטפל בחתול הסובל מעודף משקל? ריכזנו עבורכם את הטיפים הכי חשובים >>>
כ-5,500 תרנגולות מטילות במושב ברק שבעמק יזרעאל נמצאו נגועות בשפעת העופות

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן