הפרעות נוירולוגיות בחתולים

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
הפרעות נוירולוגיות בחתולים

כבעלים של חתולים, זה מפחיד לראות את החתול האהוב שלך סובל מהתקף או אירוע שהוא תוצאה של הפרעה נוירולוגית. עם זאת, הפרעות נוירולוגיות יכולות להופיע בחתולים, בדיוק כפי שהם יכולים להופיע בבני אדם. למעשה, בדומה לבני אדם, מערכת העצבים המרכזית של החתול פועלת עם רשת מורכבת של עצבים כדי לשלוח מסרים לגוף. המוח שולח אותות  דרך חוט השדרה, ואז עוברים לעצבים, ואומרים לאיברים ולשרירים כיצד לתפקד. כאשר משהו בגוף מפריע לאותות הללו, יכולות להתרחש מגוון בעיות. מחלות נוירולוגיות מסוימות ניתנות לטיפול או טיפול באמצעות תרופות, ואחרות באמצעות ניתוח.

הפרעות נוירולוגיות בחתולים

מהי הפרעה נוירולוגית?

הפרעות נוירולוגיות נובעות מהפרעה למערכת העצבים של החתול שלך. אם הבעיה היא במוח, יתכנו התקפים. עם זאת, זיהום בחוט השדרה עלול לגרום להליכה לא יציבה, בעיות בתפקוד הגפיים או שיתוק מוחלט. הפרעה בעצבים יכולה להשפיע כמעט על כל חלק בגופו של החתול. כולל: הפנים, הפה, הרגליים או כפותיו. מערכת העצבים משפיעה על רוב תפקודי הגוף העיקריים של החתול שלך. לכן, בעיות בשיווי משקל, דיבור, אכילה, מתן שתן ועשיית צרכים יכולים להיות נוכחים גם אם יש בעיה נוירולוגית.

תסמינים של הפרעות נוירולוגיות בחתולים

מגוון גדול של תסמינים יכול ללוות מחלה נוירולוגית, ואם יש נגע, זה תלוי במיקומו ובגורם. עם זאת, חתול לא יכול להגיד לך אם הוא סחרחורת, מבולבלת או מדוכאת. ולכן, חיפוש אחר ייצוגים פיזיים של מצוקה הוא חיוני באבחון. אם אתה מבחין באחד מהסימנים והתסמינים הבאים של הפרעות נוירולוגיות, פנה מיד לווטרינר. מכיוון שזה עלול להיות רציני. 

תסמינים

  • התקפים
  • עיוורון פתאומי
  • קשיי הליכה
  • שיתוק
  • עוויתות/רעידות שרירים
  • תנועות עיניים מהירות
  • חום
  • בִּלבּוּל

התקפים

החתול שלך עלול להיכנס פתאום לסדרה של התקפים אם יש לו הפרעה נוירולוגית. התקפים – אפיזודות פתאומיות של פעילות חשמלית לא תקינה במוח. הם כרוכים בדרך כלל באובדן מסוים של שליטה בגוף. כגון: עוויתות, עוויתות והטלת שתן / עשיית צרכים בלתי רצונית. קיימת אפשרות שלחתול שלך יש אפילפסיה אם הוא סובל מהתקפים. אם החתול שלך חווה התקפים המתרחשים בהפרש של דקות התקשר מייד לווטרינר שלך.

עיוורון פתאומי

אם החתול שלך חווה פגיעה במוחו, הוא עלול לחוות עיוורון פתאומי, בנוסף לתסמינים אחרים ברשימה זו.

קשיי הליכה

חתול עם הפרעה נוירולוגית עלול להופיע עם חוסר יכולת ללכת. הוא עשוי גם ללכת בהליכה שיכורה (אטקסיה) או להתחיל ללכת במעגלים.

שיתוק

ישנן סיבות רבות שחתול עלול לחוות שיתוק חלקי או מלא, כולל הפרעות נוירולוגיות. אתה יכול לדעת אם החתול שלך משותק אם הוא לא יכול להזיז את ראשו, כולל הלשון או הצוואר. אם החתול שלך אינו מסוגל להזיז את רגליו, הגב או הזנב, הוא עלול להיות משותק.

התכווצויות שרירים

עוויתות שרירים או רעד עשויים להיות קשים יותר לזהות ועשויים לדרוש השקעת זמן שקט בחקר החתול שלך כדי לקבוע אם הוא חלק מרשימת התסמינים המצביעים על הפרעה נוירולוגית אפשרית.

תנועות עיניים מהירות

אם אתה רואה שעיני החתול שלך זזות קדימה ואחורה באופן חריג, לא רצוני ומהיר, זה נקרא ניסטגמוס. זה יכול להעיד על הפרעה נוירולוגית.

הטיית הראש

ייתכן שלחתול שלך יש מחלה וסטיבולרית (הפרעה באוזן הפנימית). היא גורמת לחיית המחמד שלך להרגיש לא מאוזנת. אם החתול שלך מרגיש סחרחורת או מבולבל, הוא ייטה את ראשו יחד עם תסמינים אחרים. כגון: בלבול או קשיי הליכה.

בִּלבּוּל

שים לב אם החתול שלך פתאום מתנהג בחוסר התמצאות או מבולבל. התקשר מייד לוטרינר שלך אם אתה מבחין בשינוי זה באישיות החתול שלך.

גורמים להפרעות נוירולוגיות

לפעמים, בדיקה של וטרינר, בשילוב עם כמה בדיקות אבחון, תחשוף את הסיבה לחוסר התפקוד הנוירולוגי של החתול שלך.

  • גידולי מוח–  יכולים לעורר אינספור בעיות כמו התקפים, חוסר קואורדינציה, עיוורון ושינויים התנהגותיים. הסימנים הקליניים תלויים במידה רבה בגודל ובמיקום הגידול.
  • דלקת קרום המוח– דלקת בקרום המכסה את המוח וחוט השדרה, ודלקת המוח, דלקת במוח, נגרמות בדרך כלל מזיהום (חיידקי, ויראלי, פטרייתי או טפילי). שני מצבים אלו עשויים להתרחש בו-זמנית (דלקת קרום המוח), ובמקרים מסוימים יכולים לאותת על בעיה במערכת החיסון של החתול. 
  • מחלה וסטיבולרית – מתרחשת כאשר העצבים השולטים במערכת הוסטיבולרית בתעלות האוזן נפגעים וגורמים לסחרחורת בחתולים. חתולים עשויים להיראות שיכורים או מסוחררים, להטות את ראשם או להראות תנועות עיניים חריגות מהירות. דלקת אוזניים גדולה או גידול עלולים להוביל להפרעה בתפקוד הווסטיבולרי, או דלקת קרום המוח, דלקת המוח או דלקת קרום המוח יכולים להיות האשם.
  • חוסר תפקוד קוגניטיבי או דמנציה- מופיע לרוב בחתולים מבוגרים. נראה שחתולים עם דמנציה "שוכחים" כיצד להשתמש בארגז החול, היכן נמצאת קערת האוכל וכיצד לנווט בבית. 
  • מחלת דיסק בין-חולייתית (IVDD), או פריצת דיסק– כוללת דלקת או עקירה של דיסקים בעמוד השדרה, אשר בסופו של דבר מפעילים לחץ על חוט השדרה, מה שמוביל לכאב ושיתוק אפשרי. למרות שכיח יותר בכלבים, IVDD יכול להופיע לפעמים בחתולים. 
  • היפרסתזיה – היא מצב שעלול להשפיע על מספר גדול יחסית של חתולים ולעיתים נקרא "הפרעת עור גלי". היפראסתזיה של חתולים נחשבת לעתים קרובות בטעות לתגובה להיות חיית מחמד לאורך הגב, כאשר העור עשוי להיראות גלי או מתעוות. החתול עלול לשרוט לפתע או לחטוף את האזור ולהתפרץ פתאומי של אנרגיה, או תגובה חריגה אחרת. מתח וחרדה עשויים להוסיף לתסמונת היפראסתזיה.
  • רעלים– כגון רעלים, חומרי הדברה וחומרי הדברה יכולים להשפיע על מערכת העצבים של החתול. 
  • מחלות זיהומיות- כגון FIV, FeLV או FIP עלולות לגרום לתסמינים נוירולוגיים
  • מחלות מטבוליות– כגון הפרעות בבלוטת התריס ובלוטת יותרת הכליה, יכולות להתקפים וחוסר שליטה מוטורית אצל חתול.

אבחון הפרעות נוירולוגיות בחתולים

הערכה נוירולוגית מלאה חייבת להתבצע במשרד וטרינר. ראשית, הווטרינר שלך ישאל על ההיסטוריה הרפואית של החתול שלך. לאחר מכן, הם יבצעו בדיקה גופנית מקיפה, הכוללת את הדברים הבאים:

  • רפלקסים: הווטרינר יתחיל בבדיקת הרפלקסים של החתול שלך, בדיקת עיניו והערכת הכאב שלו. במקרים רבים, הוטרינר ירצה גם לראות את החתול שלך מסתובב.
  • מעבדות: הווטרינר שלך עשוי להמליץ ​​על אבחון נוסף, כמו עבודת מעבדה, בהתבסס על תוצאת הבדיקה הגופנית. ניתן להזמין ספירת דם מלאה, כימיה בדם ובדיקת שתן, ובדיקת בלוטת התריס יכולה לשלול יתר פעילות בלוטת התריס של חתולים, שלעיתים יכולה להופיע עם סימנים נוירולוגיים קלים. הווטרינר שלך עשוי לרצות לבדוק גם לחץ דם גבוה.
  • צילומי רנטגן: צילומי רנטגן (צילומי רנטגן) של הגפיים ועמוד השדרה יכולים לחשוף בעיות ברורות, כמו טראומה בעמוד השדרה או גידולים גדולים בגוף.
  • הדמיה: בכל זאת, אם הווטרינר שלך לא מצליח לקבוע את הגורם המדויק לתסמינים, ייתכן שתופנה לנוירולוג וטרינרי שיבדוק את הממצאים ואולי ימליץ על הדמיה מורכבת יותר כגון MRI או בדיקת CT לבדיקת גידולים, דלקת, או חריגות אחרות.
  • נוזל עמוד השדרה: ניתן להזמין גם ברז נוזל עמוד השדרה, המאפשר ניתוח מיקרוסקופי של הנוזל סביב עמוד השדרה, העלול לחשוף נוכחות של זיהום, דם ותאים חריגים אחרים.

יַחַס וטיפול בהפרעות נוירולוגיות

טיפול בהפרעות נוירולוגיות בחתולים מתחיל באבחון ההפרעה, והטיפול משתנה מאוד בהתאם לאבחנה.

  • גידולי מוח– לעיתים קרובות ניתן להסיר גידול שפיר בשם מנינגיומה בניתוח שיכול לעזור לחתול שלך לחיות חיים נורמליים לאחר ההסרה. ללא התערבות כירורגית, לעומת זאת, סוג זה של גידול עלול להתרחב, ולהוביל לחוסר תפקוד נוירולוגי יותר.
  • הפרעות התקפים- כאשר אבחון מתקדם אינו מגלה סיבה מדויקת להתקפים של חתול, הוא מאובחן בדרך כלל עם אפילפסיה ומנוהל בדרך כלל עם מתן יומיומי של תרופות. 
  • דלקת קרום המוח ודלקת המוח– הטיפול כולל שימוש בקורטיקוסטרואידים כדי להפחית דלקת ולשנות את המערכת החיסונית. אנטיביוטיקה, תרופות אנטי פטרייתיות או תרופות אנטי טפיליות משמשות גם כאשר יש צורך בכך. טיפול תומך יכול לכלול מתן נוזלים, טיפול בכאב ותוספי תזונה.
  • מחלה וסטיבולרית– הטיפול תלוי בגורם האמיתי לחוסר התפקוד. אם קיימת דלקת אוזניים, ייתכן שהחתול שלך זקוק לטיפות אוזניים ולתרופות דרך הפה. טיפול תומך ניתן בעת ​​הצורך.
  • הפרעות בתפקוד קוגניטיבי– אין תרופה לתפקוד קוגניטיבי, אבל כמה תרופות ותוספי תזונה יכולים לעזור בניהולו.
  • מחלת דיסק בין חולייתי– במקרים קלים (כאשר חיית המחמד עדיין יכולה ללכת), וטרינרים עשויים לנסות גישה הכוללת מנוחה או תרופות אנטי דלקתיות. ניתוח הוא לרוב הטיפול היחיד במקרים חמורים. 11
  • תסמונת היפרסתזיה– הטיפול כולל בדרך כלל שינויים המפחיתים חרדה, כגון תזמון האכלה קבועה, זמני משחק ותרופות.

פרוגנוזה לחתולים עם הפרעות נוירולוגיות

בהתאם לסיבה, מתן תרופות יומיות עשוי להאריך את איכות חיי החתול שלך. אם גידול ממאיר במוח הוא הגורם להפרעה, עשויים להיות גורמים רבים שקובעים את הפרוגנוזה של החתול שלך. טיפול פליאטיבי, הקרנות, כימותרפיה והסרה כירורגית יכולים לעזור. 

כיצד למנוע הפרעות נוירולוגיות

הפרעות נוירולוגיות רבות אינן ניתנות למניעה. אך, שמירה על אורח חיים בריא שומרת כל חתול בכושר טיפ-טופ. האכילו את החתול שלכם במזון באיכות גבוהה לפי המלצת הווטרינר שלכם במהלך הבגרות. אפשרו לו מספיק מקום להשתולל, לשחק ולהתאמן. ותמיד תן לחתול שלך אהבה ותשומת לב.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי רייצ'ל לוין

נכתב על ידי רייצ'ל לוין

רייצ'ל הגיעה לארץ מהעיר ניו יורק. היא עובדת כמנהלת חשבונות ביום, אך בשעות הערב ובסופי השבוע היא מקדישה את זמנה לכתיבה על חיות מחמד, התשוקה האמיתית שלה. רייציל היא בעלים של סקופי, כלב מעורב וחכם.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן