האם מכרסמים יכולים להזיק לחתולים ולהעביר מחלות?

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
מחלות מכרסמים

האם החתול שלכם לוכד עכברים? שרקנים וחולדות – או אולי סנאים? חתולים אוהבים לצוד מכרסמים מכל הסוגים. לעתים קרובות הם יביאו הביתה את מה שהם תופסים. למרבה הצער, הם עלולים להביא הביתה גם מחלות מכרסמים: זיהומים, טפילים או רעלים, שחלקם עלולים להיות קטלניים אם לא מטפלים בהם. הכרת הסימנים של מחלות מגוונות אלו, החל ממצוקה במערכת העיכול ועד לבעיות נוירולוגיות, היא קריטית. ייתכן שיידרש טיפול וטרינרי מיידי כדי להציל את חיי החתול שלכם.

מהן מחלות מכרסמים?

מחלות מכרסמים הם אותם זיהומים, מחלות או רעל. הן הנישאות ומועברות על ידי מכרסמים. אלה כוללים טוקסופלזמה, חיידקי מגיפה, הנטאווירוס, טולרמיה, טפילי מעיים ורעלים קוטלי מכרסמים.

תסמינים של מחלות מכרסמים בחתולים

תסמינים של מחלות הנישאות בחולדות הם לפעמים חמורים ועשויים להשפיע על מערכות גוף מרובות, מהראש ועד הזנב. רבים מהתסמינים הבאים עלולים להופיע עם יותר ממחלה אחת. לכן הכרת המאפיינים הספציפיים של כל מחלה ועל איזה חלק(ים) בגוף הם משפיעים, יעזור לקבוע את הסיבה והטיפול המתאים.

תסמינים

  • עייפות
  • בעיות במערכת העיכול (הקאות, שלשולים)
  • בעיות בדרכי הנשימה (ניקוז האף, התעטשות או שיעול)
  • נגעים בפה
  • ירידה במשקל
  • חום
  • בלוטות לימפה מוגדלות בראש ובצוואר
  • כאבי בטן
  • צהבת (הצהבה של העור, הריריות והלבן של העיניים )
  • אי ספיקת איברים
  • חניכיים חיוורות
  • אובדן קואורדינציה
  • התקפי פרכוסים

סוגי מחלות מכרסמים בחתולים

ישנן כמה מחלות מכרסמים שעלולות להשפיע על חתולים. החמורות ביותר הן מחלות חיידקיות, המועברות באכילה או בנשיכה של מכרסמים. טפילים הם דאגה שכיחה וניתנת לטיפול, אך נוכחותם של מזיקים אלו עלולה להיות מאתגרת. היא גוזלת זמן אם חתול מבקר בחוץ. מחלה עקב הרעלה (אכילת עכבר מורעל, למשל) מדאיגה גם היא כי היא עלולה להיות קטלנית.

טוקסופלזמוזיס

טוקסופלזמוזיס (Toxoplasmosis) היא אחת המחלות הטפיליות הנפוצות ביותר בחתולים. זיהום זה נגרם על ידי הטפיל Toxoplasma gondii . טוקסופלזמוזיס יכולה להשפיע על בעלי חיים רבים, כולל בני אדם. עם זאת, החתול הוא המארח האידיאלי עבור טוקסופלזמוזיס מכיוון שהוא החיה היחידה שבה הטפיל המיקרוסקופי הזה יכול להשלים את מחזור חייו.

חתולים נדבקים ב-טוקסופלזמוזיס על ידי בליעת הציסטות של טפיל זה. לרוב, זה מתרחש כאשר חתולים אוכלים עכברים או חולדות שנגועות בטפיל. עם זאת, הם יכולים גם לבלוע אותו במהלך ניקוי עצמי לאחר שבאו במגע עם אדמה או צואה נגועים.

חתולים שנדבקו בטוקסופלזמוזיס לרוב לא יראו תסמינים. במקרים נדירים, חתולים יפתחו עייפות, בעיות במערכת העיכול, או אפילו בעיות נשימה. חתולים רבים ישארו נשאים שקטים כל חייהם.

בני אדם יכולים להידבק בטוקסופלזמה לאחר טיפול באשפה של חתולים המכילה את הטפיל ובליעה בטעות של הציסטות המיקרוסקופיות. הם יכולים לקבל את זה גם לאחר נגיעה ובליעה של בשר מזוהם.

טפילי מעיים

מכרסמים רבים נגועים בטפילי מעיים נפוצים כמו תולעי סרט, תולעי קרס ותולעים עגולות. טפילי מעיים יכולים לגרום לשלשולים, הקאות וירידה במשקל. כמה טפילי מעיים יכולים לעבור לחיות מחמד או לבני אדם אחרים בבית.

אם החתול שלכם יוצא לחוץ או ידוע שהוא לוכד שרצים, מומלץ לבצע בדיקות צואה שגרתיות כדי לבדוק נוכחות של טפילי מעיים. הווטרינר יכול לרשום תרופות אנטי-טפיליות כדי לעזור לחתול שלכם. בנוסף, תרופות חודשיות למניעת תולעי לב ופרעושים יסלקו אותם מהחתול.

חיידקי מגפה

חלק מהמכרסמים נושאים את המגפה, זיהום הנגרם על ידי החיידק Yersinia pestis. זהו בעצם אותו חיידק שאחראי לגרימת "המגיפה השחורה" הידועה לשמצה של ימי הביניים. המגפה מועברת לרוב על ידי פרעושים, אך חתולים יכולים להידבק על ידי אכילת בשר של מכרסמים נגועים.

חתולים שנדבקו ב- Yersinia pestis עלולים לחוות עייפות, דיכאון, אובדן תיאבון, הקאות, שלשולים, שיעול, כאבי שרירים וחום. החתול עלול לפתח הגדלה של בלוטות הלימפה, נגעים בפה וירידה במשקל.

הטיפול כולל שימוש באנטיביוטיקה ומתן טיפול תומך. ככל שניתן להתחיל טיפול מוקדם יותר, כך סיכויי ההישרדות טובים יותר.

זה נדיר שבני אדם נדבקים במגפה. כאשר הם אכן נדבקים, זה בדרך כלל דרך עקיצת פרעושים. התסמינים והטיפול דומים יחסית לאלו של חתולים.

Hantavirus

ידועים כמה סוגים של מכרסמים נושאים Hantavirus. חתולים יכולים להידבק ב-hantavirus אך לא יראו תסמינים, לכן הנגיף אינו מסוכן להם. בנוסף, חתולים אינם יכולים להעביר הווירוס לאנשים.

עם זאת, בני אדם יכולים להיחשף באמצעות מגע עם מכרסמים נגועים. למרות שסיבוכים חמורים של הווירוס אינם שכיחים בבני אדם, חשיפה עלולה להוביל למצב חמור הנקרא תסמונת ריאתית של hantavirus.

טולרמיה

 טולרמיה (Tularemia) היא מחלה הנגרמת על ידי חיידקי Francisella tularensis הנישאים על ידי מכרסמים וארנבות. למרות שנדיר בחתולים, זה יכול להשפיע עליהם – לרוב בסוף האביב והקיץ.

מכונה בדרך כלל "קדחת ארנבת", טולרמיה גורמת בדרך כלל לחום גבוה פתאומי, בלוטות לימפה גדולות וכואבות בראש ובצוואר, כאבי בטן, צהבת (הצהבה של העור, הריריות והלבן של העיניים) ואי ספיקת איברים.

טולרמיה מאובחנת על ידי בדיקות מעבדה כגון ספירת דם מלאה (CBC), פאנל כימי דם ובדיקת שתן. יתכן שתידרש בדיקת אולטרסאונד כדי לבדוק אם יש מסות באיברים הפנימיים של החתול.

זיהום זה יכול להיות קטלני, אבל חתולים יכולים לשרוד. הטיפול חייב להיות מוקדם ואגרסיבי, הכולל אנטיביוטיקה וטיפול תומך.

רעל קוטל מכרסמים 

רעל מכרסמים, או רעל עכברים, רעיל מאוד לחתולים. רעילות זו אינה מועברת מבחינה טכנית ממכרסמים לחתולים; זה נובע ממגע עם רעלים שנועדו להרוג מכרסמים. חתולים עשויים לאכול רעל עכברים שהונח בבית ובסביבה. בדרך כלל, חתולים נחשפים לרעל לאחר שאכלו מכרסם שבלע אותו, או חלק ממנו.

רעל קוטל מכרסמים מסוכן לחתולים, אפילו בכמויות קטנות. רעלים אלו עלולים לגרום לעייפות, הפרעות במערכת העיכול, חניכיים חיוורות, אובדן קואורדינציה והתקפי פרכוסים.

אם אתם חושדים שהחתול נחשף לרעל עכברים, פנו מיד לטיפול וטרינרי מכיוון שלעתים קרובות יש צורך בטיפול אגרסיבי. ישנם מספר סוגים של רעל עכברים, כך שהתסמינים והטיפולים משתנים. הכרת קוטל המכרסמים שהחתול שלכם נתקל בו תעזור לקבוע את הטיפול המתאים.

פרוגנוזה לחתולים עם מחלות מכרסמים

חתולים יכולים להחלים ממחלות הנישאות במכרסמים, אך סיכויי ההישרדות הם הטובים ביותר עם טיפול מהיר ואגרסיבי המתאים ספציפית למחלה המסוימת. עיכוב בטיפול עלול לגרום למוות כתוצאה מזיהומים חיידקיים או חשיפה לקוטלי מכרסמים.

כיצד למנוע מחלות מכרסמים

אם אתם רואים את החתול עם מכרסם מת או גוסס, נסו להרחיק את המכרסם כדי למנוע מהחתול לאכול אותו.

אזהרה

יש ללבוש תמיד כפפות בעת טיפול במכרסמים. כשכבת הגנה נוספת מפני hantavirus, מומלצת גם מסכה.

לאחר חשיפה למכרסמים, חשוב לעקוב מקרוב אחר החתול במשך מספר ימים. צרו קשר עם הווטרינר מיד אם החתול מראה סימני מחלה כלשהם. אם החתול לוכד מכרסמים באופן רגיל, ייתכן שתצטרך לבקר את הווטרינר בתדירות גבוהה יותר כדי לבדוק מחלות וטפילים.

כל החתולים צריכים מניעת פרעושים בכל ימות השנה.  אבל זה אפילו יותר חשוב אם החתול יוצא החוצה לצוד. שקלו גם מניעת קרציות.

הימנעו משימוש בקוטלי מכרסמים סביב הבית כדי להפחית את הסיכון לחשיפה לרעל עכברים.

אחד הדברים הטובים ביותר שאפשר לעשות כדי למזער את החשיפה הוא לשמור על  החתול בתוך הבית.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי אוראל

נכתב על ידי אוראל

אוראל היא כותבת מאמרים צעירה מהעיר תל אביב. היא אוהבת בעלי חיים מאז ילדותה ובמיוחד מתחברת לחתולים. היא אמצה את החתול שלה כאשר הוא היה חתלתול ומאז הם בלתי נפרדים.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן