איך בונים כלוב לזוחלים?

מיקום הכלוב, מידת התאורה והטמפרטורה – על פי איזה מדדים חשוב לבנות כלוב לנחש, לאיגואנה או ללטאה? קבלו את המדריך השלם לבניית כלוב לזוחלים
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

מכיוון שעדיין אין יבוא לארץ של כלובים לגידול זוחלים, היצע הכלובים מצומצם ולא מקצועי. ברוב החנויות ישנו היצע של 2 כלובים, כלובי פלסטיק זולים (שאפשר להתייחס אליהם ככלובים חד פעמיים), וטרריומי זכוכית פשוטים, בגדלים שונים. אם חשקת בכלוב דקורטיבי, מרשים, עם תאורה, חימום, מפלי מים זורמים ותאורה, תאלץ להיפרד מאלפי שקלים. לכן האופציה העדיפה היא בניה עצמית של הכלוב על-מנת שיענה לכל דרישותיך.

איך עושים את זה? כשלב ראשון צריך להחליט מהי מטרת הכלוב, האם זהו בית גידול לנחש, או כלוב לתצוגה מרשימה? האם נשים את הכלוב בחדר של הילד, או בסלון? גודל הכלוב, תכולתו, והחומרים ממנו בנוי תלויים במטרת הגידול; תצוגה, רבייה, מחקר, ארס.ריכזנו לנו כמה עצות שיכולות לספק מענה לשאלות הגדולות:

מיקום בביתכדי שנוכל להחליט היכן ימוקם הכלוב יש להתחשב בנתוני הדירה, הדיירים, ודרישות הכלוב ובע"ח.

הכלוב צריך להיות במקום יציב מבחינת טמפרטורה, קרוב לנק' חשמל, נח לגישה לצורך טיפול וניקוי.

גובה מהרצפה – האם הכלוב יונח על הרצפה?, על שולחן? על מדף? האם יהיה נח לצפות בכלוב? לנקות אותו?, האם הוא מוקם במקום שלא יקבל מכות בטעות (חפצים, ילדים טועים/ סקרנים)?, האם מדף יוכל להחזיק את משקל הכלוב ותכולתו? שאל את עצמך שאלות אלו על-מנת לקבוע את מיקומו.

חיצוני/ פנימי – במידה ורוצים לבנות כלוב חיצוני, יש לתת מחשבה ולמצוא פתרון לשמירת החום בכלוב, תאורה, קרינת שמש, חדירת מזיקים ואבטחה מפני גניבות.

חום החדר – שמירה על יציבות הטמפ' בכלוב חשובה לנחש, לכן לא נשים את הכלוב בחדר בו יש שינוי טמפרטורה קיצוניים (מחסן, כלוב חיצוני), במידה וכן נמקמו במקום כזה, נדאג לבידוד הכלוב, ולתרמוסטט אשר ישמור על הטמפ' הרצויה.

פעילות ותנועה בחדר – לרוב פעילות רבה לא מפריעה לנחש, במקרים של זוחלים לא רגועים אשר מנסים לתקוף יש למקם את הכלוב בחדר שקט, או לדאוג לכיסוי הכלוב בעת פעילות בחדר.

זוויות ופינות חדות – יש להקפיד שמבנה הכלוב ומיקומו לא יגרמו לפציעות הנתקלים בו, על טרריום מזכוכית להיות מלוטש היטב, ואין להשאיר פינות חשופות, אשר יגרמו לפגיעות ואולי חתכים של מי שעובר ליד הכלוב.

פתיחת הכלוב – יש למקם את הכלוב כך שפתח הטיפול יהיה נגיש לפתיחה, ונח לטיפול. שמש – מומלץ להוציא את הנחש לשמש ישירה מידי פעם, אך אם נמקם את הכלוב במקום חשוף לשמש, ללא פינה מוצלת, ייווצר אפקט חממה בכלוב, הטמפ' תעלה, והנחש ימות. (מקרים רבים כבר קרו בעבר; מגדלים ששכחו נחש ברכב, הוציאו כלוב נחש ל"אמבטיית שמש" ושכחו אותו בחוץ…). חשמל – האם יש בקרבת הכלוב נקודת חשמל כדי שתוכל לחבר את התאורה וגוף החימום?

גודל הכלוב גודל כלוב אופטימלי יהיה – אורך2/3 – מאורך הנחש, עומק וגובה 1/3 – מאורך הנחש (לדוגמה, נחש באורך מטר יקבל כלוב במידות 70/35/35. כלובי גידול יהיו קטנים ונמוכים, כלובי תצוגה גדולים וגבוהים ויכללו בתוכם ציוד נלווה, כמו תאורה, חימום פנימי, כלי מים גדול, ענפים וכלי מסתור.

מיםכל הזוחלים אוהבי מים, גם נחש מדברי, אשר בטבע לא היה זוכה לראות מים כל ימי חייו ישמח לכלי מים בכלוב, ורבים אף אוהבים לעשות אמבטיות ארוכות, ולעתים לא מעטות להשתמש בכלי המים כשירותים לכל דבר. לכן יש למקם כלי מים בעל בסיס רחב, ולקבעו במידת האפשר, על-מנת שלא יהיה ניתן להופכו. את המים יש להחליף לכל היותר כל שלושה ימים, אך יש לבדוק כל יום במידה והמים מזוהמים, ויש להחליפם.
 

תאורה – תאורה פנימית בכלוב, תשפר את התצוגה באופן משמעותי. יש ליצור הפרדה בין התאורה לכלוב הגידול, על-מנת למנוע מהנחש מגע פיזי עם הנורה והחשמל. את ההפרדה נעשה בעזרת רשת, זכוכית או פרספקס חלבי. על מנת למנוע סנוור הצופה בכלוב, נקבע את התאורה בחלקו העליון של הכלוב, כאשר אזור התאורה בחזית הכלוב יהיה מוסתר ע"י מסגרת הכלוב או כל אמצעי אחר אשר ימנע את סנוור הצופה.
 

חימוםחימום הכלוב הינו נושא מורכב מאוד, חשוב מאוד, ורגיש מאוד, כל זוחל דורש טמפ' אופטימלית משלו, רוב הזוחלים דורשים טמפ' של 25-32 מעלות צלסיוס, וזאת כמובן רק בתקופת הפעילות, במידה ואנו מכניסים את הנחש לתרדמת חורף. ישנם אמצעי חימום רבים, חלקם ייעודיים לחימום זוחלים וחלקם מאולתרים:

  • נורות ליבון – החימום הזול ביותר והכי פחות מומלץ, מכיוון שנורות הליבון פולטות חום רב, מרבים מגדלים רבים להשתמש בהן כגוף חימום, הנורה פולטת אור חזק המסנוור את הנחש, ובמידה והנחש מגיע למגע פיזי עמה הוא יקבל כוויות חום. מאוד לא מומלץ.
     
  • נורות חימום – הנורות האדומות אשר אתם בוודאי מכירים כנורות לחימום מזון, ואף תרנגולות בלול, נורות אלו טובות לחימום בע"ח הדורשים טמפ' גבוהה, או לחימום כלובים חיצוניים, יש להקפיד על בידוד המנורה מכלוב הגידול, כדי שהנחש לא יוכל להגיע פיזית למנורה הרותחת, או לכבל החשמל, המחובר אליה.
     
  • לבנת חימום – אמצעי נפוץ לחימום כלוב בודד, לבנת חימר שבתוכה גוף חימום, את הלבנה מניחים בכלוב והנחש בוחר האם להיות בקרבתה, או מרוחק ממנה,2 חסרונות ללבנה, הן יקרות, הן מחממות שטח קטן יחסית, אם ברצונך לחמם כלוב גדול מומלץ להשתמש באמצעי חימום אחר.
     
  • כבל חימום – כבל באורך של 6 מטרים עטוף פלסטיק גמיש, לדעתי אמצעי החימום הנח והיעיל ביותר, בעזרת הכבל ניתן לחמם שטח גדול, ואף מספר כלובים במקביל, ניתן לחמם את דפנות הכלוב, ניתן להתקין את החימום בחלק החיצוני ואף בחלק הפנימי של הכלוב. מומלץ!
     
  • סדין חימום – אמצעי חימום זמין, זול, נח, ומכסה שטח רב, הבעייתיות העיקרית, חוסר אמינות, מקרי שריפה רבים נגרמים כתוצאה משימוש בסדיני חימום, עפ"י הוראות היצרן אין לקפל סדיני חימום, למרות כל זאת אני מניח שיש הבדל רב בין שימוש בסדין חימום כסדין, אשר נמצא באזור דליק (מזרן, מצעים) וזוכה להתעסקות רבה (מבחינת מגע פיזי, תנועה אשר יכולה ודאי לגרום לו נזק זה או אחר) לבין שימוש בסדין חימום במצב סטטי כגוף חימום, תלוי על קיר, או מוצמד לדופן הכלוב.

    בכל מקרה במידה וסדין החימום מונח מתחת לכלוב כבד, יש ליצור הגבה קטנה, על-מנת למנוע לחץ כבד על גוף החימום בסדין.
     

חימום החדר – במידה וישנו אוסף זוחלים גדול אשר זוכה לחדר משלו, כמובן שעדיף לחמם את כל החדר, אמצעי החימום כמובן לא מוגבלים, וכאן ישנו השיקול של צריכת חשמל, בטיחות, לחות, ואוורור. על-מנת לייעל את החימום מומלץ לחבר את גוף החימום לתרמוסטט איכותי אשר ישמור על הטמפרטורה הנכונה, במידה והונח חימום בחלק התחתון של הכלוב, יש להשאיר לפחות כ 1/3 כלוב ללא חימום על מנת לאפשר לנחש לעבור למקום קריר, במידה והחימום עובד יתר על המידה. כמו כן אין להניח את כלי המים קרוב לחימום, וזאת כדי לחסוך מאתנו לחות גבוהה בכלוב, ואדים על הזכוכית.

 

פתחי טיפול ואוורור – פתחים חשובים בכל כלוב, יש לחשוב היכן למקם אותם, מאיזה חומר לבנות אותם, טכניקת הסגירה והנעילה של פתח הטיפול. פתח אוורור – מומלץ להשתמש ברשת צפופה, או פח מחורר, יש לחשוב על כיווני זרימת אויר חם/ קר, ועל ויסות הטמפרטורה בכלוב, פתח אוורור גדול מידי יקשה עלינו לחמם את הכלוב.

פתח טיפול – יהיה גדול על-מנת לאפשר גישה לכל חלקי הכלוב, הגישה לפתח תהיה נוחה, ולא תחסם ע"י חפצים מסביב לכלוב, ניתן לבנות את הפתח בכל דופן של הכלוב, לבנות את הדלת על ציר, או מושחלת למסילה. יש לדאוג לנעילה טובה של הפתח על-מנת למנוע יציאה של הנחש, ו/או פתיחה ע"י גורמים לא רצויים

חומר הכלוב – ניתן להשתמש במגוון חומרים; זכוכית, פלסטיק, עץ, אלומיניום. נבחר את החומרים עפ"י מבנה הכלוב, ותנאי הגידול, על-מנת ליצור כלוב אסתטי, נח לטיפול ובעיקר מותאם לצרכי החיה. תחתית הכלוב תהיה תמיד מורכבת מאמבט פלסטיק או זכוכית ע"מ למנוע נזילה במקרה של הפיכת כלי-המים, וכמובן להקל על ניקוי ההפרשו.
 

מצעמרבית האספנים משתמשים בנייר סופג, ישנם המשתמשים בנייר עיתון, שלא מומלץ בגלל הדיו ורמת ספיגה נמוכה, ניתן להשתמש בדשא סינטטי אך מומלץ להחזיק שני שטיחים, וכל פעם שמחליפים, את המלוכלך נשרה בחומר חיטוי ונשתמש בחליפי. נסורת לא מומלצת אך רבים משתמשים, בעיקר לחיות גדולות, יתרונה הגדול של הנסורת היא יכולת הספיגה הגדולה. אך האבק נכנס בין הקשקשים, לאף, ולפה.

יש המשתמשים בגזרי עצים – ניתן לקנות במשתלות גדולות, חומר יקר, ולא ניתן לניקוי, יש להחליף כל פעם למצע חדש. טוף – אבני בזלת אווריריות, גם אותן ניתן להשיג במשתלות, יש לשטוף היטב לפני השימוש.

המאמר באדיבות www.reptiles.co.il

מאת: גל אורבך

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

ככל  שחתולים מתבגרים, אנו רואים בדרך כלל שינויים בהתנהגותם. עלינו להיות ערניים ולעזור להם ולהקל על הכאב שלהם.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן