בנק זרע לכלבים

מזה זמן רב בעולם וכיום גם בישראל ישנה אפשרות להקפיא זרע של כלבים, כך שיהיה ניתן להשתמש בו בעתיד ללא הגבלה של זמן או לשלוח את הזרע של אותו זכר מבוקש לכל מקום בעולם.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
בנק זרע לכלבים


הזרעה מלאכותית בבעלי חיים:
יש הטוענים, כי שימוש בהזרעה מלאכותית של סוסים נערך כבר בשנת 1322, בשבטים ערביים. אולם את היסודות להזרעה המלאכותית המוכרת כיום הניח לזארו ספלנצאני (Spallanzani), במחצית השנייה של המאה ה-18. ספלנצאני ביצע הזרעת כלבה בשנת 1780, כפי שהוא דיווח: "הזרע הוזרק לתוך המטריקס באמצעות מזרק קטן. …דאגתי לתת למזרק דרגת חום שנמצא כי יש לאנשים ולכלבים. הכלבה הביאה לעולם שלושה כלבלבים ערניים, שני זכרים ונקבה אחת."
הקפאת זרע: ב 1776 החלו לבצע ניסויים בהשפעת טמפרטורות הקפאה על תאי זרע אנושיים, ב 1953 התפתחה טכניקת ההקפאה בשימוש בקרח יבש ובאותה שנה הושג בבני אדם ההריון המוצלח הראשון מזרע קפוא. ב 1960החלו להשתמש בחנקן נוזלי להקפאות זרע. ב1972 הוקם בנק הזרע הראשון. מזה זמן רב בעולם וכיום גם בישראל (ב"נחלת החי") ישנה אפשרות להקפיא גם זרע של כלבים, כך שיהיה ניתן להשתמש בו בעתיד לאורך עשרות שנים או לשלוח את הזרע של אותו זכר מבוקש לכל מקום בעולם.

באילו מקרים מקפיאים זרע?
אחת הסיבות השכיחות ביותר היא כלבים שאמורים לעבור סירוס,למשל מסיבות התנהגותיות (אגרסיביות-תוקפנות יתר). נבדיל בין אגרסיביות נרכשת – כלב שעבר התעללות, כלב שחי במיכלאות וכדומה- לבין אגרסיביות שהיא בעיה מולדת שקשורה לאופיו של הגזע או הכלב הספציפי. במקרה האחרון כמובן שלא נירצה לשמר זרע זה.
סיבות נוספות לסירוס כלבים הן סיבות רפואיות: פתולוגיות בבלוטת הפרוסטטה (ערמונית) כמו דלקת או גידול, דימומים חוזרים ונשנים בדרכי השתן, גידולים באיבר המין או גידול באשכים.
מקרים אחרים בהם יש צורך בהקפאת זרע הם כלבים עובדים, כלבי יחידות מיוחדות (כגון יחידת העוקץ, כלבי משטרה, כלבי נחייה לעיוורים). בכל תחום קיימים הזכרים האיכותיים והמקצועיים ביותר והמטרה היא לשמר לתקופה ארוכה את אותו הזרע כדי להקנות לצאצאים את אותן תכונות רצויות.
סיבות נוספות להקפאת זרע: אפשרות להזמין זרע אלופים ממקום מרוחק, מניעה של הסכנות/ סטרס והמחיר היקר כתוצאה מטלטול הנקבה לחו"ל, כלבים לפני התחלה של טיפולים רפואיים כגון טיפולים כימותרפיים היכולים לפגוע באיכות הזרע ואף לעקרות, כמו כן ישנם אנטיביוטיקות ותרופות אחרות שפוגעות בפוריות. כמובן שבמקרים אלו מומלץ לקחת זרע ולשמר לשימוש עתידי.

באיזה גיל כדאי להקפיא זרע?
ההקפאה של הזרע, טוב שתיעשה כשהכלב עדיין צעיר- מומלץ להקפיא עד גיל 5 לגזעים הגדולים והענקיים ועד גיל 6-7 בגזעים הזעירים יותר והבינוניים. בכל מקרה ככל שההקפאה נעשית מוקדם יותר התוצאות טובות יותר, מכיוון שאיכות הזרע יורדת עם השנים.

הערכת איכות הזרע בכלב לפני ההקפאה:
דגימת זרע נלקחת מהכלב בטכניקה פשוטה ומהירה ללא כאב והזרע עובר הערכה מיקרוסקופית:



איכות הזרע תלויה במספר פרמטרים: כמות הזרע, המורפולוגיה שלו, אחוז התאים החיים ואחוז התאים הנעים קדימה.
איכות מספקת של זרע קפוא נמדדת על ידי הערכתו לאחר פעולת ההפשרה. איכות הזרע תיחשב טובה כאשר מעל 70% מהתאים מראים תנועה קדימה.
מרגע ההפשרה יש להשתמש בזרע תוך זמן קצר ביותר, 24 שעות, מומלץ שימוש תוך שעות ספורות.
עוד נקודות קריטיות להצלחת התהליך של ההזרעה המלאכותית עם זרע מוקפא הוא דיוק במוניטורינג של הביוץ והטכניקה עצמה (בעזרת האנדוסקופ ותעלת העבודה).

תהליך הקפאת הזרע:
לאחר הערכת איכות הזרע ובהנחה שאיכותו מספקת הזרע נאסף לתוך קשיות מיוחדות ומקורר בהדרגה בתהליך מבוקר טמפרטורה עד להקפאה מלאה. בהמשך הוא נשמר במיכלים של חנקן נוזלי בטמפרטורה של 196- מעלות צלזיוס, ומשומר עם תוספי זרע (אקסטנדורים) השומרים על איכותו לאורך השנים:



לפני השימוש הזרע עובר תהליך הפשרה, גם כן בעזרת אקסטנדורים מיוחדים, ומגיע לטמפרטורה הנכונה- 35 מעלות

תהליך ההזרעה:
זרע קפוא שהופשר מוחדר באמצעות אנדוסקופ ישירות לרחם ולא לוגינה, כמו שניתן לעשות בזרע טרי. כמו כן בזרע הקפוא נשתמש רק בפרקציה האמצעית של זירמת הזכר –דהיינו הפרקציה העשירה בתאי זרע, ללא שימוש בפרקציות שמקורן בפרוסטטה (בלוטת הערמונית).



בעבר הטכניקה דרשה פעולה פולשנית כירורגית (פתיחת בטן) בכדי להחדיר את הזרע ישירות לרחם, אך כיום החדרת הזרע לרחם נעשית באמצעות אנדוסקופ (סיב אופטי) בטכניקה מתקדמת ופחות פולשנית וללא כאב, ניתן לראות בעזרת המוניטור והסיבים האופטיים את ההגעה ל cervix (צוואר הרחם) ובאמצעות קטטר בקוטר של 2 מ"מ דרך תעלת עבודה המורכבת על האנדוסקופ להזרים את הזרע ישירות לרחם: כאן חשוב ביותר לציין את חשיבות השימוש באנדוסקופ והמעקב דרך מסך הטלויזיה שאכן אנו עוברים את ה-cervix וחודרים ישירות לרחם. יש משמעות עצומה בזרע קפוא מופשר שיוחדר ישירות לרחם. הדבר מעלה את סיכויי הצלחת ההפריה.
חשיבות עצומה יש לשימוש באנדוסקופ המלווה במסך טלויזיה. דוגמא: בבולדוג האנגלי יש אחוז גבוה של כשלון הזרעות רגילות. הסיבה, במקרים רבים, היא מבנה הרחם של הבולדוגים (המזכיר צורת u ) הגורם מכח הגרביטציה לשקיעת דם נוזלי בקרקעית הרחם בזמן הייחום, מה שלא יאפשר קליטת הריון. זיהוי הבעיה בעזרת אנדוסקופ יאפשר שאיבת הנוזל הדמי לפני ההזרעה עצמה ויפתור את הבעיה.
בעזרת האנדוסקופ נוכל לזהות אם ישנה פתולוגיה ברחם: גידולים בדפנות הרחם , דלקת רחם, אנומליה אנטומית – כלומר מבנה לא תקין של הרחם שלא יוכל להחזיק הריון.
עוד יתרון של השימוש באנדוסקופ ובתעלת העבודה שמורכבת עליו הוא באפשרות הטיפולית- לאחר זיהוי הבעיה הרפואית ניתן לטפל ע"י שטיפות ניקוז והחדרת אנטיביוטיקה לרחם .
מקרה שנתקלנו בו, לדוגמא, הוא כלבה מגזע cane corsa, ניצחה 3 אליפויות איטליה ואליפות עולם , עם דלקת רחם קשה (פיומטרה)- הומלץ לה ע"י הרופאים על עיקור. עברה טיפול דרך תעלת העבודה של האנדוסקופ- טיפול שכלל שטיפות והחדרת תרופות אנטיביוטיות והורמונליות (פרוסטגלנדינים טטרהציקלין ואליזין).
לאחר שהבריאה הוזרעה ונקלטה בהצלחה.

בחודש יוני הקרוב יערך כנס מגדלים, הרצאה בנושא פוריות ובנק זרע. מרצה אורח: מומחה איטלקי לפוריות כלבים והקפאת זרע- ד"ר ג'ובני מיולינו.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

האם ידעתם שנגיף FeLV הוא סכנה ממשית? המאמר בוחן את כל מה שכדאי לדעת על מחלה זו, החל מאופן ההדבקה ועד לדרכי טיפול.
זן הסיסים נמצא בסכנת הכחדה תוך שנים סופרות, ללא התערבות מידית תוכי הסיסים יכחדו מהעולם.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן