בעיות קרישה ודימומים בכלבים – כל המידע

דימומים מסיבות שונות ורקעים שונים, ובעיות קרישה אצל כלבים אינן תופעות נדירות, ואנו כווטרינרים עדים לא מעט לבעיות מן הסוג הזה. בעיות אלו יכולות לסכן את בעל החיים במידה רבה ולכן דורשות אבחון יסודי ולעיתים ממושך, וטיפול (לעיתים מיידי) נכון.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
בעיות קרישה ודימומים אצל כלבים

כווטרינר נייד המגיע לביקורי בית, לרב עוסק במקרים יותר טריוויאלים. אך לעיתים, גם נתקל במקרים מעט יותר מסובכים הדורשים אבחון מעמיק נוסף. ועל מקרה כזה, ארצה להרחיב וממנו לפתוח צוהר קטן לנושא מרתק של דימומים ובעיות קרישה בכלבים.

אתחיל בתיאור מקרה, לא שלם (מסיבות הקשורות לרצון הבעלים הכלבה הורדמה לפני סיום האבחון).
אל קטי, כלבה מעוקרת, מעורבת כבת 11 שנים, הגעתי באחר צהריים חם של חודש אוגוסט. התלונה העיקרית של בעליה הייתה על דימום שלא נפסק מהחניכיים וכן דימום נוסף מאזור העורף (לאחר שהוציאו קרצייה מהמקום) שלא נפסק.

בהגיעי אליה, אכן ראיתי דימום קל בחניכיים ולמעשה בכל הפה, וכן דימום נוסף מפצע שטחי מהעורף. פרט לכך באותו זמן לא היו סימנים קליניים נוספים. הדימומים בחניכיים וכן הדימום בעורף שלקח הרבה יותר מידי זמן לעוצרו וכן העובדה שלא הייתה מטופלת באופן סדיר כנגד קרציות העלו את החשד כי לקטי יש בעיית קרישה שיכולה לנבוע ממספר גורמים. המלצתי לבעלים על ביקור במרפאה ווטרינרית לצורך המשך אבחון ובדיקות דם כלליות.

לאחר כיומיים נוספו סימנים קליניים נוספים אשר כללו הקאות דמיות, צואה שחורה ודם בלשכה הקדמית של העין. מייד הפניתי את הבעלים למרפאה להמשך אבחון וטיפול מיידי.
באופן כללי כל דימום נרחב שלא נפסק לאחר מספר דקות של הפעלת לחץ על המקום, דימומים מפתחי גוף וכן צואה שחורה מחייבים אבחון וטיפול מידי.

הבדלה בין סוגי הדימומים

במקרה של דימומים מן הסוג המדובר חשוב לנו כווטרינרים להבדיל בין דימום הנובע מבעיה של פקטורי קרישה (לדוגמא: מהרעלות אנטי קואגלנטים, או בעיות כבד וחוסר בויטמין K) שלרוב מדובר בדימומים נרחבים מפתחי גוף לבין דימומים הקשורים מבעיות של טסיות (המהוות את ה"פקק" הראשוני כאשר הגוף מנסה להפסיק דימום) ואז לרב מדובר בדימומים יותר שטחיים. וכן, בהימצאות של שטפי דם שטחיים בעור (פטכיות ואכימוזות).
הסיבות לדימומים הן רבות. ולכן, הבעלים צריכים להבין כי בכדי להגיע לאבחון סופי צריך לעשות מספר בדיקות.

קצת מידע על הקטגוריות

בכדי לעשות מעט סדר אחלק ואפרט בקצרה את בעיית הדימומים לשתי קטגוריות (כפי שהזכרתי למעלה):
1. דימומים הקשורים לפתולוגיה בפקטורי קרישה ומסלולי קרישה- לרב מדובר בדימומים נרחבים. הגורמים הנפוצים לכך הם הרעלה של חומרים מונעי קרישה. (כגון: רעל עכברים לסוגיו השונים) או בעיות כבד הגורמות למחסור בויטמין K – אשר הנו פקטור מרכזי המיוצר בכבד ומשתתף בקסקדת הקרישה. בכדי לאבחן גורמים אלו יש לעשות בדיקה של מסלולי הקרישה וזמן קרישה (PTT, PT ) וכן יש צורך בספירת דם וביוכימיה כללית. ולעיתים, אף נמשיך בהדמיה של הכבד בעזרת אולטרא סאונד.
2. דימומים הקשורים לפתולוגיה בטסיות הדם (בכמות הטסיות ו/או בתפקודם). הסיבות הנפוצות יכולות לנבוע מגורמים זיהומיים, כגון ארליכיה הידועה יותר כקדחת הקרציות. גורמים אימונים כגון IMT (immune mediated thrombocytopenia ) וכן מגידולים סרטניים אשר משפיעים בעקיפין על כמות ותפקוד טסיות הדם.

כיצד ניתן לאבחן את הבעיה?

בכדי להגיע לאבחנה הנכונה יש צורך בהיסטוריה מפורטת. הכוללת: טיפול או אי טיפול בקרציות, ספירת דם וביוכימיה כללית של הדם, בדיקות מיוחדות הקשורות לטסיות הדם. יכולות לכלול בדיקה של מח העצם לבדיקה של מצב תאי האב המייצרים טסיות. וכן, בדיקות מיוחדות לבדיקת נוכחות נוגדנים כנגד הטסיות. לעיתים, אם יש חשד למעורבות של גידולים בכלבים מבוגרים נצטרך לעשות בדיקות הדמיה. כגון אולטרסאונד ו/או צילומי רנטגן.
קטי עברה בדיקות דם כלליות. וכן, היא גם עברה מבחני קרישה. והחשד העלה, בשלב ראשון, כי היא סובלת מקדחת קרציות. ולכן החלה טיפול בדוקסילין. לאחר כיומיים לא היה שיפור במצבה והבעלים, אשר לא רצו בהמשך אבחון, החליטו לבצע הרדמת חסד.


בתמונה:
שטפי דם קטנים (פטכיות) בחניכיים של הכלב כתוצאה מבעיות בטסיות הדם.

לסיכום 

אבחון של דימומים יכול לעתים להוות אתגר הדורש לא מעט בדיקות. מבחינתנו, עלינו לעשות את המרב ולטפל בכלבינו כנגד קרציות. וכן, לנסות ולוודא כי לא יכניס לפיו דברים מהרחוב העלולים להיות מסוכנים לבריאותו (רעלים וכד').

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

תזונה נכונה ואספקת הצרכים התזונתיים של הארנב תמנע מחלות וסבל ותבטיח ארנב בריא ושמח. כל המידע במאמר שלפניכם
במהלך פעילות שלתפיסת ציפורים מוגנות רשות הטבע והגנים ולוחמי מג״ב נתפסו היום ציפורים מוגנות אשר אסורות בהחזקה פרטית.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן