שיצו – בעיות בריאות נפוצות שכדאי להכיר

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
כלב שיצו בטבע

שיצו הוא אמנם חמוד ולבבי כפי שאנו מכירים, אך יש לו נטיה לבעיות בריאות. הבעלים צריכים להיות מודעים להן. כאן במאמר נרחיב ונדבר על בעיות בריאות נפוצות אצל גזע השיצו.

בעיות בריאות נפוצות בכלבי שיצו

1. אלרגיות ומצבי עור

בעלי השיצו צריכים להיות מודעים לכך שהגזע רגיש לאלרגנים. נוטה לפתח אלרגיות המתבטאות בגירוד, גירויים בעור ודרמטיטיס. מומלץ לפקוח עין על בריאות העור של כלבכם בכל עת.

אלרגיות מסוימות יכולות להיות מנוהלות היטב. עם אמצעי מניעה קבועים, תזונה ספציפית ו/או שמפו או קצף תרופתי. מכיוון שיש מגוון של דברים שעלולים לגרום לכלב לסבול מבעיות עור. יהיה עליו למנוע את כולם לפני שהן מתרחשות מכיוון שכל כלב יגיב אחרת לכל דבר בסביבתו.

2. בעיות אוזניים

השיצו רגיש מאוד לדלקות אוזניים. אלה יכולים להיות מופעלים על ידי אלרגיות, מחלות בסיסיות, או פשוט על ידי יותר מדי לחות בתעלת האוזן. כך שדלקות אוזניים מסוימות ניתנות למניעה בעוד שאחרות לא ניתן לזהות בקלות.

ניקוי האוזניים של הכלב שלך באופן קבוע יכול לעזור למנוע חלק מהדברים שיובילו אז לזיהום. אך גם לאפשר לך לבדוק את פנים האוזן עבור כל סימן לבעיה.

ניקוי אוזניים לשיצו
ניקוי אוזניים לשיצו

3. בעיות נשימה אצל כלבי השיצו

תסמונת דרכי אוויר חסימתית ברכיצפלית (BOAS)

כמו גזעים אחרים בעלי ראש קצר (ברכיצפל), לשיצו יש לעיתים קרובות בעיות נשימה. בגלל האופן שבו הראש, הפנים ודרכי הנשימה שלהם מעוצבים. דרכי הנשימה העליונות שלהם צרות מדי, מה שמקשה עליהם לנשום.

לגזעי כלבים עם תסמונת דרכי אוויר חסימתית ברכיצפלית (BOAS) עלולים להיות בעיות בוויסות טמפרטורת הגוף שלהם. לכן מומלץ להימנע מהליכה איתם בטמפרטורות גבוהות. במקום זאת נסה ללכת בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב המאוחרות כאשר האוויר קריר יותר.

כמו כן, BOAS יכול להוביל לבעיות משניות הנובעות מהדרישות המוגברות ללב ולריאות שלהם, ולכן יש להימנע מפעילות יתר בכל מקום אפשרי.

למקרים בינוניים עד חמורים יש השפעה עצומה על רווחת החיה, שכן הדבר מותיר אותם עם מחסור באספקת החמצן.זה הופך לעניין רלוונטי של רווחת בעלי החיים אם לא מטפלים בהם. ישנם ניתוחים זמינים להרחבת דרכי הנשימה. אולם יש להשתדל לא לגדל כלבים שדרכי הנשימה שלהם צרים מכדי לחיות בנוחות.

קנה הנשימה מתמוטט

בעיה נוספת בדרכי הנשימה שעלולה להתרחש בשיצו היא קנה הנשימה (קנה הנשימה) מתמוטט. הסחוס שנותן לקנה הנשימה את צורתו עלול להיחלש והוא יגרום למבנה להשתטח. נשימת הכלב תהפוך לקשה ועלולה להפוך לסיכון בריאותי רלוונטי. במקרים חמורים, קיים ניתוח מתקן.

4. בעיות עיניים נפוצות אצל גזע השיצו

קטרקט

עיניו הגדולות והרגישות של שיצו עלולות לגרום לגזע לבעיות בראייה. הגנטיקה שלו יכולה גם להפוך את המצבים הללו לשכיחים יותר ממה שהם עשויים להיות בגזעים אחרים. מצב הנראה בתדירות גבוהה יותרהוא קטרקט, הפרעה תורשתית הגורמת להתערבות העין. שעלולה להשפיע באופן משמעותי על הראייה של הכלב שלך.

מצב זה יכול להתפתח גם כשהכלב מזדקן או כתוצאה ממצב בריאותי אחר. אך התסמינים נשארים זהים. הסימנים הנפוצים כוללים:

  • עכירות של העיניים
  • הפרשות מוגזמות מהעין
  • רגישות לאור בהיר
  • כאב הנגרם מהגורם הבסיסי
  • אובדן ראייה

עליך תמיד ליצור קשר עם הווטרינר שלך אם חיית המחמד שלך מראה אחד מהתסמינים הללו. כדי שהם יוכלו לקבל את הטיפול הנכון.

ניוון רשתית פרוגרסיבי

ניוון פרוגרסיבי ברשתית היא מחלה ניוונית הפוגעת בתאים ברשתית אשר מובילה בסופו של דבר לעיוורון. זהו מצב גנטי שאין לו טריגרים חיצוניים, אמצעי מניעה יעילים או טיפול. ולכן לעזור לכלב שלך להסתגל לחיים ללא ראייה זה הכי טוב לעשות לאחר שהם אובחנו.

עין יבשה ואנטרופיון

הפרעות עיניים אחרות שיש לשים לב אליהן בשיצו הן "עין יבשה" (Keratoconjunctivitis sicca, KCS) ואנטרופיון. כלומר כאשר העפעפיים פונה פנימה לכיוון העין. שני המצבים מביאים לנזק בקרנית ועלולים להוביל לכיבים בעין.

פציעות עיניים

הגודל העצום של העיניים של השיצו, העיניים הבולטות שלהם נוטות יותר לפציעה. לפעמים סגירת עפעפיים נכונה אינה אפשרית בגלל האנטומיה של עיני השיצו.

זה שוב משאיר את עיניהם פגיעות יותר. זכור זאת ביציאה לטיולים מכיוון שתוכל לסייע במניעת פציעות מסוימות בעין על ידי לוודא שהן נצמדות לשביל.

פרופטוזיס

מצב נפוץ נוסף למרבה הצער בשי צו הוא משהו שנקרא פרופטוזיס. זוהי הוצאת גלגל העין מהשקע שלו והעפעפיים נסגרים מאחוריו. כאשר זה קורה, זהו מצב חירום מוחלט וצריך לראות אותו מיד על ידי וטרינר.

5. בעיות במפרקים

דיספלזיה של מפרק הירך

דיספלזיה של מפרק הירך היא בעיה בריאותית גנטית שכיחה וכואבת הנראית בשיצו. מצב זה מתרחש כאשר מפרקי הירך של הכלב מתפתחים בצורה לא תקינה שיכולה להיות אינדיקציות שונות בהתאם לחומרה.

הדרך היחידה למנוע מצב זה היא לוודא שכלב עם דיספלזיה של מפרק הירך אינו גדל ממנו. עם בדיקות שונות שיכולות לקבוע את בריאות הירך של הכלב לפני שהבעלים מקבל את ההחלטה להתרבות.

Luxating Patella

פיקת הברך luxating מתרחשת כאשר פיקת הברך מחליקה ממקומה הרגיל בחריץ של עצם הירך. זה נחשב למצב תורשתי בכלבים קטנים וצעצועים ולכן מונעים אותו באמצעות גידול אחראי. זה יכול להיגרם גם כתוצאה מפציעה. כך שאם הכלב שלך אכן מפתח פיקת הברך, לרוב לא ניתן למנוע זאת.

6. בעיות הורמונליות

תת פעילות בלוטת התריס

אחת המחלות ההורמונליות נקראת תת פעילות בלוטת התריס. זה משפיע על בלוטת התריס של הכלב ומביא לחוסר תירוקסין. זהו הורמון השולט בחילוף החומרים של הכלב. סימנים למחלה זו הם נשירת שיער, פרווה עמומה ודקה, אזורי עור מושחרים, עייפות, פחות להוט להתאמן ועלייה במשקל.

אין להשאיר מחלה זו ללא טיפול מכיוון שהיא משפיעה על איכות החיים של הכלב. כלבים שאובחנו עם מצב זה יצטרכו ליטול תרופות דרך הפה למשך שארית חייהם.

מחלת קושינג

מחלת קושינג היא מצב הנגרם על ידי גידול באחת משתי בלוטות חשובות שנמצאות בבסיס המוח. וכתוצאה מכך לייצור יותר מדי מהורמון הסטרס קורטיזול. לפעמים זה יכול להיות קשה לאבחן את המצב. שכן, הסימפטומים שלו יכולים להיות קלים. אך לאחר האבחנה, הוטרינר יעבוד על טיפול בהתאם לחומרת המצב.

7. בעיות בכבד

שאנט פורטוסיסטמי

ל-Shi Tzu יש סיכוי גבוה יותר מגזעים אחרים לסבול מהפרעת כבד הנקראת shunt portosystemic (PSS). מצב זה עשוי להיקרא גם shunt כבד. ופירושו שהדם שנכנס בדרך כלל לכבד (כדי לסנן רעלים כלשהם) עוקף את הכבד דרך חיבור או וריד לא תקין. זה יכול לגרום לבעיות חמורות כמו עצירת צמיחה בגלל חוסר באנרגיה הדרושה להתפתחות תקינה.

לעתים קרובות יש צורך בניתוח כדי לסגור את השאנט. אך הכלב שלך יצטרך להיות מיוצב לפני שהוא מקבל טיפול זה. לפעמים, תרופות ותזונה יכולים לעזור להקל על התסמינים.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי רייצ'ל לוין

נכתב על ידי רייצ'ל לוין

רייצ'ל הגיעה לארץ מהעיר ניו יורק. היא עובדת כמנהלת חשבונות ביום, אך בשעות הערב ובסופי השבוע היא מקדישה את זמנה לכתיבה על חיות מחמד, התשוקה האמיתית שלה. רייציל היא בעלים של סקופי, כלב מעורב וחכם.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן