הריון מדומה בכלבות

הריון מדומה הוא תופעה ידועה ונפוצה למדי בכלבות לא מעוקרות. על מנת להבין את התופעה יש צורך להסביר קצת על הפיזיולוגיה של הייחום וההריון בכלבות.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
הריון מדומה בכלבות


לילי, כלבת בוקסר יפהפייה בת שלוש הגיעה למרפאתנו לאחר שבעלי הכלבה גילו שהעטינים שלה התנפחו בצורה דרמטית בשבוע האחרון. לטענתם, למרות שהכלבה הייתה מיוחמת לפני קצת פחות מחודשיים, הבעלים השגיחו עליה בשבע עיניים ולא ייתכן שהיא הזדווגה עם כלב זכר. כאשר שאלנו את הבעלים שאלות נוספות, הסתבר שהם גם שמו לב שלילי החלה לגנוב חפצים ולטמון אותם ב"קן" שהיא בנתה לעצמה בשבוע האחרון.

בבדיקה הגופנית התגלתה לנו כלבה שמחה ובריאה, במישוש בטני לא הורגש כל סימן להריון, בלוטות החלב שלה (העטינים) היו אכן מוגדלים ואפילו הניבו טיפות חלב קטנות מהפטמות וגם איבר המין שלה היה נפוח במקצת. בבדיקת תאריכים מצאנו שהכלבה הייתה מיוחמת בדיוק 50 יום קודם לכן. כאשר בישרנו לבעליה של לילי על האבחנה – הריון מדומה – הם הופתעו מאד לדעת שיש דבר כזה אך גם שמחו לגלות שהיא לא נכנסה להריון ללא ידיעתם.

הריון מדומה הוא תופעה ידועה ונפוצה למדי בכלבות לא מעוקרות. על מנת להבין את התופעה יש צורך להסביר קצת על הפיזיולוגיה של הייחום וההריון בכלבות.
בתהליך הרבייה מעורבים מספר רב של הורמונים אשר השילוב ביניהם אחראי בסופו של דבר להיקלטות של הריון מוצלח ברחם הכלבה. בתקופת הייחום חלים שינויים הורמונאליים שבראשם עלייה ברמת האסטרוגן בגוף הכלבה – האסטרוגן הוא ההורמון הראשי האחראי להתנהגות הייחום והדחף להזדווג בכלבות. מספר ימים לאחר שיא הייחום מתרחש הביוץ – התהליך בו הביציות הבשלות להפריה עוזבות את השחלות ונודדות לרחם. בשלב זה (במקביל לשינויים הורמונאליים נוספים) חלה ירידה דרמטית ברמת האסטרוגן ועלייה מהירה ברמת ההורמון פרוגסטרון שהוא ההורמון העיקרי האחראי לשמירת ההריון התקין. רמת הפרוגסטרון הגבוהה נשמרת לאורך 63 ימי ההריון ונופלת ממש לפני ההמלטה. חשוב לציין שכל השינויים ההורמונאליים הללו מתרחשים בכל מקרה (כלומר גם אם הכלבה לא פגשה כלב זכר מעולם)!

מכיוון שהכלבה עוברת את אותם שינויים הורמונאליים בין אם הכלבה הזדווגה ונכנסה להריון ובין אם היא מעולם לא ראתה כלב זכר, ישנן כלבות בהן המח "רגיש" יותר להשפעות ההורמונים (בראש ובראשונה הפרוגסטרון) וכתוצאה מכך, לקראת סיום "ההריון" מתחילות לייצר חלב בבלוטות החלב ואף מתכוננות ל"המלטה" ע"י בניית קן ואיסוף נעליים או חפצים אחרים כ"גורים" אשר צריכים להישמר בקן. לעתים ההתנהגות מלווה גם בתוקפנות כלפי בני הבית שמנסים לחלץ את ה"גורים" (נעליים) מתוך הקן. ההתנהגות הנ"ל נפסקת באופן ספונטאני מספר ימים לאחר תאריך ה"המלטה" התיאורטי כאשר רמות ההורמונים צונחות חזרה לרמה לא פעילה.

הריון מדומה אינה מחלה! מדובר בתופעה חריגה על רקע פיזיולוגי תקין וככזו אינה מצריכה טיפול וחולפת מאליה. עם זאת, חשוב לזכור שכלבות שמפתחות הריון מדומה בד"כ חוזרות על כך גם בייחומים הבאים ולכן המניעה היא בעזרת ניתוח עיקור. בנוסף למטרד שבהריון המדומה, יש הסוברים שכלבות אשר מפתחות הריון מדומה נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח דלקת רחם בעקבות הייחום. מכיוון שדלקת רחם מהווה סכנת בריאותית חמורה מאד, רופאים אלו ממליצים על עיקור מונע במקרים אלו.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

למד על כמה טריגרים נפוצים של עייפות אצל חתולים, כגון מחלות ומתח, וגלה מתי הגיע הזמן להתקשר לווטרינר.
אילו חיסונים חשובים לחתולים שלנו? מהו החיסון המשולש ואילו מחלות הוא מונע? האם מומלץ גם לעשות חיסון מרובע?

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן