זהירות: זן חדש של שפעת כלבים עלול להגיע לישראל

בעוד מרכז ארה"ב מתמודדת עם זן חדש של 'שפעת כלבים' שהתפרץ וגרם לכמות עצומה של מקרי הדבקה וכן לשישה מקרים שהסתיימו במוות, המומחים מתריעים: "יש סיכוי שהוא יגיע לארץ". באשר להידבקות בבני אדם: "אין כל סכנה"
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

לפחות 1,000 כלבים נדבקו במחלת 'שפעת הכלבים' במדינת אילנוי, ויסקונסין, אוהיו ואינדיאנה בארה"ב בחודש האחרון ושישה כלבים מצאו את מותם כתוצאה ממנה, כך מפרסמים מומחים באוניברסיטת ויסקונסין ואוניברסיטת קורנל שכבר עובדים על פיתוח של חיסון לנגיף.

כלביות, פנסיונים ותחנות הסגר הן המקומות בהן סכנת ההידבקות גבוהה מהרגיל שפעת כלבים – הידבקות דרך האוויר או במגע עם הפרשות גוף שפעת הכלבים היא מחלה ויראלית שמתרחשת במערכת הנשימה העליונה והתחתונה ועוברת במגע עם הפרשות גוף. היא נחשבת למחלה מדבקת ביותר שמתפשטת בקלות בריכוזים גדולים של כלבים כמו כלביות, פנסיונים, תחנות הסגר ואף תחרויות כלבים. נגיף המחלה במקרים האחרונים בארה"ב זוהה כווירוס מזן H3N2, בדומה לזה שאותר בעבר בקרב בעלי חיים בסין ובקוריאה. ד"ר קית פולסן, פרופסור לרפואת וטרינרית באוניברסיטת ויסקונסין טוען כי ככל הנראה חיה נגועה שהגיעה מאסיה העבירה את הווירוס לשיקגו, אך זה לא ברור בוודאות. "מדובר בנגיף שפעת אשר עבר מוטציה, כלומר מדובר בווריאציה שחדשה יחסית לרפואה ולכן החיסון הקיים לא מצליח להתמודד עמה, כמו כן גוף הכלב אשר חוסן בחיסון עם הווריאנט הנוכחי לא יצליח לפתח עמידות מול השפעת החדשה" מסביר ד"ר צחי טיבולי. מחקרים אמריקאיים מראים כי על אף שהסיכוי נמוך, גם חתולים עלולים להידבק בווירוס, עקב יכולותיו להשתנות. המחלה שדומה מאוד בתסמיניה לשפעת בבני אדם, מלווה בשיעול (בעיקר בזמן מאמץ או התרגשות), נזלת, חום, חולשה, כאבי שרירים ואובדן תיאבון. הידבקות במחלה עשויה להיעשות דרך האוויר או במגע עם הפרשות גוף. אמנם, היא אינה נחשבת למחלה קשה – לווירוס תקופת דגירה של כשלושה ימים והשפעת יכולה לעבוד ללא כל טיפול רפואי בפרק זמן של חמישה ימים עד שבועיים – אך לעיתים יתכנו סיבוכים עם מחלה בקטריאלית שתקשה על ההחלמה. מחלה זו מהווה גם כן אחד הגורמים למחלת השעלת – מחלת נשימה קשה יותר. על מנת להקטין את סיכויי ההדבקה, ממליץ ד"ר טיבולי: "לשמור כל כלב חולה בבידוד עד להחלמה מלאה – לא לקחת לגינות כלבים, להימנע מטיולים משותפים וממפגשים עם כלבים אחרים".

"אין סכנה לבני אדם לחלות בשפעת מסוג זה, אך יש סיכוי שהיא תגיע לארץ" באשר להדבקות בבני אדם מרגיע טיבולי כי "אין כל סכנה לבני אדם לחלות בשפעת מסוג זה, אך מגע של הכלב עם בני האדם (מריחת הפרשות על הבגדים, חיכוך וכו') יכול ליצור מצב של הדבקה לכלב אחר כאשר בן האדם הוא הנשא של הווירוס". משום כך, מומלץ לשמור על היגיינה בייחוד אם קיים מגע עם כלבים אחרים. יחד עם זאת, הבשורה לחיות המחמד אינה כה מרגיעה כפי שהיא לבני אדם – שכן בדומה לשפעות קודמות שהגיעו לארץ (שפעת החזירים ושפעת העופות), גם הפעם יש סיכוי שהווירוס יתפשט לישראל. "יכולת ההדבקה גבוהה, יכולת ההינשאות על ידי בני אדם, חפצים ובאמצעות בעלי חיים אחרים מגדילה את הסיכוי שהיא תגיע לארץ" סבור טיבולי. לטענתו, "עצם זה שהמחלה החלה באסיה וכבר אלפי כלבים נדבקו בארה"ב –  זה סימן שהיא יכולה להגיע לכל מקום".

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן