לא רק נביחות וגרגורים: האם חיות מחמד יכולות להציל חיים?

הצלת בני אדם ממצבים מסוכנים, זיהוי בעיות בריאותיות נסתרות וניווט חזרה הביתה ממרחקים עצומים - חושבים שתיארנו כאן תפקידים טבעיים של שוטרים, רופאים או גיבורי על? לא בהכרח. את כל הפעולות ההירואיות האלו ביצעו דווקא כלבים וחתולים- כן, כן, ממש כמו רקסי ששוכב עכשיו לידכם על הספה
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
כל אדם המגדל כלב או חתול יודה בזה: חיות מחמד הן מדהימות. הן נאמנות, מנחמות אותנו בזמנים קשים, ואפילו יכולות להוריד את לחץ הדם שלנו. אבל נראה שחלק מהכלבים והחתולים מצליחים לבצע מה שניתן להגדיר רק כ"ניסים": למשל, להציל את בעליהם ממצבים מסוכנים, לחזות בעיות בריאות נסתרות. או למצוא את דרכם חזרה הביתה ממרחק רב. האם כלבים וחתולים אלו יוצאי דופן, או שמא יכולות אלו נפוצות בקרב בעלי חיים? הנה מה שלמומחים מהעולם היה לומר בעניין

כלבים המזהים סרטן

בסן אנסלמו, קליפורניה, ננסי בסט הבחינה שכלבה מרחרח ומלקק את שדה הימני. לאחר בדיקה רפואית, התגלה כי היא חולה בסרטן השד.

מחקרים הראו כי רקמות ממאירות משחררות כימיקלים השונים מרקמות נורמליות, ו"זה לא מפתיע כי כלבים יכולים לזהות את ההבדלים הללו", אומר טד גנסלר, מנהל התוכן הרפואי של האגודה האמריקנית למלחמה בסרטן. במחקרים רבים ומסקרנים, כלבים דייקו בגילוי סרטן מסוים על ידי הרחת דגימות נשימה או שתן, מספר גנסלר. המחקר האחרון, שפורסם בשנת 2011 בכתב העת Gut, הציג לברדור רטריבר המאומן בזיהוי ריח הסרטן. הלברדור זיהה 91% מדגימות הנשימה ו- 97% מדגימות הצואה של חולים בסרטן מעי גס.

ובכל זאת, גנסלר ואחרים אומרים כי יש צורך במחקרים נוספים בנושא – אז אל תצפו מכלבכם לבדוק את רמת הסיכון שלכם לחלות בסרטן.

כלבים המריחים סוכר נמוך בדם

דונאן ג'ונסון מלינקולן, קליפורניה, מייחסת את הצלת חייה של ביתה מייגן לפפר, כלב הלברדור-תחש שאימצה. מייגן חולה בסוכרת סוג 1. ג'ונסון מספרת כי במהלך חצי השנה הראשונה לשהותו בבית, פפר העיר את מייגן ארבע פעמים באמצע הלילה על ידי דחיפה או ליקוק. בכל פעם התעוררה מייגן כשהיא מרגישה סחרחורת ורעב, וכך הבינה שרמת הסוכר בדם שלה צונחת בחדות.

האם כלבים יכולים לחזות צניחה ברמת הסוכר בדם? בשנת 2008 דוקטור דבורה ולס, פסיכולוגית מאוניברסיטת קווינס, דיווחה על חולי סוכרת מסוג 1 שהעידו כי לעתים קרובות בעלי החיים שלהם התריעו בפניהם על רמת סוכר נמוכה, אף טרם הופעת הסימפטומים. ולס בודקת האם קיימות ראיות מדעיות התומכות בתופעה.

דוקטור לורנס מאיירס, מומחה בזיהוי ריח כלבי בקולג' לרפואת הוטרינרית באוניברסיטת אובורן, אומר: "מתקבל על הדעת שכלבים יצליחו לזהות ריח הקשור לרמת סוכר נמוכה בדם, שכן הם יכולים לראות ולהריח כל מיני דברים שאנחנו לא. עם זאת", הוא מזהיר, "קיים מחסור בנתונים אמינים המאשרים כי הם אכן עושים זאת, ועושים זאת באופן מהימן".

כלבים המנבאים התקפים

רופאים אינם יכולים להסביר את זה, אבל חלק מחולי אפילפסיה מדווחים כי כלביהם מסוגלים לספר להם כאשר מתקרב התקף.

ג'ניפר ארנולד, מייסדת ארגון כלבי סיוע מג'ורג'יה, אומרת למאמצי כלבי הסיוע שאין דרך להכשיר את בעלי החיים לחזות התקפים מראש. רק להגיב ברגע שהם מתרחשים – אך היא מעידה שתשעה מתוך עשרה כלבי סיוע בארגון הצליחו לפתח את היכולת בכוחות עצמם בתוך שנה מהצבתם בבתים. "זה נראה ממש לא קשה", אומרת ארנולד. "כלבים מתריעים בדרכים שונות. רובם הפכו מודאגים בעליל בדרך כלשהי. הם התחילו ללקק את בעליהם או להכות בכפם. דרך נפוצה נוספת היא למשוך את בעליהם מטה, לכיוון הקרקע, כאילו הם רוצים שישכבו".

"החלק הקשה הוא לזהות למה מגיבים הכלבים, אומרים הרופאים. יש המאמינים כי הכלבים מזהים שינוי בריח, בעוד שאחרים משערים שהם מאתרים אות חשמלי או שינוי התנהגותי עדין המתרחש לפני ההתקף", אומר יוסף סירבן, נוירולוג במקצועו. "זו תופעה, אבל אנחנו לא יודעים בדיוק מה מתרחש בדיוק", אומר סירבן. "הראיות קשות להשגה".

חתולים יודעים בדיוק היכן הם נמצאים במרחב ובזמן

כלבים המצילים בני אדם

בשנת 2008, כלבה משוטטת בארגנטינה כבשה לבבות וכותרות כאשר נשאה תינוק נטוש למקום בו המליטה את גוריה. על פי דיווחי התקשורת, דבר דומה קרה בקניה שלוש שנים קודם לכן. "העובדה שכלב יכול למשוך את התינוק ממצב מסוכן היא ממש לא מפתיעה", אומר ניקולס דודמן, מומחה להתנהגות הכלבים. "היא ככל הנראה זיהתה את התינוק כחבר חדש בלהקה". דודמן מוסיף: "גם כלבים וגם חתולים ייכנסו לבניינים בוערים כדי להוציא את גוריהם החוצה. אם אחד מחבריהם שוכב בכביש, זה הגיוני שהם ינסו להזיז אותם".

עם זאת, כדאי לזכור כי כלב המעיר את בעליו בנביחות כאשר ביתו עולה באש, עשוי להיות פשוט מבוהל או מודאג.

כלבים וחתולים המוצאים את דרכם חזרה הביתה ממרחקים

בשנת 2010, חתול נעלם מדירת בתו של הבעלים שלו, רק כדי להופיע שוב יותר מחודשיים לאחר מכן חזרה בביתו של הבעלים – שישה קילומטרים רחוק משם. שנתיים קודם לכן, טרייר אבד בתאונת דרכים בקונטיקט ומצא את דרכו חזרה לביתו ברוד איילנד- מסע של ארבעים וחמישה קילומטרים.

"אף אחד לא יודע בדיוק איך הם עושים את זה. או מאיזה מרחק בעלי החיים מסוגלים לחזור", אומר דודמן. "אבל כלבים וחתולים ביתיים מצוידים בכמה מיומנויות שתאפשרנה להם לחזור על עקביהם ממרחקים מסוימים. כלבים במיוחד, אבל אני בטוח שזה תקף גם לגבי חתולים, יודעים בדיוק היכן הם נמצאים במרחב ובזמן. זה כמעט כאילו יש להם GPS מובנה", מוסיף דודמן. "שלבו את זה עם זיכרון מעולה וחושי ריח ושמיעה חדים, ויש את כל הסיבות לצפות מכלב או מחתול לחזור הביתה מרדיוס של 5 עד 7 קילומטרים".

לסיכום

אז נכון, אנחנו לא אומרים בהכרח שכל כלב או חתול הוא בעצם גיבור על במסווה של יצור פרוותי ומפונק. אך הביטו היטב בחיית המחמד האהובה עליכם. עם אימון נכון, אילוף מסודר ואינסטינקטים מולדים. ייתכן שגם הם יוכלו לבצע מספר פעולות יוצאות מגדר הרגיל. ובואו נודה בזה – רק לגרום לכם לחייך לאחר יום ארוך ומתיש בעבודה. זו כבר משימה בכלל לא פשוטה שהם מצליחים לבצע בהצלחה ובאהבה, בכל יום מחדש.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

9 נשרים מתים בשטח. מדובר באירוע חמור וקשה מאוד אשר פוגע משמעותית באוכלוסיית הנשרים בדרום.
סביבה נקייה, מזון טרי וחברה טובה הם רק חלק מהתנאים שיכולים להבטיח איכות חיים לתוכי. ממה מומלץ להרחיק את התוכי?

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן