נהוג לחשוב כי לא ניתן ללמד תוכי לשלוט בצרכיו משום שזו פעולה ביולוגית טבעית, אבל כפי שאנו יכולים ללמוד להשתמש בבית שימוש – כך גם התוכים שלנו יכולים ללמוד לעשות צרכים במקום מסוים, ואפילו לפי פקודה. למעשה, זה אפילו קל מאוד ללמד, אך יכול לקחת זמן.
הענשה בזמן אילוף אסורה, ניעור האצבע ליצירת "רעישת אדמה" או נשיפת רוח על פניו עדיפים
עשיית צרכים – איך מאלפים תוכים?
תצפית. נתחיל בתצפית המלווה ברישום. נצפה במשך שלושה ימים בתוכי, נבדוק כל כמה זמן הוא עושה צרכים, האם יש הבדלים בין שעות שונות ביום ובעיקר היכן הוא עושה זאת. בממוצע תוכי יעשה את צרכיו אחת לרבע שעה עד 20 דקות. לאחר שלמדנו את התנהלות חילוף החומרים בגופו של התוכי שלנו, אנו יודעים לצפות מתי יצטרך לעשות שוב ואנו מוכנים לפעולה.
לא דובקים בעונש. אולי חשבתם שהדבר הנכון הוא "להעניש" את התוכי כאשר הוא עושה את צרכיו במקום לא רצוי, אך שיטה זו אינה נכונה ואפילו מזיקה. אילוף תוכי אינו כולל כלל עונשים, אלא רק אמצעים להפסקת התנהגות כמו ניעור של האצבע ליצירת "רעידת אדמה" שתפחיד את התוכי או נשיפת רוח על פניו. אלו תזוזות שרוב התוכים לא אוהבים, אך במקרים של עשיית צרכים הן אינן יעילות.
התנהגות חיובית או שלילית. באילוף תוכים חייבים לשאול- האם התנהגות התוכי שלילית או חיובית? אם היא שלילית- כמו נשיכות , יש מקום להשתמש בשיטות להפסקת התנהגות, כמו אלו שנזכרות למעלה.
עשיית צרכים היא התנהגות חיובית, התוכי כן אמור לעשות את צרכיו – רק ללמוד היכן ומתי. מאחר והתוכי אינו יכול ללמוד שלא לעשות צרכים, שיטות להפסקת התנהגות (מצב בלתי אפשרי) יגרמו לתוכי סבל ותסכול, פגיעה באמון בינו לבעליו ובכלל להתדרדרות בהתנהגות התוכי.
עשיית צרכים בפקודה
לאחר שאספנו מידע על הרגליי הצרכים הטבעיים של התוכי, נתחיל במלאכה:
שלב ראשון: בחירת מילת פקודה
ראשית, נבחר מילה אחת שתשמש הפקודה של התוכי לעשות את צרכיו. מילה זו תהיה קצרה ובעלת הברה ברורה שאינה נשמעת כמו מילה שאנו משתמשים בה לפקודה אחרת.
למשל- תוכי שלמד את הפקודה "עלה" כדי לעלות על האצבע, יגיב פחות טוב לפקודה "עשה" לעשיית צרכים. "עלה" ו- "עשה" נשמעות דומות מאוד ולכן לא מתאימות. לעומת זאת, פקודה כמו DO או POP באנגלית יתאימו. עם זאת, אם התוכי למד את הפקודה "בוא" ולא את הפקודה "עלה"- אז DO לא תתאים כפקודה משום שהיא מזכירה את "בוא". כלומר- כל אחד צריך לבחור מילה שונה וברורה עבור התוכי שלו.
זכרו כי התוכי אינו יודע עברית ולכן אין זו חייבת להיות מילה אמיתית, זו יכולה להיות הברה שאינה מילה כמו "קה" או מילה שאינה קשורה לעשיית צרכים כמו "גג". כל עוד ההברה שונה מכל פקודה אחרת וברורה מספיק. שימו לב והשתדלו שהפקודה לא תעלה על הברה אחת בלבד.
שלב שני: מילוי פקודה
נמתין לזמן שהתוכי אמור לעשות צרכים- אותו נצפה מראש בעזרת הרישום- ומיד כשהתוכי עושה את צרכיו נגיד את הפקודה. בהתחלה לא מדובר בציות לפקודה, אך השלב הראשון הוא יצירת קשר אצל התוכי בין הפעולה למילה. כך בכל פעם ופעם שהתוכי עושה צרכים, נגיד את המילה. זה ייצור מצב מזויף כאילו התוכי ציית לנו. לאחר כל פעם כזו ניתן לו ממתק: גרעין, בוטן, אגוז- כל תוכי ומה שהוא אוהב.
לאחר שבוע נשנה קצת את השיטה- כאשר נזהה את שפת הגוף שלו שמעדיה כי עומד לעשות את צרכיו נקדים ונאמר לו את הפקודה. אם מיד לאחר מכן הוא עשה- יקבל על כך ממתק ואפילו נשיקות וליטופים בהתלהבות- "תוכי טוב" ו- "כל הכבוד". אם טעינו, נתעלם ונלך למקום אחר כאילו לא קרה כלום. כמובן שנשתדל לטעות כמה שפחות, כל טעות כזו תעלה לנו בזמן נוסף שנצטרך להשקיע בלימוד משום שהיא פוגעת בתהליך.
לסיום: המבחן הראשון
לאחר עוד שבועיים או שלושה לאחר ששינינו את השיטה, התוכי מוכן למבחן הראשון שלו- שימו לב שאסור בשום אופן לזרז את התהליך, לא לנסות לבחון את התוכי מוקדם מידי משום שדבר זה יפגום בלמידה ויאריך את משך הזמן שייקח לתוכי ללמוד.
קחו את התוכי מעט לפני שאתם יודעים שהוא אמור לעשות, ואמרו לו את הפקודה. אם הוא ציית ועשה- הוא יזכה בהמון ממתקים וליטופים. אם לא, לא נעניש אותו אלא רק נחזיר אותו למקומו ונוכל לנסות שוב לאחר יומיים.
רוב הסיכויים שבפעם הראשונה התוכי לא יעבור את המבחן – כאמור, ניתן ללמד אותו את זה אך זה לוקח זמן רב. לאחר שניים שלושה מבחנים, אם התוכי עדיין לא "עובר", נניח אותו בחזרה וננסה שוב לאחר כמה שעות. אם אנו לא מצליחים- נחזור לאימונים של שינוי השיטה שעשינו בשבועות האחרונים ואז נחזור למבחנים. בשלב מסוים הוא יבין מה הוא אמור לעשות.
לאחר שעבר את המבחן, תוכלו לקחת אותו על הכתף בשמחה וכל רבע שעה בערך לפרוס נייר ולתת את הפקודה. כך תהיו תמיד בטוחים שהוא עושה את צרכיו – אך לא עליכם.
שימו לב- פקודה זו לא תלמד אותו לא לעשות צרכים בעצמו, אלא רק כן לעשות לפי פקודה. חשוב שתזכרו לתת את הפקודה מדי פעם כדי שיוכל להתרוקן בזמן.