איך מטפלים בלימפומה בכלבים

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
לימפומה בכלבים

לימפומה היא אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר המשפיעים על כלבים

למרבה הצער, רוב האנשים הושפעו ישירות או בעקיפין מסרטן. וכמו אנשים, גם לכלבים שלנו יכול להתפתח סרטן. לימפומה היא אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר המשפיעים על הכלבים שלנו. מידע נוסף על לימפומה יכול לעזור למטפלים לחיות מחמד להיות מסוגלים לזהות במהירות תסמינים ולפעול ביעילות כדי להשיג לכלבים את העזרה שהם צריכים. אבחון סרטן הוא אף פעם לא דבר שקל להתמודד איתו. אבל על ידי הבנת מצבו של הכלב שלך, אתה יכול לקבל החלטות מושכלות מתוך מחשבה על האושר והרווחה שלו.

מהי לימפומה בכלבים?

לימפומה של כלבים היא מונח רחב המתאר כל סוג של סרטן המערב לימפוציטים, סוג של תאי דם לבנים. עם זאת, למעשה קיימות צורות רבות ושונות של לימפומה של כלבים, אשר מסווגות בדרך כלל לפי אזור הגוף המושפע בעיקר וסוג הלימפוציטים המעורבים.

לימפוציטים הם חלק חשוב ממערכת החיסון. ניתן למצוא לימפוציטים בכל מקום בגוף. אך מספר רב של תאים אלו נמצא בבלוטות הלימפה, בטחול ובמערכת המעיים. מכיוון שלימפוציטים נמצאים בכל הגוף, לימפומה יכולה להתפתח כמעט בכל מקום. 

סוגי לימפומה בכלבים

ישנן צורות שונות של סוג זה של סרטן, וניתן למנות אותן על סמך האזורים או האיברים עליהם יש להם השפעה. הלימפומה הנפוצה ביותר מבין סוגי הלימפומה הכלבית, המהווה כ-80% מהלימפומות, היא לימפומה רב-צנטרית. רב-צנטרי פירושו שיש יותר ממרכז אחד ולימפומה זו כרוכה בדרך כלל מספר איברי לימפה כולל בלוטות לימפה מרובות ואולי גם את הטחול, הכבד ו/או מח העצם. לימפומות של כלבים נפוצות יחסית כוללות לימפומה עיכול (מערכת העיכול), לימפומה מדיסטינית המערבת בלוטות לימפה ו/או התימוס בתוך החזה, ולימפומה חוץ-נודלית של איברים כמו העור, העיניים, הכליות או מערכת העצבים.

תסמינים של לימפומה בכלבים

סוג התסמינים המתפתחים תלוי במיקום ובשלב של הלימפומה. 

המימצא הראשוני השכיח ביותר הוא נוכחות של בלוטת לימפה מוגדלת, מוצקה ולא כואבת אחת או יותר. נראה כי כלבים רבים עם לימפומה רב-צנטרית מרגישים בסדר. אך אחרים יכולים לפתח סימנים לא ספציפיים כמו עייפות ואובדן תיאבון.

בלוטות לימפה קיימות בנקודות רבות בגוף הכלב שלך. למרות שיש עשרות בלוטות לימפה בכל הגוף, רק מעטות מורגשות בקלות במהלך בדיקה גופנית. בלוטות הלימפה ההיקפיות וטרינרים ומטפלים לחיות מחמד עשויים להיות מסוגלים להרגיש כוללים:

  • Submandibular – ממוקם מתחת לחלק האחורי של הלסת
  • Prescapular – ממוקם מול אזור הכתף
  • בית השחי – ממוקם בבתי השחי
  • מפשעתי – ממוקם במפשעה
  • Popliteal – ממוקם מאחורי ברכיים

תסמינים אחרים מתייחסים בדרך כלל למיקום הסרטן. לדוגמה, עם לימפומה עיכולית, הכלב שלך עלול לחוות אובדן תיאבון, בחילות, הקאות ושלשולים. בעוד שלימפומות בחלל החזה עלולות להוביל לקשיי נשימה.

הסיבות ללימפומה בכלבים

על פי המכללה לרפואה וטרינרית של אוניברסיטת פרדו, "למרבה הצער, הסיבה ללימפומה בכלבים אינה ידועה. למרות שנחקרו מספר גורמים אפשריים. כמו וירוסים, חיידקים, חשיפה כימית וגורמים פיזיקליים כמו שדות מגנטיים חזקים, הגורם לסרטן זה עדיין לא ברור". גנטיקה עשויה לשחק תפקיד במקרים מסוימים.

אבחון לימפומה

כדי לאבחן לימפומה, השלב הראשוני הוא לעתים קרובות בדיקה גופנית מלאה וביופסיית מחט עדינה של בלוטות הלימפה המוגדלות הנשלחות למעבדה וטרינרית לניתוח. במקרה של נגע בעור, ניתן להגיש ביופסיית עור.
בנוסף, יש לבצע ספירת דם מלאה, פרופיל כימיה ובדיקת שתן לזיהוי חריגות. ניתן להמליץ ​​גם על רדיוגרפיה של החזה והבטן, בתוספת אולטרסאונד בטן ו/או ביופסיה של מח עצם כדי לסייע בקביעת שלב המחלה.

שלבי לימפומה מבוססים על אילו איברים מושפעים וכמה מעורבים. כמו גם שלבי משנה המבוססים על איך חיית המחמד מרגישה וכיצד הם מושפעים מערכתית.

מטרת בדיקות הבימוי היא לקבוע עד כמה התפשטה הלימפומה בכל גופו של כלבכם. באופן כללי, ככל שהלימפומה התפשטה ליותר מקומות, כך הפרוגנוזה של הכלב גרועה יותר. עם זאת, כלבים עם לימפומה מתקדמת מאוד עדיין יכולים להיות מטופלים ולחוות הפוגה בסרטן או שיפור משמעותי באיכות חייהם. בדיקות הבמה גם עוזרות לווטרינר שלך להעריך אם לכלב שלך יש מצבים אחרים שעשויים להשפיע על החלטות הטיפול או על הפרוגנוזה הכוללת.

טיפול בלימפומה

בלימפומה בכלבים אין כיום תרופה ידועה ללימפומה של כלבים. אך זהו אחד מסוגי הסרטן הניתנים לטיפול בכלבים. הטיפול היעיל ביותר עבור רוב סוגי לימפומה של כלבים הוא כימותרפיה. קיים מגוון רחב של פרוטוקולים ותרופות כימותרפיה המשמשים כיום לטיפול בלימפומה. הטיפול מורכב לרוב משילוב של תרופות דרך הפה והזרקה הניתנות על בסיס שבועי. חלק מהתרופות הנפוצות כוללות ציקלופוספמיד, וינקריסטין, דוקסורוביצין ופרדניזון. פרוטוקול הטיפול המדויק ישתנה בהתאם לווטרינר ולפרטי המקרה. 

למרבה המזל, רוב הכלבים חווים רק תופעות לוואי קלות מכימותרפיה ונהנים מאיכות חיים מצוינת במהלך הטיפול. מכיוון שלימפומה היא בדרך כלל לא מחלה הניתנת לריפוי, מטרת הטיפול בלימפומה היא לגרום להפוגה ממושכת, שבמהלכה כל הסימפטומים של הסרטן נעלמו באופן זמני.

טיפול בקרינה או ניתוח יכולים מדי פעם להיות אופציה עבור לימפוסרקומה מקומית. אך בדרך כלל משולב עם כימותרפיה. 

תוחלת החיים של כלבים עם לימפומה

סביר להניח שאתה תוהה, לאחר שכלב אובחן, כיצד זה משפיע על תוחלת החיים שלהם. למרבה הצער, התשובה לא תמיד ברורה, והפרוגנוזה תלויה במספר גורמים. כולל: איך הכלב מרגיש, באיזה שלב נמצא הסרטן, באיזה שלב הוא היה כשאובחן וטיפולים שנעשה בהם שימוש. הפרוגנוזה עם כימותרפיה טובה יחסית, כאשר רוב הכלבים חווים הפוגה חלקית או מלאה ותוחלת חיים של כשנה, בממוצע

נכתב על ידי מירב

נכתב על ידי מירב

מירב היא כותבת מאמרים מקצועית הכותבת בצורה מעניינת ורהוטה על מגוון נושאים. היא בעלת תואר שני בעיתונאות וכתיבה יוצרת. מירב מפרסמת מאמרים בבמות שונות - ממגזינים פופולריים ועד כתבי עת אקדמיים.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

רוצים להבין טוב יותר את התוכי שלכם? שאלנו מומחים בתחום בעלי הכנף מצביעה על ההיגיון שבהתנהגות התוכי
.פוסט זה מספק טיפים חיוניים לבעלי ארנבים ליצירת סביבה מוצלת, שימוש בטכניקות קירור והבטחת שיטות טיפוח נכונות בקיץ
הקקדו הם משפחה מורחבת יחסית שרובה מאוסטרליה אך חלקם מגינאה, מהפיליפינים, אינדונזיה ועוד. הוא גדול יחסית וגודלו משתנה מסו

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן