אנמיה אצל כלבים – גורמים, טיפול ומניעה

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
אנמיה אצל כלבים

אנמיה היא אינדיקטור לבעיה בריאותית אצל הכלב. זה יכול לקרות מכמה סיבות, חלקן חמורות יותר מאחרות. חניכיים חיוורות, עייפות או ירידה במשקל עשויים להצביע על אנמיה ויש לחקור אותם על ידי וטרינר כדי לקבוע את הסיבה ומהלך הטיפול.

מהי אנמיה אצל כלבים ? 

אנמיה מתייחסת למצב שבו בדם של הכלב יש כמות נמוכה של תאים אדומים ו/או המוגלובין, מרכיב בדם המעביר חמצן לתאי ולרקמות הגוף. זו לא מחלה ספציפית אלא תוצאה של תהליך מחלה או איבוד דם. 

לאנמיה יש מגוון של גורמים, מאובדן דם הקשור לטראומה (איבוד דם הקשור לפציעה) ועד למחלות בתיווך חיסוני (זיהום או סרטן), והטיפול מבוסס על סיבות ספציפיות. למרות שאנמיה חמורה מסכנת חיים ודורשת טיפול וטרינרי מיידי, מקרים קלים יכולים להיות קלים יותר לתיקון או טיפול.

תסמינים של אנמיה אצל כלבים

תסמיני אנמיה של כלב עשויים להיות עדינים בהתחלה, מחקים עייפות מפעילות גופנית או סתם יום "חופש", אך הם יחמירו בהדרגה במהלך מספר שבועות.

תסמינים

  • עייפות
  • פעילות גופנית אי סבילות
  • חניכיים ועור חיוורים (אוזניים פנימיות, בטן)
  • חוסר תיאבון
  • ירידה במשקל
  • קצב לב מוגבר

תסמיני אנמיה משקפים מחסור בחמצן בדם של הכלב, המעידים על כך שהכלב אינו מסוגל לבצע פעולות יומיומיות רגילות עקב עייפות. אמנם אובדן תיאבון ואיטיות יכולים ללוות בעיות אחרות, אך לעתים קרובות הם מעידים על אנמיה. בשילוב עם מראה עור חיוור וחניכיים, התסמינים המעורפלים יותר של אנמיה הם רמזים ראשוניים חשובים בתהליך האבחון.

גורמים

תאי דם אדומים מיוצרים על ידי מח העצם ואז משתחררים למחזור הדם. כאשר תאי הדם האדומים מזדקנים או נפגעים, הם מוסרים מזרם הדם וממוחזרים ליצירת תאי דם אדומים חדשים. מספר תאי הדם האדומים במחזור עלול לרדת מכל אחת מהסיבות הבאות:

  • איבוד דם פתאומי (חריף): זה מתרחש כאשר יש אובדן חמור של דם פנימי או חיצוני בדרך כלל עקב פציעה חמורה, ניתוח או הפרעת דימום.
  • מחלה בתיווך חיסוני: מצב בו מערכת החיסון של הגוף תוקפת את תאי הדם האדומים של עצמה.
  • תגובות לתרופות: כלבים מסוימים יכולים להגיב לתרופות, כגון תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידליות (NSAIDs). אלה יכולים לגרום לדימום במערכת העיכול או לכיבים אצל כלבים מסוימים שעלולים לגרום לאנמיה. 
  • נגיעות פרעושים וטפילים: קרציות ופרעושים יכולים לתרום לאובדן דם בבעלי חיים. אובדן כדוריות דם אדומות כתוצאה מכך עלול לגרום לאנמיה, במיוחד אצל גורים וכלבים קטנים יותר.
  • חשיפה לרעלים: צריכה או שאיפה מקרית של כימיקלים ורעלים, כמו אבץ או פיתיון חולדות, עלולה להוביל לאנמיה כשהיא מתפשטת במחזור הדם של הכלב ומשפיעה על תאי הדם האדומים או על יכולת הקרישה שלו.
  • מחלות לא זיהומיות (כרוניות): כלבים עם מחלות כמו מחלת כבד או כליות כרונית, בלוטת התריס, מחלת קושינג וסרטן עלולים גם הם להיות בסיכון להפוך לאנמי.
  • מחלות זיהומיות: זיהומים חיידקיים, מחלות קרציות ומחלות זיהומיות כמו Babesiosis יכולים גם הם להשפיע על תאי דם אדומים ולגרום לאנמיה.
  • תזונה וחוסר איזון הורמונלי

אבחון אנמיה אצל כלבים

הווטרינר שלך יבדוק את הכלב שלך ויבצע בדיקות כדי ליצור אבחנה. אלה יכללו ככל הנראה ספירת דם מלאה (CBC), בדיקות לאיתור טפילים, הערכות של תפקודי כבד, כליות ובלבלב, בדיקות אלקטרוליטים לבדיקת התייבשות, בדיקת שתן לבדיקת דלקות בדרכי השתן, צילומי רנטגן או אולטרסאונד. לדימום פנימי, ובדיקות אחרות לשלול סיבות מסוימות.

לאחר אישור אנמיה, מתחיל תהליך מציאת הגורם. זה עשוי לכלול צילומי רנטגן, בדיקות אנזימי כבד, אנדוסקופיה להערכת מצב מערכת העיכול, ניתוח שתן וניתוח צואה כדי לבדוק מקורות לדימום.

טיפול 

טיפול באנמיה בכלבים תלוי בגורם למצב. ניתן לטפל או לרפא גורמים רבים לאנמיה בעזרת הווטרינר שלך. מטרות הטיפול עבור כלבים עם אנמיה הן לשלוט בדימום, לשחזר את נפח הדם, למצוא ולפתור את הסיבות הבסיסיות לאובדן דם כרוני ולספק טיפול תומך. 

פרוגנוזה לכלבים עם אנמיה

הפרוגנוזה של כלב עם אנמיה תלויה בגורם למצב, שעשוי להיות קל ומתוקן בקלות, או חמור ועלול לסכן חיים.

כיצד למנוע אנמיה

גורמים מסוימים לאנמיה באמצעות אמצעים כגון ניהול פרעושים וקרציות, מניעת תאונות וטראומות, הרחקת רעלים כמו רעל עכברים ותרופות אנושיות (כמו איבופרופן ואצטמינופן) מהכלב שלך. תזמון בדיקות בריאות וטרינריות קבועות. טיפול מונע חשוב לא פחות עבור חיות מחמד כמו לבעלים שלהן. לעתים קרובות, כלבים לא יראו תסמינים של בעיה בריאותית, אבל וטרינר יכול לעזור לזהות ולפעמים למנוע מחלות ומצבים מסכני חיים אחרים במהלך בדיקות רגילות. 

נכתב על ידי מירב

נכתב על ידי מירב

מירב היא כותבת מאמרים מקצועית הכותבת בצורה מעניינת ורהוטה על מגוון נושאים. היא בעלת תואר שני בעיתונאות וכתיבה יוצרת. מירב מפרסמת מאמרים בבמות שונות - ממגזינים פופולריים ועד כתבי עת אקדמיים.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

משפחת האמזונות מונה כ 30 סוגים ומוצאם בדרום אמריקה והאיים שמסביבה. קרא עוד על תוכי אמזונה!
אוהבים חתולים וחושבים שאתם יודעים עליהם הכל? ריכזנו לכם את כל התשובות המפתיעות לסטיגמות הגדולות על חתולים

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן