הכל על קיץ, נחש צפע וחיות מחמד

חודשי הקיץ החמים הופכים את חיות המחמד שלנו לחשופות יותר להכשות נחשים. כיצד להימנע מהכשות ובאיזה אופן לפעול במידה וחיית המחמד שלכם הוכשה? להדפיס - ולשמור
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
כלב ונחש

נחש הצפע המצוי, המכונה צפע ארצישראלי, משתייך למין ארסי ממשפחת הצפעים והוא הנפוץ ביותר במזרח התיכון בכלל ובישראל בפרט, ומסיבה זו אחראי לרוב הכשות בעלי החיים. הוא ניזון בעיקר ממכרסמים למיניהם, לרבות חולדות, עכברים, קרפדות, זוחלים וכן בעלי חיים קטנים אחרים כמו ציפורים.
הצפע המצוי פעיל בעיקר בחודשי הקיץ, כאשר עונת פעילותו היא בין החודשים מאי עד אוקטובר, משעות הצהריים אל תוך הלילה. בתקופה זו של השנה עולה מספר הכשות הנחש בחיות מחמד, כשהמסוכנות שבהן מתרחשות בחודשי הקיץ הראשונים, בהם הארס קטלני ומרוכז יותר, אחרי חורף של חוסר פעילות.

מהם הסיכונים בהכשת הצפע המצוי?

סיבוכים מהכשת הצפע המצוי מתרחשים בשל הרעלנים המצויים בארס וכוללים פגיעה ואף קריסה של מערכות הגוף, לרבות מערכת הלב, הנשימה, הכליות וקרישת הדם.

הסיכון לתמותה אצל כלבים עומד על כ-4% ועולה ככל שמדובר בכלב קטן יותר, כזה השוקל פחות מ-15 ק"ג. רוב ההכשות מתרחשות באזור הצוואר והראש ונחשבות לפחות מסוכנות מאלו המתרחשות בגפיים, שכן בעת ההכשה בגפיים הארס מתפשט במהירות דרך כלי הדם. עם זאת, בטיפול נכון והבאה מידית של חיית המחמד אל הווטרינר – סיכויי ההחלמה גבוהים ביותר.

גם בקרב חתולים משקל גוף נמוך וטמפרטורת גוף נמוכה מעלים את הסיכון בעת ההכשה, אך למרות זאת הם נחשבים לחסינים יותר להכשות, ביחס לכלבים ולבעלי חיים אחרים.

מהם הסימנים להכשת הצפע המצוי?

במידה וההכשה התרחשה בנוכחות הבעלים, הכלב יברח מהמקום בו קרתה ההכשה, ישמיע יללת כאב וינשום במהירות. תתכן נפיחות באזור ההכשה, דימום, ריור, בצקת וכן צליעה, באם ההכשה התרחשה בגפיים. במחצית מהמקרים יתגלו סימני שיני הנחש ובמקרים קשים הכלב עשוי לאבד הכרה ולשלשל דם.
בקרב חתולים סימני הכשה יתבטאו בנפיחות ושטף דם במקום ההכשה, דכאון וקרישת יתר של הדם. סימנים אלו עשויים להופיע גם כ 24 – 48 שעות מרגע ההכשה ולא בצמוד לה.

מה לא לעשות במקרה של הכשת הצפע המצוי?

לא לנסות ללכוד את הנחש, שכן הוא עשוי לעבור למצב תקיפה ולהכיש גם אתכם. זהו סיכון מיותר שכן עליכם לפנות את חיית המחמד שלכם לקבלת טיפול רפואי.
אין לשים חוסמי עורקים או למצוץ את הארס, אלו רק יחמירו את מצב חיית המחמד.

כיצד להתמודד עם הכשת הצפע המצוי?

ככל שבעל החיים פעיל לאחר ההכשה, כך הארס מתפשט בגוף מהר יותר והפגיעה גדלה. על מנת למנוע ממנו התרגשות נוספת, על בעליו להישאר כמה שיותר רגוע, להרימו ולהביאו בהקדם האפשרי לווטרינר לקבלת טיפול רפואי ותרופתי במידת הצורך, גם אם הכלב או החתול נראים בסדר, שכן מצבם עלול להתדרדר. בטיפול נכון, הרוב המוחלט של בעלי החיים שהוכשו מחלימים. ניתן להניח מגבת רטובה עם קרח כדי להאט את זרימת הדם באזור ההכשה, ואם הוכש באזור הפנים והצוואר רצוי להוריד את הקולר.

טיפול ווטרינרי עשוי לכלול החדרת נוזלים, אנטיביוטיקה, סטרואידים, משככי כאבים וחומרים נוגדי ארס ואלרגיה.
כדי להימנע מהכשת נחש, רצוי לטייל עם הכלב בעוד שהוא קשור ברצועה, ולמנוע ממנו, עד כמה שאפשר, לרחרח בשיחים.

הידעתם?

כלב נחשב לפחות רגיש להכשה מאשר בן אדם, ואילו סוס נחשב לרגיש הרבה יותר מהכלב.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן