מחקר: האם כלבים מבינים אותנו?

גם אתם יכולים להישבע לפעמים שכלבכם מבין את מה שאתם אומרים לו? מחקר חדש מגלה שזה לא מדויק - אך לא רחוק מהאמת. על פי המחקר הנוכחי, כלבים מעבדים את המשמעות והרגש של המילים, מאוד בדומה לבני אדם
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

בעוד אנשים רבים מאמינים שכלביהם מבינים את מה שהם אומרים, מחקר חדש מראה שייתכן שהם למעשה מעבדים את המשמעות והרגש של המילים, כמו בני אדם.

מה מבינים כלבים?

"המחקרים האחרונים בנושא מראים כי כלבים מגיבים לחלקים שונים של הדיבור האנושי, הכוללים את התוכן הממשי ואת הטון הרגשי – אבל הממצאים החדשים נותנים הבנה עמוקה יותר של המוח הכלבי", כך מספרת מחברת המחקר, ויקטוריה רטקליף, מועמדת לדוקטורט באוניברסיטת סאסקס בבריטניה.

ראשית, המחקר מצא כי כלבים מעבדים רכיבים מרובים של דיבור אנושי בבת אחת. בנוסף, מוחם זהה לבני אדם בדרך בה הם מקבלים את המידע מהמילים דרך הטון הרגשי. "אין זה אומר שכלבים מבינים את כל המילים שאנשים אומרים", רטקליף מדגישה, "אך הממצאים מצביעים על כך שכלבים יכולים לנתק את רכיבי הדיבור באופן דומה לבני אדם".

"כלבים בהחלט יכולים לקחת לא מעט ממה שאנחנו אומרים. הם קולטים צלילים מסוימים המשמעותיים עבורם, ומבינים את הנימה של דברינו. אני הייתי אומר שזה מעיד על היכולות שלהם כיצורי חיים", מוסיף דודמן, פרופסור להתנהגות בעלי חיים בבית הספר קאמינגס לרפואת וטרינרית שבאוניברסיטת טאפטס. כלבים יותר קשובים לנו ממה שחשבנו

לצורך המחקר, צוות החוקרים איפשר לכלבים להקשיב לדיבור אנושי משני רמקולים שמוקמו משני צדיו של הכלב. הטקסט שנשמע חולק לשניים – טקסט בעל משמעות, וטקסט ללא משמעות. איכות הדיבור כללה גם מניפולציות: לפעמים הטקסט הופשט מהסממנים של הקול האנושי כדי להדגיש את משמעות המילים, ולפעמים דווקא הטון הרגשי היה מוגזם.

החוקרים מצאו כי כאשר הם שידרו טקסט בעל משמעות מודגשת, הכלבים בדרך כלל הפנו את ראשיהם לרמקול בצד הימני. על פי מחברת המחקר, הדבר מעיד על כך שהם מעבדים את המילים בהטיה לכיוון האונה השמאלית של המוח – אשר אצל בני האדם היא החצי המזהה את הקול והתחביר של המילים.

מצד שני, כאשר הטון הרגשי של הטקסט היה מוגזם, הכלבים פנו לשמאל, מה שמעיד כי דווקא האונה הימנית של המוח הייתה דומיננטית. אצל בני אדם, ההמיספרה הימנית היא זו שמעבדת את האינטונציה והאיכות רגשית של הדיבור.

החשיבות האבולוציונית

"המחקר הזה חשוב מכמה סיבות", מסבירה רטקליף. "פיתוח ההבנה של הדרך בה כלבים תופסים דיבור אנושי, ללא ספק מועיל לשיפור התקשורת שלנו עם הכלבים", היא אומרת, "אבל יש לכך גם השלכות להבנת בני אדם ויונקים אחרים. במונחים אבולוציוניים, אנחנו יכולים להשוות בני אדם וכלבים, וכך לגלות אילו תכונות של תפיסת דיבור הם ייחודיים למין האנושי, ואלו הם פשוט או חלק מההיסטוריה המשותפת שלנו עם משפחת היונקים,הכוללת גם כלבים".

עבור אנשים שחיים עם כלבים, הממצאים כנראה רק מאמתים את מה שהם כבר "יודעים באופן אינטואיטיבי," על פי דודמן. "התוצאות כנראה לא יזעזעו בעלי כלבים, אבל מחקרים מדעיים של התנהגות כלבים הם חשובים. וכפי שהממצאים האחרונים מראים, כלבים לומדים אותנו במשך זמן רב".

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

במהלך פעילות שלתפיסת ציפורים מוגנות רשות הטבע והגנים ולוחמי מג״ב נתפסו היום ציפורים מוגנות אשר אסורות בהחזקה פרטית.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן