כך תדעו: מתי חשוב לקבל חוות דעת שנייה לבעלי חיים

בדומה לבני האדם, גם הכלב או החתול חולים לעתים מסיבה לא ברורה וגורמים לבעליהם לחוש אי שקט. מדוע כדאי לקבל חוות דעת שנייה לבעלי חיים ובאילו תחומי ההתמחות ניתן להתייעץ במומחים? ד"ר טל מאייר מסביר
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
התרחיש הבא מוכר לרובנו: אנחנו או אחד מבני המשפחה חולים, ואנחנו לא בטוחים במאה אחוז שהאבחון שניתן לנו על ידי הרופא מדויק. במקרים אלו רצוי לקבל חוות דעת מרופא נוסף כדי שנרגיש שקטים ורגועים. גם כאשר מדובר בחיית המחמד שלנו, שהיא הרי חלק בלתי נפרד מהמשפחה, מומלץ לקבל חוות דעת שנייה כדי להיות סמוכים ובטוחים שהיא תקבל את הטיפול הנכון והיעיל ביותר

מחבר המאמר


ד                                    ד"ר טל מאייר

מנהל מרפאת דוליטל לחיות מחמד בכפר סבא                                   שלח הודעה   Facebook  אתר אינטרנט  072-3384645

מתי כדאי לקבל חוות דעת שנייה לבעלי חיים?

אפשר, כמובן, להיכנס לפורומים שונים באינטרנט ולחפש תשובות מאנשים שחוו מקרה דומה. לסבתא שלהם היה כלב שחי עד גיל 19 או שלשכן שלהם יש חתול שאף לא פעם חוסן, למשל. אך כמו שלא תתפשרו על הבריאות שלכם, ולא תסתפקו בחצאי אמיתות שמציעה הרשת, באותה מידה רצוי לקחת את חיית המחמד לווטרינר מומחה ולבקש חוות דעת שנייה. חוות דעת שנייה וטרינר חוות דעת שניה ניתן לקבל מכל וטרינר אחר, אך במקרים רבים כדאי לפנות לווטרינר מומחה בתחום הרלוונטי. תופתעו לגלות, אבל בישראל קיימים כיום עשרות וטרינרים מומחים בתחומים שונים, חלקם עובדים בבתי חולים, וחלקם עוברים בין המרפאות הווטרינריות הפרטיות ומספקים שירותי ייעוץ לטיפול גם במרפאה הקרובה לביתכם. תחומים בהם ניתן להתייעץ עם מומחה:

1.    רפואה פנימית

תחום גדול הכולל בעיות מעיים, מחלות ריאה ונשימה, אנדוקרינולוגיה (הורמונים), מחלות לבלב, מחלות כבד, מחלות טחול וכו'. כדאי להיוועץ עם פנימאי כאשר ישנה מחלה שלא עוברת עם טיפול סטנדרטי, או כאשר מדובר במחלה כרונית. כשבעל החיים מלווה על ידי פנימאי הוא נמצא במעקב ויש מומחה שמבצע ניתור על המצב.

2.    כירורגיה ואורתופדיה 

כמעט כל הווטרינרים יודעים לבצע הליכים כירורגיים פשוטים. עם זאת, במקרים בהם נדרשת התערבות כירורגית מסובכת כגון הסרת גידולים גדולים שמצריכים שוליים נרחבים, שבר מסובך, או דווקא ניתוח עדין ומורכב (כמו ניתוח בדרכי השתן), כדאי שיתבצעו על ידי מומחה בתחום, אשר מכיר את כל הטכניקות החדשות והוא בעל ניסיון עשיר בכירורגיה.

3.    קרדיולוגיה (לב)

רפואת לב היא אמנות בפני עצמה. מדובר על איבר מורכב וחשוב מאין כמוהו. מומחה לרפואת לב מבצע לרוב אקו-לב ומתאים את הטיפול התרופתי למצבו הספציפי של הכלב/חתול.

4.    אופטלמולוגיה (עיניים) 

רפואת עיניים היא התמחות חשובה המורכבת מאבחון הבעיה בעין והטיפול בה. לרוב האבחון מבוצע על ידי שימוש במכשירים אופטיים מיוחדים ויקרים, שאינם קיימים בכל מרפאה. ניתוחי עיניים מורכבים גם הם מבוצעים על ידי מומחה לרפואת עיניים באמצעות ציוד ניתוח מיוחד.

5.    שיניים, פה ולסת

רפואת שיניים היא אמנם אחד הדברים הנפוצים ביותר ברפואה הווטרינרית, אולם כאשר ישנם טיפולים מורכבים, המצריכים צילומי שיניים, או עקירות מיוחדות, או אפילו ניתוחים להסרת גידולים מהלסת, אז יש יתרון גדול לייעוץ וטיפול על ידי מומחה פה ולסת. מומחה לרפואת פה ולסת יכול להציל שיניים שנשברו על ידי טיפול שורש, ואף לתקן שיניים עקומות, או שיניים שבקעו בצורה לא נכונה, חזרה למקומן התקין.

6.    רדיולוגיה (אולטרסאונד ורנטגן)

ברוב המרפאות הווטרינריות קיים ציוד רנטגן זמין לשימוש, אולם הבנת התוכן המצולם לא תמיד פשוטה. עזרה וייעוץ על ידי מומחה לרדיולוגיה יכולה לעזור להבין את הבעיה וכמובן לסייע במציאת פתרון. בנוסף, במקרים רבים כגון בעיות בבטן (כבד, כליות, לבלב, טחול, מעיים ועוד) יש צורך בסריקה ומומחה לרדיולוגיה יכול לבצע סריקת אולטרסאונד של האיברים השונים.

7.    דרמטולוגיה (עור)

מומחה לבעיות עור מטפל בכל הבעיות המרגיזות והקשות לטיפול ואבחון של אלרגיות, מחלות עור, סרטן עור, בעיות אוזניים ודלקות אוזניים, סבוריאה, טפילי עור ועוד. חשוב לציין כי רוב הווטרינרים מטפלים בבעיות עור בצורה טובה, אולם כשמדובר בבעיה סבוכה, כרונית או חוזרת, כדאי לשמוע חוות דעת נוספת של מומחה לבעיות עור.

8.    נוירולוגיה (מערכת העצבים)

מומחה לנוירולוגיה מתמחה במערכת העצבים ועוסק בכל תחום פריצות הדיסק, מחלות זיהומיות ואחרות, שפוגעות במוח ובמערכת העצבים כולה, כגון פגיעות ראש לאחר תאונת דרכים או אפילפסיה.

9.    אונקולוגיה (סרטן)

תחום שהולך וגדל לצערנו, עם העלייה בגילוי ואבחון סרטן אצל בעלי חיים. מומלץ באופן חד משמעי להתייעץ עם אונקולוג מומחה בכל מצב של אבחון גידול סרטני, אשר יכול לספק את סיכויי ההצלחה הטובים ביותר בטיפול בסרטן, בין  אם בצורה כירורגית ובין אם על ידי טיפולים כימותרפיים. מאחר והמטרה של טיפול כימותרפי שונה מאוד בבעלי חיים, וגם תופעות הלוואי שונות בתכלית, מומלץ לקבל את כל המידע מהאונקולוג, לפני שמקבלים החלטה סופית.

10.    פוריות

מדובר בעיקר בתחום שמתעסק בכלבים גזעיים, אך לא רק. בעיות פוריות יכולות להופיע בניסיון להשיג הריון, כמו אצל נשים, או בעיות באיכות הזרע, אצל הזכרים. מומחה לפוריות מבצע גם מעקב הריון, עוסק בבעיות בהמלטה, ניתוחים קיסריים ועוד. מומלץ להיוועץ עם מומחה לפוריות בכל מצב של בעיות פוריות או בתהליך הריון שאיננו מתנהל נורמלי.

11.    התנהגות 

נושא ההתנהגות הוא אחד החשובים, לאור העובדה הפשוטה שלמעלה מ-70% מהכלבים הננטשים, ננטשים על רקע בעיות התנהגות. מומחה לבעיות התנהגות מאבחן את הבעיה, ממליץ על טיפול התנהגותי בשילוב עם טיפול תרופתי ומבצע מעקב על התקדמות הטיפול. את הטיפול ההתנהגותי מומלץ לבצע ברגע שמזהים בעיה, ולא לאחר שכבר מרימים ידיים.

12.    חיות אקזוטיות (ציפורים, תוכים, זוחלים ודו-חיים)

מומחה לחיות אקזוטיות מתעסק בכל בעלי החיים הביתיים שאינם חתולים וכלבים, ומבצע ניתוחים, צילומים, בדיקות, טיפול התנהגותי ועוד, במגוון שלם של בעלי חיים כארנבונים, שרקנים, אוגרים, עכברים, חולדות, גרבילים, תוכים וציפורים, חמוסים, נחשים וזוחלים אחרים, דו חיים ועוד.

13.    רפואה משלימה

רפואה משלימה מתאימה לטיפול במקרים בהם לרפואה המערבית אין מה להציע או כטיפול תומך. הרפואה המשלימה הוכחה כיעילה בטיפול בפריצות דיסק ובעיות בעמוד השדרה. דיקור במצבים כאלה נחשב ליעיל. רוב המקרים בהם אנו נתקלים ביום-יום הם מקרים פשוטים ואינם מחייבים התייעצות עם מומחה, ורוב הווטרינרים בעלי ניסיון רב ויודעים לטפל בהם. עם זאת רצוי לשמור על ראש פתוח וליצור קשר עם מומחה רלוונטי לפי הצורך, ואף להזמין אותו לבדיקה ולמתן חוות דעת שנייה.
נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

רוצים להבין טוב יותר את התוכי שלכם? שאלנו מומחים בתחום בעלי הכנף מצביעה על ההיגיון שבהתנהגות התוכי
בגן החיות בדנבר, בנדהו הקרנף מנגן ביום ההולדת ה 12
9 נשרים מתים בשטח. מדובר באירוע חמור וקשה מאוד אשר פוגע משמעותית באוכלוסיית הנשרים בדרום.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן