לא רק שחור ולבן: איך כלבים וחתולים רואים את העולם?

נהוג לחשוב שכלבים וחתולים הם עיוורי צבעים, אך זה מאוד לא מדויק. יחד עם זאת, אם תקנו חולצה אדומה, אל תצפו מהם לשים לב. איך חברנו על ארבע רואים אותנו וכמה צבעים מכיל מבחינתם הרמזור?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

 

כבר שנים שנושא הצבעים מהווה כוכב ראשי בקרב בדיחות על ההבדלים בין המינים. ועכשיו בואו נדמיין, לדוגמא, שזוג צעיר מעוניין לצבוע את קיר חדר השינה שלו. בעוד נשים רבות יצליחו לנקוב בגוון המדויק שהן מחפשות לקיר ("סלמון עדין עם נגיעות אפרסק"), מרבית הגברים יסתפקו, כנראה, בתשובה הכללית "כתום". אולם אם זוג כלבים, לצורך העניין, ייכנס במקרה לאותו חדר השינה, המצב יהיה הרבה יותר פשוט: גם הזכר וגם הנקבה יגדירו את צבע הקיר דווקא כ"צהוב".

נהוג לחשוב שכלבים וחתולים רואים בשחור-לבן, אך האם זה נכון? לא. אז האם הם רואים צבעים כמונו? גם לא. בואו נעמוד על ההבדלים:

כמה צבעים יש ברמזור?

כלבים וחתולים מצליחים להבדיל בין הצבעים שחור, לבן, וגווני האפור- אולם מה באשר לשאר  הצבעים המוכרים לנו? קשת הצבעים הרחבה הידועה לאדם, מתחלקת אצל הכלבים והחתולים לשתי קבוצות עיקריות: צהוב וכחול.

איך כלבים וחתולים רואים את העולם
קשת הצבעים אצל כלבים וחתולים מתחלקת לשתי קבוצות: צהוב וכחול

כפי שניתן לראות בתמונה, הצבעים אדום, כתום, צהוב וירוק- על כל גווניהם, ייראו אצל חברינו על ארבע כצבע צהוב חיוור, בעוד שהצבעים תכלת, טורקיז, כחול וסגול ייקלטו כצבע כחול כללי. כך שכאשר כלב נחייה, לצורך העניין, מביט ברמזור לפני שהוא חוצה עם בעליו את הכביש, הוא אינו מבדיל בין הצבעים השונים ברמזור. גם האדום, גם הצהוב וגם הירוק נראים לו כגוונים שונים של אותו הצבע. כיצד הוא מבדיל ביניהם, אם כן? באמצעות הקשבה לתנועת המכוניות, תנועת הולכי הרכב ומיקום האור ברמזור (האור העליון פירושו 'עצור', בעוד שהתחתון פירושו 'עבור').

לחתולים (וליונקים אחרים) יתרון קל: הם מצליחים לראות גם את הספקטרום האולטרה-סגול. המ שאומר שהם רואים את העולם בצורה הרבה יותר חיה ותוססת.

שדה ראייה רחב

לעומת חתולים (ובני אדם, כמובן) עיני הכלבים מצויות בצידי ראשם, מה שמקנה להם שדה ראייה רחב הרבה יותר. כמה הרבה? זה כבר תלוי בגזע הכלב ומיקום העיניים בגולגלת- כלבי רועים, למשל, שמבנה הגולגלת שלהם מוארך במיוחד, יכולים אפילו להביט לשני כיוונים בו זמנית, מה שהופך אותם לכלבי שמירה נהדרים.

עין הכלב רגישה במיוחד לאובייקטים בתנועה. הם מצליחים לראות חתול במנוסה ממרחק הרבה יותר גדול מאשר חתול שיעמוד במקום מבלי לזוז.
איך כלבים וחתולים רואים את העולם

כלבי רועים יכולים להביט לשני כיוונים בו זמנית

האם צריך להשאיר עבורם אור בלילה?

נתחיל בעובדה: כלבים וחתולים רואים בלילה טוב יותר מבני האדם. אין זה אומר שהם רואים היטב וברור גם בחשיכה מוחלטת – אך בבית חשוך, המואר קלות מפנסי הרחוב ואור הירח אשר חודרים דרך החלון, הכלבים והחתולים יצליחו למצוא את דרכם טוב מאיתנו.

הסיבה לכך נעוצה בין היתר בשכבה מחזירת אור המצויה בבסיס עיניהם ונקראת 'טפטום'. שכבת הטפטום מחזירה פעם נוספת לתאי הראייה את האור המועט הנקלט בעין, ובכך בעצם מכפילה אותו. במילים אחרות: את כמות האור שהעין האנושית מקבלת בשעות החשיכה, הכלבים והחתולים מקבלים כפליים.

רוצים לבחון את שכבת הטפטום בפעולה? האירו בלילה את עיניו של הכלב או החתול שלכם בעזרת פנס. הן ייראו לכם מבריקות וזוהרות, משום ששכבת הטפטום תחזיר אליכם את האור הנקלט אצלה. אז לסיכום: בהחלט אין צורך להשאיר אור במיוחד עבורם בלילה, אולי רק תריסים פתוחים.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן