השמנת יתר אצל כלבים- כל מה שכדאי לדעת

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
עודף משקל כלב

ההערכה היא ש-56% מהכלבים סובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר. מה שהופך את ההשמנה למחלה הנפוצה ביותר הניתנת למניעה בכלבים.  רוב בעלי חיות המחמד לא חושבים על השמנת יתר כעל מחלה שניתן למנוע.  הם אולי אפילו לא יודעים שחיית המחמד שלהם סובלת מעודף משקל.  היכולת להבחין כמה הכלב שלך צריך לשקול היא דבר חשוב. הסיבה לכך היא שהשמנת יתר עלולה להוביל לסיכון מוגבר למחלות כמו דלקת פרקים, מחלות כבד, מחלות שלפוחית ​​השתן,מחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת ואולי אפילו סרטן.  

השמנת יתר יכולה אפילו להפחית את תוחלת החיים של הכלב ב-2.5 שנים! 

המשקל הרצוי לכלב שלי

 למועדון הכלבנות האמריקאי טבלה של משקלים המבוססים על גזע הכלב, שיכולים לספק הנחיה כוללנית לבעלים של כלבים. עם זאת, המשקל האידיאלי של הכלב שלך מושפע בעיקר מהגודל שלו ולא מהגזע שלו. אם הכלב שלך מגזע מעורב, ייתכן שהמשקל האידיאלי לא יהיה זהה למשקל האידיאלי של הגזע העיקרי. רוב אנשי המקצוע הווטרינרים מסכימים ששימוש בציון מצב הגוף הוא הדרך המדויקת ביותר לקבוע אם הכלב סובל מעודף משקל, תת משקל או  משקל אידיאלי. 

מה בעצם המשמעות של ״ציון מצב הגוף״? 

 ציון מצב הגוף (BCS) הוא מערכת דירוג המשמשת להערכת מצב הגוף של הכלב.  במקום להסתכל רק על מדד המשקל או מסת הגוף, כמו אצל אנשים. מערכת הניקוד הזו משתמשת במאפיינים פיזיים כדי להעריך את מצב הגוף של הכלב.  הוא משתמש בשיטת ניקוד של 1-5 בדרך כלל. אם כי חלקם עשויים להשתמש בסולם של 1-9, כאשר המספר 1 הוא בתת משקל. המספר הגבוה הוא עודף משקל, ואמצע הסקאלה הוא משקל אידיאלי. 

התכונות שבעזרתן מבדילים בין קבוצה לקבוצה  

1 – רזה מאוד: לכלב עם BCS של 1/5 יש מעט מאוד שומן עליו.  יש להם צלעות בולטות מאוד, עצמות ירך וחוליות. 

 2 – תת משקל: לכלבים עם BCS של 2/5 עדיין יהיה מעט שומן עליהם, כשהצלעות עדיין נראות לעין.  ייתכן שיש להם יותר שומן על הירכיים ועמוד השדרה.

 3 – אידיאלי: כלב עם BCS של 3/5 הוא משקל גוף אידיאלי.  לא יהיו להם צלעות גלויות, עצמות ירך או חוליות.  הצלעות צריכות להיות מורגשות בקלות כאשר אתה מלטף את הכלב שלך ומעביר את ידך עליהן.  כשאתה מסתכל עליהם מלמעלה, הם צריכים להיות בעלי מותניים ברורים מאחורי הצלעות,לפני שהם מתרחבים בירכיים. 

 4 – עודף משקל: לכלבים עם BCS של 4/5 יהיה יותר שומן על הצלעות והמותניים ויהיה יותר קשה להרגיש את הצלעות.  יתכן שיהיה צורך ללחוץ קצת בעת שאתם מעבירים יד מעליהם כדי להרגיש אותם. ניתן גם להבחין בהיעלמות מסויימת של חריץ המותניים מאחורי הצלעות כאשר אתם מסתכלים עליהם מלמעלה. 

 5 – השמנת יתר: לכלב עם BCS של 5/5 תהיה שכבת שומן ניכרת על הצלעות שלו. מה שהופך אותן לקשות מאוד, לפעמים אפילו בלתי אפשרי, להרגיש אותן.  ייתכן שיש להם יותר שומן על הירכיים ובבסיס הזנב ויותר שומן על המרפקים והברכיים.  כשמסתכלים עליהם מלמעלה, תהיה להם צללית ישרה מהצלעות ועד לירכיים ולקצה האחורי. כלומר, לא יהיה קימור בין הצלעות להתרחבות של הירכיים.  

מערכת ניקוד BCS שמדרגת על סולם 1-9 תהיה בעלת מאפיינים עדינים יותר המבדילים בין הציונים השונים.  עבור רוב בעלי חיות המחמד, מערכת קנה המידה 1-5 קלה יותר לשימוש. היא עדיין דרך מדויקת למדי לקבוע את מצב הגוף של הכלב שלך. 

 חשוב לציין שלגזעים שונים יש מבנה גוף שונה.  זו הסיבה שכלבים יכולים להיראות כל כך שונים מגזע לגזע.  לכלבים כמו כלב גרייהאונד, וויפט וכלב גרייהאונד איטלקי יש מבנה גוף קל יותר מגזעים כמו אמסטף ובולדוג.  בנוסף, גזעים מסוימים הם בעלי חזה עמוק יותר מאחרים.  לבוקסרים, דוברמנים, פינצ'רים ולכלבים יהיה חזה עמוק יותר מגזעים כמו אמסטף ובולדוג. כלומר באופן טבעי יהיה להם יותר מתיחת בטן. כלב גרייהאונד עם BCS של 3/5 יכול להיות בעל קו מותניים בולט יותר מאשר אמסטף עם BCS של 3/5. אבל שניהם עדיין יכולים להיות מצב גוף אידיאלי. 

מה אני יכול לעשות אם הכלב שלי סובל מעודף משקל או השמנת יתר? 

 אז קבעתם את ה-BCS של הכלב שלכם וקבעתם שהם סובלים מעודף משקל או השמנת יתר.  מה אתם יכולים לעשות בנידון? רצוי להתחיל בלצמצם את הקצאת המזון היומית שלהם ולנסות להפחית לאט את צריכת הקלוריות היומית.  חשוב לשאוף לירידה איטית והדרגתית במשקל, לירידה קיצונית פתאומית במשקל יכולה להיות השלכות רפואיות חמורות.  אם אתם חוששים להאכיל אותו כל כך הרבה, אפשר להחליף 15% מצריכת המזון היומית בסיבים תזונתיים עשירים. סיבים דלי קלוריות בטוחים לכלבים, כמו שעועית ירוקה או גזר. 

שימו לב לפינוקים ונשנושים שמוגשים לאורך היום בנוסף למנות המזון שלהם.  מכיוון שפינוקים הם חלק כה חשוב באילוף ובקשר, אתה עדיין יכול לתת פינוקים. כל עוד אתה מביא את זה בחשבון הכולל של הצריכה היומית של הכלב שלך.  אפשר להוציא 10-20  חתיכות של מאכלים מהארוחה בגודל הרגיל שלהם ולשמור את זה ליותר מאוחר. כדאי להשתמש בהם כפינוקים לאורך היום בשביל לא להגדיל את הצריכה הכוללת שלהם. 

תזונה מומלצת במצב של השמנת יתר אצל כלבים

יש גם דיאטות מרשם ודיאטות ללא מרשם שיכולות לעזור בהתאם לצרכים הספציפיים של הכלב שלך.  מזון מסחרי לכלבים המשווק כ'לייט', 'לייט' או 'דל קלוריות' יקבל את ההפחתה הגדולה ביותר בקלוריות. זאת בהשוואה למוצר סטנדרטי, כפי שמוסדר על ידי איגוד פקחי ההזנה האמריקאי (AAFCO).  מונחים אחרים לציון הפחתה קלורית הם 'מופחת קלוריות' או 'דל שומן'. יתכן שהפחתת הקלוריות לא תהיה גדולה כמו אלה שסומנו ע״י האיגוד: 'קל', 'לייט' או 'דל קלוריות'.  עבור כלבים שסובלים מהשמנת יתר מבעיות בריאות הקשורות למשקל, הווטרינר עשוי להמליץ ​​על דיאטת מרשם. זאת על מנת לשלוט יותר ולפקח על הירידה במשקל שלהם.  הווטרינר שלך יחשב צריכת קלוריות אידיאלית המבוססת על דרישות האנרגיה היומיומיות של הכלב שלך. מה שיבטיח ירידה בטוחה ואיטית במשקל. 

פעילות גופנית מומלצת לכלבים עם משקל עודף

 פעילות גופנית היא מרכיב חיוני נוסף לירידה במשקל ולשיפור בריאותו של כלבכם. אולם יש לבצע אותה בהדרגה ובזהירות בכלבים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר.  לכלבים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר יש בעיות בריאות הקשורות למשקל שלעיתים לא מזוהות על ידי בעליהם. במיוחד בעיות תנועתיות כגון דלקת פרקים או אי יציבות מוקדמת במפרקים.  אם כלבים אלה מגבירים את רמות הפעילות שלהם באופן פתאומי מדי, הם עלולים להסתכן בפציעות.  הגישה הטובה ביותר היא להעלות בהדרגה את רמות הפעילות מהשגרה הנוכחית שלהם.  המשמעות עשויה להיות הליכה של חמש דקות נוספות בהתחלה או עבודה הדרגתית עד להקפה נוספת מסביב לבלוק.  צורות אחרות של פעילות גופנית, כמו שחייה, יכולות להיות מצוינות גם לירידה במשקל. הקפידו תמיד לבדוק עם הווטרינר שלכם כדי לראות מה בטוח ומתאים לכלב שלכם. 

 לדעת כמה הכלב שלך צריך לשקול יכול להיות מסובך לקבוע.  אנחנו פה כדי לנסות לעזור, אם אינך בטוח האם הכלב שלך נמצא במצב גוף אידיאלי. אתה חושש שאתה מאכיל את הכלב שלך יותר או מעט מדי, כדאי לפנות לווטרינר.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי מירב

נכתב על ידי מירב

מירב היא כותבת מאמרים מקצועית הכותבת בצורה מעניינת ורהוטה על מגוון נושאים. היא בעלת תואר שני בעיתונאות וכתיבה יוצרת. מירב מפרסמת מאמרים בבמות שונות - ממגזינים פופולריים ועד כתבי עת אקדמיים.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן