זקנה בחתולים: 10 סימנים מוקדמים

בדומה לבני האדם, עם הגיל עשויים להופיע שינויים מסוימים בגופם של חברנו הפרוותיים. אבחון מוקדם של הבעיות יכול לעזור להם להסתגל לשינויים בקלות, ואולי אפילו לסייע להם להאריך ימים. מתי יתחילו להופיע הסימנים ואיך ניתן להקל עליהם? כל מה שצריך לדעת על זקנה בחתולים
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email


הזקנה לא פוסחת על בעלי החיים. בעוד אנחנו נלחמים בעיקר מול הקמטים שלנו, החתולים שלנו יסבלו מהשפעות מנטליות וגופניות החל מגיל עשר. למרבה המזל, ישנם כמה דרכים שיקלו על התהליך כמו שימוש בתרופות או תוספי מזון מתאימים, שינוי הסביבה ובעיקר שינוי הציפיות שלנו מהם. למה צריך להתכונן? כל הסימנים המקדימים.



פעילות גופנית חשובה מאוד לבריאות השרירים, הלב, מערכת העיכול ולהרגשה הכללית?


קראו עוד: מה גורם לחתול שלכם להשמין? כל הסיבות


1. שינויים בצרכים התזונתיים – בשונה מכלבים, אצלם המטבוליזם יורד עם הגיל, צריכת האנרגיה הבסיסית של החתולים אינה משתנה גם בעת הזקנה. מחקרים הראו שגופם של חתולים בגיל מבוגר יותר סופג פחות שומן ממזון מאשר חתולים צעירים, לכן יש צורך לתת להם מזון שומני יותר או לחלופים מזון בעל שומן נעכל יותר על מנת לקבל את רמות האנרגיה הדרושות.

לכן מומלץ לקבוע בדיקת משקל ומצב גופני כל מספר חודשים אצל הווטרינר עבור החתול הזקן בכדי לעקוב ולהתאים את ההזנה לצרכים המשתנים.
 

2. שינויים בעור ובפרווה – גם חתולים יסבלו מהאפרת שיער (בעיקר בחתולים שחורים). כמו כן, הפרווה עלולה להפוך לדקה יותר ומדוללת יותר, אולם סימנים אלו יכולים להעיד גם על מחלות או בעיית הזנה. חשוב לציין, כי העור הדק אצל חתולים זקנים נוטה להיפצע בקלות יתרה ותהליך ההחלמה נוטה להיות ארוך יותר לכן חשוב להיזהר איתם כשזה נוגע לבעיות עור.

גם עור יבש עלול להוות בעיה, תוספת של חומצות שומן (שמן דגים) תעזור להחזיר את החיוניות לפרווה והברשת השיער תעזור גם לעידוד בלוטות החלב ומריחת השומן הטבעי על הפרווה.

קחו לכם זמן איכות לטיפוח החתול, כך הוא ייהנה מתשומת הלב ואתם תוכלו לנצל את הזמן ולעקוב אחר כל שינוי חריג בעור. במקרים חריגים מומלץ ליצור קשר עם הווטרינר.

קראו עוד: האם ציפורני החתול באמת חייבות להרוס לנו את הבית?
 

3. שינויים בציפורניים ובכריות כף הרגל –  שינויים בפרווה נוכל לראות בקלות, אך את השינויים בכף הרגל יהיה קצת יותר קשה לזהות – עיבוי של הכריות וציפורניים שבירות יותר הם בין השינויים הצפויים. לכן חשוב לקצוץ את הציפורניים בזהירות יתרה ובתדירות גבוהה, שכן חתולים זקנים מגרדים ושוחקים את הציפורניים פחות.
 

4. ירידה בתנועה ודלקת פרקים – דלקות פרקים נפוצות בקרב חתולים זקנים, בעיקר באלו שסבלו מפגיעות במרפקים בשלבים שונים בחייהם. הסימנים הנפוצים לדלקות פרקים יהיו נוקשות, עייפות וירידה בתנועה. אם החתולים שלכם סובלים מקושי בקפיצה למקומות אהובים וקשיים בעליה וירידה במדרגות, קבעו תור לווטרינר לבדיקה גופנית.
 

5. איבוד מסת שרירים – בדומה לבני האדם, גם חתולים מזדקנים עלולים לאבד מסת שריר וחוזק שרירים- לכן חתולים סובלים מקשיים בתזוזה וזזים פחות.

פעילות גופנית חשובה מאוד לבריאות השרירים וחשוב לזכור שהסקרנות עדיין קיימת בחתולים, לכן כדאי לנצל זאת למשחקים וצעצועים שישעשעו את החתול ובעיקר יגרמו לו לזוז.

לחתולים בעלי מוגבלות בתנועה או כאבים, מומלץ לספק רמפות לעליה או ירידה, לוודא שדפנות ארגז החול אינן גבוהות מדי, וכן לסדר מיטה רכה ונוחה למנוחה. חשוב לדאוג שקערות המים והאוכל וכן ארגז החול נמצאים בקומה שבה מבלה החתול את רוב יומו.

 


ירידה בפעילות יכולה להיות ביטוי להזדקנות נורמלית או כסימן ראשון למחלה (למשל דלקת פרקים)
 

6. ירידה בתפקוד הכבד – גם הכבד מזדקן יחד עם החתול, היכולת שלו לנקות את הדם, לייצר חלבונים ואנזימים ולפרק חלק מן התרופות או חומרי ההרדמה יורדת ולכן חשוב לבדוק את תפקודי הכבד בשלב זה באמצעות בדיקות דם שגרתיות.
 

7. שינויים בבלוטות העטין –  בחתולות שאינן מעוקרות יכולה להופיע תופעה של התקשות העטינים, כאשר גידולים סרטניים של העטינים נפוצים אף הם בחתולות מזדקנות. 85% מגידולי העטין בחתולים מתגדלים כגידולים סרטניים – לכן חשוב מאוד לבצע בדיקות שגרתיות של העטינים כבמסדרת הבדיקה אצל הווטרינר.
 

8. שינויים בייצור הורמונים –  בעיות הורמונליות, ובעיקר עודף פעילות בלוטת התריס הינן מחלות נפוצות יחסית בחתולים זקנים, אם כי בארץ אנו רואים מעט מקרים כאלו. סוכרת הינה מחלה נפוצה בהרבה בארץ וגם היא נפוצה יותר בגיל המבוגר. בדיקות דם לגילוי סוכר והורמונים הן הבדיקות לאבחון הבעיה.


קראו עוד: איך תוודאו שהחתול שלכם חוזר הביתה


9. ירידה בתפקוד הכליות – ירידה בתפקוד הלב או שינויים בכליות עצמן עלולות להעלות את הסיכון למחלת כליה בחתולים. בעיות בכליות יתאפיינו בדרך כלל בצריכה מוגברת של מים והשתנה מרובה, אולם אלו מתרחשים רק לאחר שנפגעו כבר כ-70% מהכליות.
 

תפקודי הכליות נמדדים על ידי בדיקות דם ובדיקות שתן. בדיקות אלו יכולות לגלות בעיות בתפקוד הכליות הרבה לפני שמופיעים סימני מחלה.
 

10. אובדן שמיעה וראייה – חתולים רבים עלולים לסבול מירידה בשמיעה או בראיה בגיל מבוגר.  חוסר עניין בצעצועים זזים, קשיים במציאת צלחת האוכל והתקלות בחפצים שהוזזו ממקומם הם הסימנים המקדימים לפגיעה בראייה. התנהגות "אגרסיבית" יכולה להיות ביטוי לחתול שאינו שומע ונבהל בקלות.

ברוב המקרים, אובדן שמיעה יהיה בלתי הפיך, אולם ניתן לשנות גישה ולעזור לחתול להבחין בסובבים אותו על ידי הגעה מכיוון הראיה, הדלקה וכיבוי של אור וכו'. חתולים רגישים גם לרעד ולכן מחיאות כפיים או רעש טפיחות רגליים יודיעו לחתול שאתם מתקרבים.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

אחד הדברים החשובים ביותר שעלינו לעשות כשאנו מאמצים כלב הוא לחפש עבורו וטרינר מתאים.
החורף חזר, כולל הרוח, הגשם והרעמים, והכלבים שלנו לא תמיד מתמודדים היטב עם המצב.
"נביחות מעצבנות" היא אחת התלונות הנפוצות ביותר של בעלי כלבים או שכניהם. למרות שנבחנות היא התנהגות נורמאלית לכלב

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן