האם כלבים חולמים?

מסקנות ממספר מחקרים
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

לא ידוע בוודאות מדעית האם כלבים חולמים, אך קשה לדמיין שהם לא. כולנו צפינו בכלבים שלנו בשנתם מתנהגים בצורה מוזרה ומדגימים התנהגויות שנפוצות גם בערנות מוחלטת. רגליים משוטטות, נהמות, זנב זז מצד לצד ועוד. כל זה גורם לנו לתהות על מה כלבינו חולמים. כלבים וחלומות – מה אנחנו יודעים בשלב זה? אמנם הידע שלנו בנושא זה מוגבל מאוד, אך המידע הבא עוזר לנו להאמין שכלבים אכן חווים חלומות.

על פי חדשות MIT, בשנת 2001, מתיו ווילסון, פרופסור למדעי המוח ב- MIT, וקנוויי לואי, סטודנט לתואר שני , חקרו את היחסים בין זיכרון, שינה וחלומות.

הם גילו שכאשר חולדות אולפו לרוץ לאורך מסלול מעגלי לתגמולי מזון, המוח שלהם יצר דפוס תקשורת מובהק בין הנוירונים (תאי מוח). החוקרים חזרו על ניטור המוח בזמן שהחולדות ישנו. והנה, הם הבחינו באותו דפוס פעילות מוחי. בין אם החולדות היו ערות או ישנות, למעשה, הזיכרונות גרמו לאותה פעילות מוחית במהלך השינה כמו שהחולדות היו ערות.

האם זה נכון גם לכלבים? ידוע כי ההיפוקמפוס, החלק במוח שאוסף ומאחסן זיכרונות, מחובר באופן זהה לכל היונקים. על פי אם נשווה בין היפוקמפוס בחולדה לכלב או בין חתול לאדם, הם מכילים את כל אותם חלקים. לכן, סביר להניח שבזמן שינה הכלבים רואים תמונות חוזרות ונשנות של אירועי עבר. אצל בני-אדם, ידוע שרוב החלומות מתרחשים במהלך שנת REM (תנועת עיניים מהירה), מחקרים שונים הראו שגם כלבים חווים תקופות של שנת REM. על פי האתר psychologytoday במהלך REM הנשימה הופכת לסדירה ורדודה יותר. ייתכנו עוויתות שרירים, וכאשר מסתכלים מקרוב, לעתים קרובות ניתן לראות תנועות עיניים מהירות מאחורי עפעפיים סגורים. במהלך שנת ה- REM נצפות בדרך כלל התנהגויות הנחשבות כקשורות לחלום (רגליים משוטטות, עוויתות קוליות וכו').

במה שאנחנו רוצים להאמין לגבי חלומות של כלבים? כשאנחנו מתבוננים בכלבים שלנו בזמן שהם ישנים, כמעט בלתי אפשרי לדמיין שהם לא חולמים. בדיוק כמו החולדות שלמדו וילסון ולואי, זה מפתה להאמין שהחברים הטובים בארבע הרגליים שלנו משחזרים מחדש את חוויותיהם האחרונות; משחק בפארק הכלבים, מרחרח ביער, לועס עצם ורודף אחרי ארנבים.

המכונים הלאומיים לבריאות אומרים כי זיגמונד פרויד תיאר כי חלומות הם "שסתום בטיחות" לרצונות הלא מודעים שלנו. אולי הוא צודק, וכשהכלבים שלנו ישנים, הם חולמים לתפוס את החתול המציק של השכן, לקבל ליטוף בבטן רציף או לגנוב את הודו של חג ההודיה משולחן האוכל.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

הסודות להבנת סגנון התקשורת והצרכים הייחודיים של החתול שלך כדי לעזור לשניכם להתקרב עוד
אחת הצורות הנפוצות ביותר של תוקפנות חתולים מתרחשת בין חתולים שחיים יחד אך מופרדים לזמן קצר. כיצד נוכל למנוע זאת?

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן