קאיה לא לבד: מדוע כלבים נושכים וכיצד ניתן למנוע זאת

הכלבה של משפחת נתניהו שוב נשכה אבל היא לא היחידה. מה גורם לכלב לנשוך, מהם הסימנים המקדימים והאם זה תלוי רק בחינוך? יואב גורן, מאלף כלבים מסביר
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
כלב אוכל

 

מחבר המאמר


יואב גורן אילוף כלבים                יואב גורן 

              יו-הב – חינוך ואילוף כלבים

                             
    שלח הודעה   Facebook  אתר אינטרנט  072-3384785                      


קאיה, הכלבה הראשונה, חזרה לכותרות בימים האחרונים לאחר שנשכה אדם נוסף – מאבטח במעון ראש הממשלה. למי שטרם שמע, כלבתם המאומצת של משפחת נתניהו כבר הפכה להיות ידועה לשמצה בשל הנשיכות המרובות שלה ועל כך יעידו חברת הכנסת שרן השכל, אור אלון, בעלה של סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, ואף ראש הממשלה בכבודו ובעצמו – אשר חוו זאת על בשרם. בפעם האחרונה זה הסתיים בכליאתה במתקן למשך 10 ימים, אך כאמור, לא נראה שסדרת החינוך השתלמה.  

 

למרבה הצער, רק כאשר הנשיכות מגיעות ממקור כל כך מוכר וידוע אנו שומעים עליהן, אך הרשו לי לגלות לכם נתון שלדעתי רוב האנשים פשוט אינם מכירים: במדינת ישראל מידי שנה ננשכים אלפי אנשים וייתכן כי אפילו יותר! רוב הנשיכות כלל לא עולות לכותרות מכיוון שמדובר בנשיכות שנעשו על ידי כלבים קטנים, להן אנשים לא מייחסים חשיבות, או בנשיכות קטנות שאפילו לא מצריכות טיפול רפואי מקצועי אלא מסתכמות בקצת יוד, פלסטר, תחבושת וכאבים קלים הנמשכים מספר ימים בלבד. 

 

הנשיכות שמגיעות לכותרות מתחלקות לשני סוגים: או שהם ממקור מפורסם (פוליטיקאי, סלב וכו') או שהם קשורות לכלבים גדולים ומסוכנים לפי החוק, אשר עשו נזק גדול לילדים, לבעליהם או לאדם אקראי שנתקל בהם בטעות. כך או כך, מדובר בתופעה שכדאי להתייחס אליה ולתת לה במה.

 

מדוע כלבים נושכים?

קודם כל צריך להבין איך הכלב חושב כדי להבין למה הוא נושך. כלבים לא סתם מסתובבים ברחובות ומחפשים את מי לנשוך מתוך שיעמום: ברוב המקרים הנשיכה תהיה אקט אחרון בלבד של הכלב במצב של מצוקה, לאחר שלא הצליח להימנע מכך. יש להסתייג ולומר כי התייחסותי במאמר זה היא לכלבי בית/רחוב  ולא לכלבי עבודה שאומנו לכך. 

 

ניתן למנות שני מניעים לנשכנות של כלבים: מתוך דומיננטיות או מתוך פחד. כלבים הנושכים מתוך דומיננטיות עושים זאת בדרך כלל מארבע סיבות עיקריות: אוכל, טריטוריה ומעמד, או על נקבה מיוחמת שנמצאת באזור. כלבים הנושכים מתוך פחד עושים זאת כאקט של הגנה עצמית.

במקרה של קאיה, כלבת ראש הממשלה, אין ביכולתי להצביע בוודאות על המניעים למעשיה, אך אני יכול לשער שמכיוון ומדובר בכלבה בוגרת בעלת היסטוריה ארוכה מאחוריה, ככל הנראה זה טמון בשילוב של גיל וחוסר הבנה של מעמדה בבית, עם חוסר ידע, הבנת השפה ודרך חשיבתה של הכלבה על ידי בני המשפחה.

 

קאיה נשכה שוב

שרה והילדים: אותם קאיה עוד לא נשכה

 

מהם הסימנים המקדימים לנשיכה?

לפני שכלב מתכנן לנשוך ברוב המקרים יהיו לכך הזהרות מוקדמות כגון חשיפת שיניים, נהמות, שפת גוף דרוכה מאוד או לחילופין נמוכה מאוד מתוך פחד גדול. אם נערוך השוואה להתנהגות של בני האדם בכדי לרדת לשורש העניין, ניתן לדמות זאת למצב שבו אדם מתקרב אלינו באופן מאיים, אנו מזהירים אותו קודם כל בעזרת הדיבור, לאחר מכן במחוות גוף ורק כמוצא האחרון – נחתור למגע במטרה להגן על עצמנו. באותו אופן, ניתן לזהות בהתנהגות ובשפת הגוף של הכלב סימני מצוקה. 

 

בתור בעלי כלבים, יש להבין שחלק משפתם מתבטאת בסימנים שהזכרנו מוקדם יותר: נהמות, חשיפות שיניים, גרגורים, שפת גוף וכדומה, וכאשר כלבים נפגשים ברחוב, בטבע או בגינת כלבים, במקרים רבים שפה זו תבוא לידי ביטוי. במצבים אלו לרוב מומלץ לא התערב כי סביר מאוד שהכלבים יבינו אחד את השני ויסיימו זאת בצורה רגועה, בה כל אחד ילך לדרכו. הבעיה נוצרת כאשר יש התנגשות בין שני בעלי חיים ה"דוברים" שפה שונה, וכן, זה כולל מפגש בין אדם וכלב. כאשר אנחנו לוקחים כלב ואנו נותנים לו יד חופשית לעשות בבית כרצונו אנו בעצם נותנים לו במובן מסוים להרגיש כבעל הבית, אך ברגע שננסה ללחוץ אותו לפינה, ננסה לקחת משהו שהוא מאוד רוצה או ננסה ל"העניש" אותו על משהו שהוא עשה – הוא בהחלט עלול להראות לנו מה הוא באמת "חושב" עלינו ומי באמת מנהל את העניינים, לפחות מנקודת מבטו.
  

כיצד ניתן למנוע מהכלבים לנשוך?

חשוב מאוד להציב לכלב גבולות וחוקים ברורים מאוד כדי שיבין את מעמדו ומקומו בבית. כך גם מספקים לכלב את הביטחון שהוא צריך בכדי לא לתקוף כל דבר שמפחיד אותו או כל דבר שהוא לא מכיר. במידה ואתם לא יודעים איפה להתחיל –  תמיד אפשר להיעזר במאלף בעל ניסיון.

 

דבר נוסף שחשוב מאוד להבין ולהפנים, בין אם הכלב שלכם הוא פינצ'ר קטן ובין אם הוא פיטבול גדול ומפחיד – כל כלבים חושבים אותו דבר ומתנהגים אותו הדבר. העוצמות הן אלו שמשתנות בהתאם לגודל שלהם ולכן צריך לנהוג עם כולם באותה הצורה, בהיתחשב בחומרת המצב כמובן. וכפי שציינתי, רוב הנשיכות דווקא נעשות על ידי כלבים קטנים בדיוק מסיבה זו: אנשים נוטים לחשוב שכלב קטן שווה ערך לבובת פרווה חמודה ומקסימה שלא יכולה להזיק, אך לאחר כמה חודשי הסתגלות וקבלת ביטחון, הם מגלים שהכלב הקטן גדל להיות "מפלצת" קטנה. לכן, יש להציב את הגבולות מראש ולא לנסות "לתקן" את זה כשהכלב כבר מגובש וזה מאוחר מידיי.

 

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן