סינדרום אורולוגי אצל החתול – FUS

סינדרום אורולוגי אצל החתול - FELINE UROLOGIC SYNDROM - FUS, לקריאת הכתבה המלאה כנסו לאתר פטנט, האתר המוביל לאוהבי חיות בישראל.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

זהו מצב קליני, הנגרם כתוצאה מדלקת שלפוחית השתן (Cystitis)
ו/או דלקת של השופכה (Urethritis), ומאופיין בתכיפות הטלת שתן, שתן דמי, או חסימה שלמה של צינור השתן.סימני ה – FUS FUS הינה מחלה קשה מאוד שעלולה להיות קטלנית וסופנית לחתול אם הוא אינו מטופל, ולכן עליך להיות מודע להופעת סימני המחלה אצל החתול שלך.
רוב סימני ה – FUS הם כתוצאה מגירוי של צינור השתן.
עליך להיות חשדן אם החתול שלך כורע ארוכות ומתאמץ בזמן שהוא מטיל שתן, נוטה להשתין לעתים תכופות מהרגיל, משתין במקומות יוצאי דופן, בטנו כואבת למגע ויש לו שתן דמי.FUS עלולה גם לגרום לחתול לאב את התיאבון, להתהלך בכבדות ובאיטיות, או להתחיל להקיא, בייחוד אם יש חסימה בזרימת השתן.

גורמים חשובים ל – FUS

הסיבה לאישפוזם של מעל 10% מהחתולים היא FUS. אין גורם יחיד ל – FUS, אך ישנם מספר גורמים חשובים שעל הווטרינר לקחת בחשבון, והם:
גיל
FUS יכולה להופיע בכל גיל, המחלה שכיחה אצל חתולים מעל שנה.
מין
FUS מופיעה באופן שווה הן בחתולים זכרים והן בנקבות. אולם מכיוון שהמבנה האנטומי של החתול הזכר מגדיל את הסכנה לחסימה, מחלה זו לרוב חמורה יותר אצל זכרים.
השמנה
FUS מופיעה בשכיחות גבוהה יותר בחתולים שמנים בגלל הפרעה מכאנית בריקון השתן.
דיאטה
FUS נגרמת בגלל גבישים, אשר יוצרים זיהום בצינור השתן. גורמים רבים עלולים להביא להתפתחות גבישים אלו. שני גורמים חשובים הם: ריכוז גבוה של המינרל מגנזיום בשתן, ו – pH בסיסי בשתן.
מגנזיום
לעליה בריכוז המינרל מגנזיום בשתן גורמים רבים: רמות גבוהות של מגנזיום במזון, אי תכיפות במתן שתן כתוצאה מלכלוך בארגז הצרכים או אי יכולת להגיע למיכל השתייה, פעילות גופנית מעטה וצריכת מים נמוכה.
מדד pH בשתן
עליית הבסיסיות בשתן (pH גבוה מ – 7), התורמת ל – FUS, מושפעת מגודל, תכיפות הארוחות וסוג האוכל, והגורם המשני לכך הוא זיהום בקטריאלי.

איבחון FUS

אם הווטרינר חושד שהחתול שלך סובל מ – FUS, הוא יבצע את הבדיקות הבאות:
מישוש בטני – לחוש האם יש אבנים בשלפוחית השתן;
בדיקת שתן – לקבוע מהו סוג הגבישים שנמצאים;
תרבית שתן – לדעת האם יש חיידקים בדרכי השתן, ולהתאים את האנטיביוטיקה היעילה ביותר נגד אותם חיידקים.

כדי להעריך כיצד החתול שלך יגיב לטיפול, הווטרינר יחזור על חלק מבדיקות המעבדה הללו, ולכן, עליך להביא את החתול לבדיקות חוזרות לפי הוראת הווטרינר.

טיפול

אם לחתול שלך ישנה חסימה בדרכי השתן, הווטרינר מיד ירוקן את שלפוחית השתן, ולאחר מכן יבדוק באופן יסודי את החתול, על מנת להתאים לו את הטיפול המתאים.
הטיפול המיידי עשוי לכלול מתן נוזלים כדי למנוע התייבשות, איזון של הכימיה בדם, הסרת גבישי המינרלים החוסמים את מעבר השתן, הכנסת קטטר ואשפוז עד שהחתול יוכל לתת שתן באופן נורמלי. דיאטה מיוחדת דלת מגנזיום תסייע בהפחתת כמות המינרלים בשתן, היוצרים את האבנים. דיאטה זו תשווה את ה – pH של השתן לחומצי ובכך תסייע בהמסת הגבישים בדרכי השתן. יתרון נוסף הוא בכך שהיא תעודד את החתול להרבות בשתיה, דבר המגביר את כמות השתן הנוצר וגורם לשטיפה וניקוי דרכי השתן.מתן דיאטה זו בלבד ובאופן עקבי, תפחית את סימני ה – FUS אצל החתול תוך5-7 ימים. כדי להמיס את הגבישים בדרכי השתן יש להתמיד בדיאטה זו למשך חודשיים – שלושה. לאחר מכן יש להמשיך בדיאטות אחרות לפרק זמן של עוד שנתיים לפחות.

הוראות האכלה

מלא אחר הוראות הווטרינר לגבי כל מרשם של דיאטה לחתול שלך.
דיאטות אלו הן טעימות מאוד, ומתקבלות ברצון אצל רוב חיות המחמד.
הוסף בהדרגה את הדיאטה החדשה במהלך 10 ימים: ערבב את הדיאטה החדשה עם המזון הקודם, והגדל בכל ארוחה את הריכוז שלה עד שביום ה 10 רק הדיאטה החדשה תינתן.
אם חיית המחמד שלך מסרבת במשך יומיים לאכול את הדיאטה החדשה, נסה לחמם את המזון הדיאטטי המשומר או להאכיל באמצעות היד במשך הימים הראשונים.
האכל רק את הדיאטה שנרשמה עבור חיית המחמד שלך. אל תיתן דגים, גבינה, תוספת ויטמינים ומינרלים, מזון המכיל עצמות או שאריות מהארוחה שלך, מכיוון שאז יופר האיזון ב – pH ובמגנזיום שהצליחה להשיג הדיאטה, והיא לא תועיל יותר.
היה סבלני אך תקיף עם חיית המחמד שלך. זה חשוב ביותר, מכיוון שהצלחת או כישלון הטיפול תלויים במידה רבה בדבקות בדיאטה החדשה.
במידה והגבישים בדרכי השתן עדיין לא נמסים, יש להתערב כירוגית.

הטיפול בבית

ברגע שהחתול שלך שב הביתה, הוא צריך תשומת לב וטיפול. חשוב מאוד שתהיה לו כל הזמן גישה למים קרירים וטריים. אין לתת מים מינרליים מבקבוק רק מי ברז אותם אפשר להרתיח. עליך גם לשים ארגז חול נפרד לכל חתול שלך.
אם הווטרינר נתן מרשם לתרופות, עקוב אחר הוראות מתן התרופה. הווטרינר יכול לבקש ממך לבדוק בבית באמצעות מקלון מיוחד את רמת
ה – pH בשתן של החתול מיד לאחר מתן השתן, או להביא דגימת שתן לצורך מעב עודד את החתול שלך לבצע פעילות גופנית.
רצוי שתתכנן תכנית יומית של פעילות זו.
עליך גם לשלוט בכמות האוכל היומית שאוכל החתול שלך, על מנת למנוע ממנו להשמין. מרשמי דיאטות עשויים לעזור לך להשיג מטרה זו.
זכור, לא לתת מזון אחר או תוספת ויטמינים ומינרלים בזמן שהחתול מקבל את הדיאטה המיוחדת להסרת הגבישים מדרכי השתן. שם לב אם החתול נותן שתן דמי, מתאמץ בעת מתן שתן, משתין במקומות לא שגרתיים, מלקק באופן מוגזם את איבר המין, מקיא משלשל, חסר תיאבון או מדוכא.
אם אפילו אחד מסימנים אלו מופיע – צור קשר עם הווטרינר.

דיאטה ומניעה

חתולים רבים אשר סבלו בעבר מ – FUS עלולים ללקות בסינדרום זה שוב אם הם חוזרים לאכול את האוכל הרגיל שלהם. לכן, בכדי למנוע הישנות של FUS, הווטרינר ימליץ לך על דיאטה מיוחדת לחתול שלך. דיאטה זו תינתן רק לאחר שהחתול שלך סיים את 2-3 חודשי הדיאטה הקודמת שניתנה לו בגין הימצאות הגבישים בדרכי השתן. מתן דיאטה נכונה תסייע למנוע הישנות מחלה שכיחה זו, על ידי הקטנת כמות המגנזיום במזון ושמירה על pH חומצי בשתן.דיאטות נכונות מספקות תזונה מצוינת והן מומלצות כתזונה קבועה לחתולים מעוקרים ומסורסים. יש גם דיאטות מיוחדות לחתולים אשר מעולם לא סבלו מ – FUS, אשר כלל אינן יקרות אך מסייעות מאוד להפחית את הסיכון ללקות ב – FUS.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

כ-5,500 תרנגולות מטילות במושב ברק שבעמק יזרעאל נמצאו נגועות בשפעת העופות
אפליקציה שמאבחנת מחלות ואפילו "מתרגם נביחות": קבלו 9 אפליקציות שיגרמו לכם לתהות איך הסתדרתם עד היום בלעדיהן
כלבים במצב קריטי זקוקים לתרומת דם, בבנק הדם לחיות מחמד שואפים להבטיח זאת וזקקים למנות דם נוספות כל הזמן.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן