א ב של פגעי הקיץ – חלק ראשון

אנו עומדים בשיאו של הקיץ, כמה בעלי דמיון מפותח טוענים שהם מריחים כבר את הסתיו, אך אנו הוטרינרים שקועים עדיין בלב ליבם של הפגעים והמחלות האופייניים לקיץ המזרח תיכוני, להלן מילון אלפבתי (מקוצר) של גורמי הצרות העיקריים.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
א  ב של פגעי הקיץ - חלק ראשון

 


ז. ז… (זה לא הכל) – בעלי כלבות רבים מעדיפים להרביע את כלבותיהם דווקא באביב ובקיץ, קל יותר וגם טוב לגדל גורים בקיץ בחלונות פתוחים והגורים הצעירים רגישים יותר לקור מאשר לחום, עם זאת יש לזכור כי גם הגורים והאם סובלים מהחום ומהלחות, ויש להחזיקם במקום מוצל קריר ונקי, הזבובים נמשכים לשאריות המזון ולהפרשות הגורים מהווים מטרד רציני גם לכלבים וגם לבני הבית, וכמוהם הנברנים, – העכברים והחולדות.יש לרסס לעיתים תכופות נגד זבובים, פרעושים וקרציות, המעבירים מחלות והעלולים לגרום נזק רציני ואף לקטול גורים צעירים. הן בתקופת הייחום והן לאחר ההמלטה, הרחם של הכלבה פתוח והיא עלולה ללקות בזיהומים בנרתיק וברחם, דלקת רחם היא מחלה קשה ביותר העלולה להיגמר בניתוח להסרת הרחם ובעיקור הכלבה, לכן אם הכלבה מפרישה מנרתיקה הפרשה מוגלתית, דמית מסריחה, מרגישה לא טוב, ממעטת באכילה ומרבה בשתייה ובהשתנה, יש לקחתה לבדיקה וטרינרית. בזמן ההנקה יש לדאוג לאם לתזונה עשירה ומאוזנת, יש לבדוק את העטינים על ידי מישוש אם אין בהם גושים קשים וחמים, ואם מהפטמות יוצא חלב ולא הפרשה מוגלתית או דמית, יש לספק לאם מזון משובח המכיל מינרלים וויטמינים בעיקר סידן, זרחן וויטמין D. בכלבות, בעיקר קטנות ממדים, שכיחה תופעה של חוסר חריף של סידן בדם בעקבות ההנקה, התופעה מתרחשת לרוב לאחר מספר שבועות של הנקה, הסימנים דומים לסימני הרעלה, הכלבה נושמת במהירות נשימות תכופות ושטוחות, רועדת בכל גופה ושריריה נוקשים ומכווצים, יש להביאה בהקדם האפשרי לרופא, זריקה תוך ורידית של סידן תחולל פלאות בזמן קצר, אין זה רצוי שהכלבה תמשיך להניק לאחר אירוע כזה. ח. מכת חום – כלבים רגישים מאוד למכות חום, הם אינם מזיעים ועליהם להשתמש בלשון לאידוי וקירור הגוף, הרגישים ביותר הם הכלבים בעלי הראש הכבד ושטוחי הפרצוף – בולדוגים בוקסרים מסטינו ודומיהם, מכת חום גורמת שטפי דם במוח והנזק המוחי יכול להיות בלתי הפיך, כלבים רבים מתים מידי שנה בגלל שהושארו במכוניות סגורות בשמש או אפילו בצל, גם ריצה ממושכת ביום שרבי מסוכנת לכלב.הטיפול המידי צריך להיות הורדת טמפרטורת הגוף מהר ככל האפשר, יש להכניס את הכלב לתוך אמבטיית מים קרים או לשטוף אותו במים מצינור, יש למדוד את חומו במדחום בפי הטבעת ולהמשיך לקרר את גופו עד שהטמפרטורה יורדת לפחות מארבעים מעלות, הוטרינר ימשיך את הטיפול במרפאתו, לא תמיד יישאר הכלב בחיים לאחר מכת חום קשה. ט. טפילים פנימיים – הכוונה לתולעי מעיים, בקיץ שכיחה בעיקר התולעת "דיפילידיום קנינום" שהיא ממשפחת השרשורים, תולעת שטוחה זו עלולה להגיע לאורך של מספר מטרים במעי הכלב, היא אינה עוברת לאדם, בגורים היא גורמת לבעיות בעיכול, לפיגור בהתפתחות, לאנמיה (חוסר דם) ואף למוות, התולעים מורידות את היכולת החיסונית של הגור הצעיר וחושפות אותו למחלות.הפרעוש משחק תפקיד חשוב בהדבקה, הוא פונדקאי ביניים של השרשור ומכיל בתוכו את אחת מהצורות ה"עובריות" שלו, הכלב המוטרד מעקיצת הפרעוש נושך ומלקק את המקום ובולע את הפרעוש יחד עם עובר התולעת, ואז התולעת משתנה, הופכת לבוגרת, הראש נצמד לדופן המעי ומתחיל לגדל חוליות חוליות לאורך ניכר, השרשור הוא זכר ונקבה כאחד, הוא מפרה את עצמו והביצים הפוריות והבשלות מתרכזות בחוליות האחרונות, ניתקות ויוצאות לאוויר העולם דרך פי הטבעת. יש להן תנועה עצמאית ורבים טועים לחשוב שזו התולעת עצמה, יש לטפל באופן קבוע ותקופתי בתרופות מתאימות המשמידות גם תולעים שטוחות.

 

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

ארנבים הם בעלי חיים עם מערכת עיכול רגישה במיוחד. מומלץ להאכיל את הארנב במזון עשיר בסיבים תזונתיים כמו ירקות, חיטה ועשב.
כמו רוב חיות המחמד, ישנן מספר סיבות לכך שארנבים חולים. הם יכולים להיחשף לחיידקים

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן