במיוחד לנחשים: איך להשיג תרדמת חורף בבית?

תרדמת החורף ותהליך הקירור חיוניים ליכולת הנחשים להתרבות. אך תקופה זו מפחידה רבים ממגדלי הנחשים. שמירה על לוח זמנים, סביבה יציבה עד כמה שאפשר ומניעת שינויים פתאומיים בטמפרטורה הם החשוב ביותר
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

ניתן להשיג תרדמת חורף מוצלחת גם בתוך הבית, אפילו בלי להעתיק את תנאי החורף המדויקים שבחוץ. המונח תרדמה מתייחס לתקופה שינה והאטה בפעילות הנחש, כל זאת כתנאי לרבייה, שכן נחשים זקוקים לתקופת קירור מסוימת לפני שהנקבה תוכל להבשיל ביציות ולפתוח בטקס ההזדווגות.

בטבע, שינויי הטמפרטורה אינם צפויים, ומהבחינה הזו נחשים שמגדלים אותם בשבי נחשבים לברי-מזל. הנחשים אינם עדינים כפי שנהוג לחשוב והם מסוגלים לעמוד בהפרשי טמפרטורה די קיצוניים.

מגדלים רבים מתחילים בתקופת הצינון בסביבות אוקטובר, דבר שיגרום לכך שהוולדות יבקעו בסביבת ינואר, וזה דבר מאוד חיובי, אם רוצים למכור אותם – תחילת השנה נחשבת לעונה ה"חמה" ביותר לממכר זוחלים.
 

לוח זמנים מומלץ להכנה ולשמירה על תרדמת החורף

ב-1 לאוקטובר ניתן להפסיק את ההאכלה בנחשי כרכן, מילק, קינג, ופיין (תוכנית זו מתאימה לנחשי colubrid בלבד, ואין היא מתאימה למשפחת הבואות (boids)).יש להמשיך בהפעלת החימום בשביל שיגמרו לעכל לחלוטין את כל המזון שנצרך לפני תקופה זו.

התחלת תהליך הקירור כשיש עוד מזון לא מעוכל בקיבתו של הנחש, יגרום למזון להרקיב  וליצירת בקטריות, אשר בסופו של דבר מסוגלות להרוג את הנחש.

לא מומלץ להשרות תרדמת חורף בנחש עם בעיות אכילה או תת משקל. עקב העובדה שנחש במהלך התרדמת מאבד כ- 5% ממשקל גופו, יש להרדים אך ורק נחשים שהם במצב בריאותי מצוין, ובמשקל בהתאם. אם יש בעיות כאלה, עדיף להשאיר את התרדמת לשנה הבאה.

ב-15 לאוקטובר רצוי להכין את קופסאות התרדמת. מומלצות קופסאות מפלסטיק ממולאות עד לחציין במצע מהודק. יש לעשות מספר קטן של חורים לאוויר במכסה, ולהניח קערת מים קטנה. חשוב לספק מים טריים במהלך כל תקופת החורף.

בשבת הראשונה של נובמבר כל נחש מונח בקופסה נפרדת, והקופסאות נאטמות היטב עם נייר דבק חזק. כל הקופסאות מונחות באזור חשוך וקריר, בו הטמפ' ינועו סביב ה-10 מעלות צלזיוס במשך כל החורף. כדאי לשקול ולהשתמש בחדר שבו יפעל המזגן סביב טמפרטורה של 7-13 מעלות צלזיוס.

יש להקפיד שהטמפרטורה תהיה נמוכה מ-13 מעלות, כי אם היא תהיה גבוהה מכך, הנחש פשוט יפסיק את התרדמת, וישתמש במאגרי השומן שלו עד למוות. לעומת זאת, טמפרטורה נמוכה מדי עלולה לגרום לבעיות נשימה, או שהנחש פשוט יקפא למוות.

מכאן, יש רק לבדוק במשך כל שבוע, בערך, שהנחש חי, שיש לו מים נקיים, שהוא אינו מראה סימני מצוקה או אובדן משקל רציני וכו'. אם המים נשפכו, יש להחליף את המצע למצע יבש ונקי. לתרדמת מוצלחת יש להמתין לפרק זמן של כ 8-10 שבועות לפחות. קירור של תקופה באורך זה יגרום לזכר לייצר זרע, ולנקבה לייצר ביציות.

התעוררות

ב-7 בינואר ניתן להתחיל בתהליך החימום מחדש. כמו הקירור, זהו תהליך הדרגתי, שיש לבצע בזהירות. יש להחזיר את הנחשים, בעודם בקופסה, מאזור הקירור. אין להפעיל את החימום עדיין. יש להרגיל אותם לטמפרטורת חדר נורמלית, לפני שמתחילים לחמם באמצעים מלאכותיים. ניתן להבחין בפעילות מוגברת בנחשים שהחלו להתעורר.

בסביבות ה-11 בינואר ניתן להחזיר את הנחשים לכלוביהם המקוריים, וניתן להשיב את החימום הרגיל. מספר ימים לאחר מכן ניתן לחזור להאכלה. הנחשים יאכלו בתיאבון גדול עקב תקופת הרעב הארוכה שעברה עליהם. הנקבות שרוצים להרבות יש להאכיל הרבה, משום שבתקופת ההריון הן לא יאכלו כלל.

מיד לאחר תחילת ההאכלה, הנחשים ישילו את עורם מספר פעמים. אם זה אפשרי, יש לשמור את הנחשים בזוגות למשך תקופת ההשלה (זכרים ונקבות ביחד). דבר זה יאפשר לנחשים להזדווג מספר רב של פעמים בתקופת הפוריות של הנקבה.

התאריכים שהוזכרו נועדו להוות אבני דרך לזמנים שיידרשו לכל התהליך. לוח הזמנים יכול להשתנות בהתאם להעדפות אישיות של כל מגדל.

עם מעט תכנון והשקעה תוכל להרבות בשבי נחשים שונים בביטחון.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

חיות המחמד שלנו תלויות בנו לכל צרכיהם, החל ממזון ושתיה דרך הענקת תשומת לב ואהבה ועד לטיפולים רפואיים
קטרקט של חתולים לעיתים רחוקות גורם לעיוורון מלא, אך הוא יכול להפריע לאופן שבו החתול שלך רואה את העולם. המשך לקרוא כאן.
בהמשך למידע שהתקבל במשמר הגבול אמש אשר הוביל למעצר של חשוד שהחזיק גדי של יעל ותיעד את עצמו ברשתות החברתיות.
רגע לפני נסיעות החגים הארוכות - כך תלמדו את הכלב שלכם לנסוע ברכב

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן