מערכת הרבייה בכלבים – אשך טמיר

עוד בבטן אמו , כאשר הגור הוא עדיין וולד מתפתח, האשכים מתפתחים עמוק בתוך חלל הבטן, צמוד לכליות.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
מערכת הרבייה בכלבים - אשך טמיר

רוב הגורים נולדים כאשר האשכים בתוך הבטן צמוד לכליות. האשכים מתחילים תהליך של נדידה מחלל הבטן החוצה דרך התעלה האינגוינאלית (פתח בין שרירי המפשעה) אל מקומם הטבעי בשק האשכים.
נדידת האשכים החוצה נובעת מהצורך להיות בחום הנמוך בכ 4 מעלות מחום הגוף על מנת לאפשר ייצור של תאי זרע בצורה יעילה באשכים. חום נמוך זה מושג בשק האשכים התלוי חיצונית לגוף . חלק מהמערכת השומרת על חום האשכים הוא שריר עליו תלוי האשך אשר נמתח בימים חמים ומרחיק את האשך מקיר הבטן על מנת לאפשר את קירור האשך והמתכווץ בימים קרים לקרב את האשך לגוף הכלב על מנת לחממו.
נדידת האשכים למקומם בדרך כלל מושלמת בגיל חודש עד 6 שבועות.ישנם מקרים שבהם הנדידה מושלמת עד גיל 3 חודשים אך מקובל כי אשך שלא ירד עד גיל 3חדשים הוא אשך טמיר אשר נמצא או בחלל הבטן או לאורך מסלול הנדידה הצפוי אך לא בשק האשכים.אשך טמיר יבוא לידי ביטוי רק בהעדר האשך בשק האשכים. התופעה אינה מפריעה לגור ולכן הוא גם לא יראה סימנים מיוחדים.אשך טמיר היא תופעה גנטית העוברת בירושה ולכן כלבים אלו אסור שישמשו להרבעה.

סיכונים באשך טמיר:

אשך טמיר בדרך כלל לא מייצר תאי זרע . באשך טמיר אחד בלבד הפוריות לרוב אינה נפגמת אך כלב עם שני אשכים טמירים לא יהיה פורה.
אין שינוי בייצור הורמון הטסטוסטרון על ידי האשך ולכן אין השפעה על מיניות הכלב.הסיכון העיקרי הוא בכך שלאשך טמיר יש נטייה גדולה יותר ללקות בסרטן האשך.מקובל שיש לסרס כלבים אלו, גם למנוע העברה תורשתית של התופעה לגורים וגם למנוע את תופעת הסרטן.
כותב המאמר הפסיק לסרס כלבים בעלי אשך טמיר באופן שגרתי לאחר ש ב 15 שנות עבודה ותצפית גיליתי הרבה כלבים בעלי אשך טמיר שהגיעו לשיבה טובה ללא סירוס וללא תופעות לוואי, ומאידך הניתוח עצמו אינו פשוט ואינו שגרתי משום שהאשך יכול להיות בכל מקום לאורך מסלול נדידתו מה שמקשה על החיפוש איתור והוצאה של האיבר הנכון.
גידולים באשך מצטיינים בדרך כלל בהתפתחות איטית , ובהפרשות הורמונליות הגורמות לשינויים חיצוניים ולגילוי מוקדם ואפשרות בהוצאת הגידול בטרם התפשט. ׁ(סימנים לגידול אשך בעל הפרשות הורמונליות :קרחות סימטריות בצידי הגוף , התפתחות עטינים כמו בכלבה נקבה , כלבים עולים על הכלב כמו כעל כלבה מיוחמת ) מה גם שגידולים אלו נדירים מאד באוכלוסיה הכללית וגם בכלבים בעלי אשך טמיר ולכן איני מנתח כלבים אלו יותר באופן שגרתי.ומכאן שהאחריות למניעת רבייה בכלב כזה עוברת לבעלים .ישנם טיפולים הורמונליים לסייע בנדידת האשך למקומו. אחוזי ההצלחה נמוכים , מחירם יקר והם צריכים להיעשות מוקדם ככל האפשר. המוסריות שבטיפולים אלו מוטלת בספק : כלבים כאלו עלולים להופיע בתערוכות לזכות בהכרה ככלבים בריאים , ולשמש ככלבי רבייה ובכך להפיץ את התופעה הבלתי רצויה הזאת בקרב הגזע ולכן אין מקום לטיפולים כאלו.
אשך טמיר צריך שיהיה מאובחן בגיל צעיר ולכן מומלץ לכל מי שרוכש גור חדש להתנות את רכישתו הסופית בבדיקה וטרינרית אותה יש לבצע בסמוך למועד הרכישה.

מאמר שמיני בסדרת מאמרים בנושא מערכת הרבייה בכלבים.

-כל הזכויות שמורות למחבר.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

קיבצנו עבורכם מספר עובדות מרתקות על זוגיות ומערכות יחסים בעולם החי.
בהמשך למידע שהתקבל במשמר הגבול אמש אשר הוביל למעצר של חשוד שהחזיק גדי של יעל ותיעד את עצמו ברשתות החברתיות.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן