כרכן התירס

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

 

תאור: אורכו בין 61-182 ס"מ. ארוך וצר; צבעו כתום או חום צהבהב עם טלאים חומים, אדומים או אפורים לאורך הגב. ריבועים שחורים על הגחון ("בטן") שבהדרגה הופכים לפסים קרוב לזנב.

רבייה: מטיל 3-21 ביצים. הגוזלים בוקעים מהביצה בגודל של 25-38 ס"מ. מגיעים לבגרות מינית בגיל של 18-36 חודשים.

בית גידול: חורשות, איזורים סלעיים, בקרבת נחלים, מגובה פני הים ועד 1850 מטר מעליהם. חי באופן טבעי בדרום ארה"ב ומקסיקו. כרכן התירס הוא בעיקר נחש לילי, אך פעיל גם בערב המוקדם. הוא מטפס היטב על עצים ונכנס לבתים נטושים וחצרות בחפשו אחר טרף: עכברים, חולדות, ציפורים ועטלפים. אין חשיבות לשמו של כרכן התירס )הוא לא אוכל תירס ולא חי רק בשדות תירס!( נחש זה הוא נחש קל לטיפול, מומלץ לילדים ולמתחילים, הוא נחש יפה, שקט ונח.

אורך חיים/ צמיחה בשבי: אם הנחש מקבל טיפול מסור ונכון, הוא יכול לחיות 21 שנים בשבי! הרבה אנשים מאמינים שזוחלים לא יכולים לצמוח יותר מהגודל של הכלוב שלהם, ומכיון שהם לפעמים מעדיפים זוחלים קטנים הם לא מחליפים את הטרריום ככל שהזוחל גדל. זוהי טעות מוחלטת! לזוחל אין ברירה אלא לצמוח בהתאם למגבלות הסוג והמין שלו! ולכן אם לא ניתן לנחש כלוב שמתאים לגודלו )בכל שלב של חייו(, הוא יהיה אומלל וקרוב לודאי שגם יחלה. הדרך היחידה למנוע מנחש לצמוח לגודלו המקסימלי היא לא לתת לו מספיק מזון בתחילת חייו )תת-תזונה(. תת-תזונה תמיד גורמת נזק ומקצרת את אורך חייו של הנחש.

מזון: עכברים/ חולדות בגודל המתאים. נחש בריא ופעיל יאכל כל 10 ימים בערך. נחשים צעירים יש להאכיל לעיתים יותר תכופות. חוק: לעולם אל תשאיר עכבר/ חולדה חיה בטרריום ללא השגחה או במשך הלילה- לפעמים הנחש הופך להיות ה"ארוחה" והעכבר נושך אותו וגורם נזק רב ואף מוות! אם הנחש ננשך יש צורך לקחת אותו לוטרינר בדחיפות!

טמפ': 25-30 מעלות צלסיוס. ניתן להכניס את כרכן התירס לתרדמת חורף: לא לחמם את הטרריום בחורף, לדאוג לאספקת מים טריים בלבד, לא להאכיל את הנחש במשך כשלושה חודשים אסור להאכיל את הנחש כשבוע-שבוע וחצי לפני שהטמפ' נמוכה מדי לפעולות העיכול שלו )כ- 18 מעלות(. בחורף, לשמור אותו במקום חשוך רק עם כלי-מים. תרדמת חורף מועילה למיני זוחלים מאקלים ממוזג, ובמקרים רבים הכרחית לרבייה; בטבע הנחש חי במחזוריות עונתית מסוימת שמשנה את מאזן ההורמונים בגופו ומכתיבה פעילויות שונות, במילים אחרות- כשאנו מספקים לנחש תנאים של חורף, גופו יתחיל להתכונן לרבייה באביב )אחרי החורף(, ואז כשנחמם את הטרריום )או שהטמפ' עלתה באופן טבעי!( הנחש ירצה להתרבות.יש לשים לב לא להכניס לתרדמה נחשים רזים או חולים, כי רוב הסיכויים הם שהם לא יחזיקו מעמד עד לאחרי התרדמה.

מים: קערת מים טריים חייבת להיות תמיד בטרריום. הקערה יכולה להיות עשויה מפלסטיק/זכוכית. הנחש ישתה מהקערה וגם ישב בתוכה לקראת הנשל. אם הנחש עשה בקערה את צרכיו יש לשטוף אותה היטב, לחטא אותה ולמלא במים טריים.

הטרריום/ מקום מחבוא: בשביל כרכן תירס בוגר צריך טרריום באורך של 60 ס"מ לפחות )רצוי גדול ככל שניתן(.הטרריום צריך להיות סגור היטב, אך מאוורר היטב. יש להניח בטטריום מקום מחבוא שלתוכו יוכל הנחש לסגת )חצי גזע עץ, קופסת פלסטיק או קרטון שחור בצידן(. כדאי להשיג גם ענף שיונח בטרריום באלכסון ועליו יוכל הנחש לטפס ו"להתעמל".

החזקה: כרכני תירס לא נכרכים סביב זרוענו בעדינות ונשארים במקום, כמו שעושים הפיתונים והבואות- כרכני התירס הם נחשים פעילים יותר שנמצאים בתנועה רב הזמן. כשאתה מחזיק את הנחש, החזק אותו בעדינות )אך לא בעדינות מדי- שלא יפול מידך( ואם הוא משנה כיוון או מנסה להסתלק, כוון את ראשו בעדינות לכיוון אחר. כשיהיה בידך נחש תראה שבמציאות זה לא מסובך כמו שזה נראה בכתב. במשך השבועיים הראשונים של הנחש בביתך, אל תוציא אותו מהטרריום ואל תתעסק איתו, רק אם אתה חייב- תקופת התאקלמות ראשונית היא חשובה מאד להמשך חיי הנחש בביתך.

טיפול וטרינרי: נחש כמו כל חיה אחרת יכול לחלות. אם אתה מזהה שינוי מצבו הנורמלי של הנחש )שינוי בצבע עור, צורתו, התנהגותו, ריחו, הקאות, ..שלשולים.( קח אותו מיד לוטרינר לבדיקה. כמו כן כדאי לקחת את הנחש לבדיקה מיד שכשהוא מגיע הביתה- בדיקת צואה בקטריאלית ופרזיטולוגית יכולה למנוע ממחלות קשות להתפתח.

עמוד זה באדיבות אתר

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

הארנבון ידוע בתור חיה פרוותית וחביבה, אך מרביתנו לא יודעים מיהו באמת. הוא יונק קטן ממשפחת הארנבאים, בעל אישיות משלו.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן