הכר את הנחש: פיתון מתכדר

הוא יפה, חלקלק, שקט ונח מאד, אך מתכרבל לתוך כדור כשחש בסכנה. הכירו את הפיתון המתכדר – הנחש בעל תוחלת חיים ארוכה ביותר
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

אורכו של פיתון מתכדר (שנקרא פיתון מלכותי באירופה) מגיע ל- 1.2 מטר בממוצע. מקור השם בתכונה של מין זה שכאשר הוא מפחד ממשהו, הוא מתכרבל למבנה דמוי כדור כשראשו במרכז. 
 

בית גידול 

הפיתון המתכדר חי באופן טבעי במרכז ומערב אפריקה על הקרקע ומטפס על עצים. הוא פעיל בעיקר בשעות הזריחה והשקיעה, כשלא חם מדי, וניזון ממכרסמים, דו-חיים, ציפורים ואף נחשים אחרים.
 

אורך חיים

הנחש שחי הכי הרבה זמן בעולם היה פיתון מתכדר שנפטר בגיל 84. אם מקבל טיפול מסור ונכון, יכול לחיות כ-40 שנים בממוצע.
 

גדילה ורבייה

פיתון מתכדר מגיע לבגרות מינית בגיל של 3-5 שנים. הנקבה מטילה 4-10 ביצים, כורכת את גופה סביבן ושומרת עליהן עד שהן בוקעות במשך שלושה חודשים. בזמן הזה היא לא עוזבת את הביצים ולא אוכלת כלל.

ברגע שהביצים בקעו, הנחשונים עצמאיים ויכולים לשרוד ללא הוריהם.
 

כיצד לבחור פיתון מתכדר בריא?

מומלץ לחפש נחש בעל עור חלק וגוף עגלגל, ללא בליטות, גושים, שריטות או פצעים. חשוב שעיניו תהינה שקופות ופתח-ביב נקי מצואה או כל הפרשה. נחש בריא מוציא את לשונו ("מרחרח") כשמוציאים אותו מהטרריום. חשוב לזכור שנחשים צעירים עצבניים וחשדניים יותר מהבוגרים. 
 

טרריום ומקום מחבוא

אפשר להתחיל עם טרריום באורך של כ- 60 ס"מ עבור פיתון מתכדר צעיר ולהחליפו ככל שהנחש גדל (די באיטיות). נחש בוגר יצטרך טרריום באורך 90 ס"מ ורוחב 35 ס"מ. כמצע ניתן להשתמש בנייר עיתון לא מודפס, נייר חום או מגבות נייר-סופג. מצעים אלה ניתן לנקות בקלות ובמהירות, הם לא יקרים ומסייעים לזיהוי קל של שלשול, הקאה או נוכחות טפילים חיצוניים.

אחרי שמוודאים שהנחש בריא במשך כשלושה חודשים לפחות, אפשר להוסיף בזהירות גזעים, ענפים, סלעים לטיפוס, כך ש"הריהוט" לא ייפול על הנחש או ישרוט אותו. אפשר לשים מצע אחר כמו שטיח דשא מלאכותי או שטיח CVP. הנחש צריך גם מקום להתחבא בתוכו, אם הוא לא מרגיש בטוח או אחרי ארוחה. ניתן להשתמש בחצי גזע עץ חלול או קופסת פלסטיק או קרטון עם פתח בצד, ללא בליטות שיכולות לשרוט את הנחש. 
 

מזון ותזונה

המזון הרצוי הוא עכברים חולדות בגודל המתאים, כדאי להימנע מעופות, עקב סכנת הדבקות בסלמונלה.

לפני שמתחילים להציע לנחש מזון יש לאפשר לו להתאקלם ללא מזון, אלא רק עם מים במשך שבועיים לפחות. לנחש צעיר מאד רצוי להציע חולדות בנות 10 ימים בערך, נחש גדול יותר יכול לאכול חולדות בגודל מתאים (החולדה צריכה להיות צרה יותר מהחלק הרחב ביותר בגוף הנחש). אם הנחש יאכל חולדה גדולה מדי, הוא יקיא אותה.

אין להאכיל את הנחש יותר מדי. בשבי, הנחש לא שורף הרבה קלוריות והוא יכול להשמין בקלות. פיתון מתכדר מסוגל לא לאכול דבר במשך חודשים רבים, אך אם עברו כמה חודשים ללא מזון והנחש מתחיל לאבד במשקל, להצטמק או לאבד מצורתו העגולה, יש לפנות מיד לווטרינר או מגדל זוחלים מנוסה. לפעמים יש צורך להכריח את הנחש לאכול או שמחדירים מזון ישירות לתוך קיבתו. 

אסור בשום פנים ואופן לגעת בחיה שהנחש יכול לזהות בתור מזון ואז לגשת לנחש, כי אז הנחש, שראייתו מוגבלת אך חוש הריח שלו מעולה, יחשוב שהיד היא "מזון" ועלול לנשוך. מומלץ לשטוף ידיים עם סבון לפני ואחרי שניגשים לנחש.  
 

מים

קערת מים טריים חייבת להיות תמיד בטרריום. הקערה יכולה להיות עשויה מפלסטיק או זכוכית. הנחש ישתה מהקערה וגם ישב בתוכה. אם הנחש עשה בקערה את צרכיו יש לשטוף אותה היטב, לחטא ולמלא במים טריים. 

לקראת הנשל, כשעיני הנחש חוזרות להיות שוב צלולות אחרי שהיו אפורות, כדאי להשרות את הנחש בקערת מים פושרים ל-10 דקות, לייבש אותו בעדינות ולהחזירו לטרריום. בתוך כ-24 שעות הוא ישיל את עורו.
 

חימום ותאורה

הטמפרטורה בטרריום צריכה להיות 27-29 מעלות צלסיוס ביום עד  23-24 למעלות בלילה. יש ליצור אזור חם יותר, על ידי מנורה או מנורת קרמית, שבו הטמפרטורה תהיה 32.5 מעלות צלסיוס.

אם משתמשים בכרית חימום, כדאי לחבר אותה לתרמוסטט כדי לווסת את החום. מומלץ לקנות שני מדי- חום לפחות, אחד להניח בקוטב החם של הטרריום ואת השני בקוטב הקר, כדי לפקח על הטמפרטורה בטרריום בקלות, מבלי לנסות לנחש את הטמפרטורה.

אין צורך בתאורה מיוחדת, מנורת להט רגילה או פלורסנט מספיקה בהחלט. חשוב שים לב שהמנורה או בית המנורה לא יבואו במגע עם הנחש, מחשש לכוויות קשות. במקרה של כוויה יש לפנות לווטרינר מיד!
 

לחות

הפיתון המתכדר חי באזורים חמים אך לא חמים מאד, ויבשים באפריקה. אחת הטעויות הנפוצות בגידול פיתון מתכדר היא יצירת סביבה לחה מדי. אם הטרריום לח מדי, נוצרות על עורו של הנחש, בעיקר באזור הבטן, שלפוחיות שמזדהמות וגורמות לדלקות וזיהום כללי. בדרך כלל, קערת מים גדולה שלתוכה יכול הנחש להיכנס, מספקת לו את כל הלחות שהוא צריך. 
 

טיפול וטרינרי

כמו כל חיה אחרת, גם הנחש יכול לחלות. אם חל שינוי במצבו הרגיל של הנחש כמו: שינוי בצבע עור, צורתו, התנהגותו, ריחו, או אם הוא מקיא או משלשל,יש לקחת אותו מיד לווטרינר לבדיקה.

כמו כן כדאי לקחת את הנחש לבדיקה מיד שכשהוא מגיע הביתה. בדיקת צואה לאיתור זיהומים חיידקים וטפילים יכולה למנוע התפתחות של מחלות קשות.
 

החזקה

לאחר שהנחש עבר תקופת התאקלמות של כשבועיים ללא מזון וללא הוצאה מן הטרריום, אפשר להוציאו בעדינות מהטרריום ולהחזיק אותו בידיים. תמיד מומלץ להחזיק את הנחש בעדינות ולהימנע מתנועות מהירות שיבהילו אותו. אם הנחש נכרך סביב הזרוע, אפשר להורידו בעדינות מכיוון זנבו, אך לא ראשו.

בהתחלה הוא יכול לפחד ולהשמיע קולות נשיפה, אך הוא יתרגל במהרה! כשמוציאים את הנחש כל יום לפרקי זמן קצרים, הוא יתחיל לסמוך על המטפל שלו. עם זאת, חשוב להיזהר מכל מיני חורים וחריצים בבית כמו מתחת לרהיטים, בין הכריות שבסלון, כי הנחש עלול לנסות להיכנס אליהם ולהתחבא שם.

הפיתון המתכדר יכול ללוות את בעליו במשך שנים רבות אם מטפלים בו במסירות ובדרך המתאימה לו. נחשים רבים מתים מהזנחה או מטעויות שנובעות מחוסר ידע. לכן, חשוב לנהוג באחראיות וללמוד היטב את צרכי הנחש על מנת לדאוג לטיפול נכון ומתאים לאורך זמן.
 

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

בדיקת DNA לכלב יכולה להיות דרך קלה לגלות את אילן היוחסין של בעל החיים שלך ולגלות מראש בעיות בריאותיות שעלולות להופיע.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן