קדחת הקרצית של הכלב

גילה נחרדה לגלות קרצית על רגלו של בנה הצעיר. היא התקשרה לשאול מה עושים. ובכן, למען הסר דאגה מלבכם, נקדים ונאמר שמרבית קרציות הכלבים אינן נושאות מחלות המדבקות לבני אדם.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
קדחת הקרצית של הכלב

עקיצת קרצית באדם גורמת לרוב לגירוי מקומי בלבד שניתן להרגעה באמצעות "פניסטיל" או משחות דומות. כמובן שאם מופיעה מחלת חום סמוך לזמן עקיצת הקרצית יש לגשת לרופא ולבדוק אם יש קשר בין המקרים.
לעומת זאת, מרבית הקרציות במרכז הארץ נושאות בגופן חיידק בשם ארליכיה העלול לגרום למחלה קשה בכלבים. כשקרצית נגועה מוצצת דם מכלב, היא מחדירה לזרם הדם שלו את החיידק, ומדביקה אותו במחלה.
למחלה שלושה שלבים.
בשלב הראשון לכלב מצב רוח ירוד, תיאבון סלקטיבי (הוא מסרב לאכול את מזונו הרגיל אבל מסכים לאכול בשר או מיני "פינוקים"), חום גבוה וחולשה. שלב זה נמשך בדרך כלל מספר ימים, אבל יש גם מקרים בהם הסימנים מופיעים בצורה קלה וחולפים מאליהם. אז נכנס הכלב לשלב השני של המחלה: החיידק מקנן בגופו אך הכלב אינו מראה סימנים והוא לכאורה בריא. את השלב הזה ניתן לזהות בספירת דם בלבד.
אם הכלב לא מקבל טיפול אנטיביוטי באחד משני שלבי המחלה הראשונים, או שהוא מקבל טיפול לא מספק, הוא עלול להכנס לשלב השלישי והמסוכן של המחלה: השלב הכרוני. בשלב זה החיידק עובר מתאי הדם שבזרם הדם אל התאים שבמח העצם שם הוא גורם לדיכוי קשה של מח העצם בצורה בלתי הפיכה. סימני המחלה הם אנמיה קשה, נטיה לזיהומים שונים, דימומים פתאומים ורזון וחולשה קיצוניים. לרוב כשסימני המחלה נצפים לא ניתן עוד לטפל במחלה והיא מסתיימת במוות.
אבחנת המחלה נעשית על ידי ספירת דם ועל ידי בדיקת רמת הנוגדנים לחיידק בדם הכלב.

הטיפול בקדחת הקרצית הינו במתן אנטיביוטיקה בזריקות ובכדורים לתקופה ממושכת. רוב הכלבים חוזרים לעצמם בתוך יומיים-שלושה מתחילת הטיפול, אך אסור להתפתות חלילה להפסיק את הטיפול כי המחלה עלולה לחזור. יתרה מזאת, במהלך הטיפול חייבים לערוך ספירות דם ולהמשיך את הטיפול האנטיביוטי עד שהערכים חוזרים לתחום הנורמלי, שאם לא כן, יש חשש שהכלב עדיין נושא בדמו את החיידק והמחלה תתפרץ שוב בשלב הכרוני כאמור.
לצערנו אין בנמצא חיסון נגד מחלה קשה זו. חלק מהכלבים שחלו בה בעבר מפתחים חיסון ולא יחלו בה שנית אך חלקם עלולים להדבק שוב דרך קרציות. באיזור שלנו המחלה מאוד נפוצה, רוב הקרציות נושאות את החיידק ואחוז ההדבקה גבוה. לכן חיוני לשמור על הכלב נקי מקרציות על ידי שימוש בחומרי הדברה מתאימים בשילוב עם הדברה סביבתית.
לא ניתן להדבק במחלה במגע ישיר עם כלב נגוע אלא רק על ידי עקיצת קרצית.
ושוב, למען הסר ספק: קדחת הקרצית של הכלב אינה מדבקת לבני אדם.

 

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

חתולים מסוגלים לעשות כמה טריקים די מדהימים, בדיוק כמו כלבים! למד כיצד לאמן חתול לעשות דברים מדהימים.
כחלק משגרת הטיפוח העצמי שלו – החתול בולע שערות רבות שמייצרות כדורי שיער בקיבתו.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן