לא שפן ולא ארנבת: קחו לכם ארנבון

''לשפן יש בית בין עצי הזית, תחת כרוב מאוד מתוק בית לו ירוק ירוק'' מאז שיר הילדים המקסים הזה, שכתבה מרים ילן-שטקליס, ועד היום, אנו טועים ומכנים את הארנבון בשם "שפן". ובכן, זה המקום להבהיר: הארנבון אינו שפן, הוא אפילו לא ארנבת!
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
ארנב עם אוזניים גדולות

הארנבון (rabbit) והארנבת (hare) שייכים לאותה משפחה, בעוד השפן איננו אפילו קרוב רחוק. בדומה לארנבת, לארנבון שיניים חותכות שממשיכות לצמוח, זנב קצר וצמרי ואוזניים ארוכות. אך הוא קטן יותר ורגליו האחוריות קצרות מרגלי הארנבת. הארנבונים בויתו עוד בימי הביניים ומאז פותחו גזעים רבים ושונים של ארנבונים ביתיים. בבואכם לבחור ארנבון קחו בחשבון שדווקא המינים הננסיים פעילים ואף תוקפנים יותר.

תנאי גידול

אם יש לכם חצר, תוכלו לגדל את הארנבון שלכם בחוץ, בכלוב מוצל, מוגן מגשם ורוח, מאוורר, וסגור הרמטית בפני טורפים. אך הארנבון שלכם ייהנה יותר – ואתם תיהנו ממנו יותר – אם יחיה בתוך הבית ויהיה אחד מהמשפחה. לשם כך הוא זקוק לכלוב רשת גדול עם רצפת פלסטיק. על הכלוב להיות לפחות 40 על 60 ס"מ, אך במקרה הזה כמה שיותר גדול יותר טוב.

הארנבון שלכם עשוי באופן טבעי לבחור לו פינה אחת של הכלוב לעשות בה את צרכיו. אם אתם רוצים לאלף אותו להשתמש בכלי צרכים בדומה לחתול, אל תרפדו את רצפת הכלוב בקש. במקום זאת, שימו בפינה שבחר כלי צרכים ממולא בחול לחתולים או בנייר עיתונים גרוס, ומעליו קש. חינוך לצרכים חשוב כדי שתוכלו לשחרר את הארנבון שלכם לטייל מדי יום באופן חופשי בבית.

תזונה

תזונת ארנבונים מתבססת על 3 מרכיבים: חציר טרי, ירקות וכופתיות (מזון מסחרי מוכן לארנבונים). חציר טרי חיוני לעיכול תקין ואין לו תחליף. יש להגיש אותו לארנבון משך כל שעות היום ללא הגבלה. כך גם לגבי מים טריים. כופתיות ניתן לתת בגיל צעיר ללא הגבלה, אך מגיל חצי שנה הגבילו את הכמות לחצי כוס ביום. במקביל הגדילו בהדרגה את כמות הירקות היומית לשתי כוסות ירק חתוך ביום. באופן מסורתי אנחנו מקשרים ארנבות עם גזר. אבל הארנבון שלכם ישמח לאכול גם חסה ערבית (לא אייסברג), סלרי, פלפל ירוק, נענע, ברוקולי, עלי צנון, נבטי אלפלפה ופטרוזיליה. הוסיפו לתפריט רק ירק אחד חדש בכל פעם, כדי לוודא שהארנבון שלכם אינו רגיש אליו ואינו מפתח שלשול. אפשר גם להציע לו פירות, אך בכמויות קטנות מפאת התכולה הקלורית הגבוהה שלהם.

משחק ופעילות גופנית

לא רק שהארנבון שלכם יעריך זמן משחק מחוץ לכלוב – הוא זקוק לפעילות הגופנית הזו. השעות המתאימות ביותר הינן לפנות ערב, שאז הארנבון שלכם פעיל יותר.

כמובן שאין לשחרר אותו כשאינכם בבית. לא רק שהוא עלול לעשות נזקים בבית, הוא עלול לעשות נזק לעצמו. ארנבונים הם מכרסמים כפייתיים והם ילעסו כל דבר, החל בשטיחים וכלה בחוטי חשמל. הכינו חדר אחד ובו כל חוטי החשמל מוסתרים או מצופים בפלסטיק. כך שאפשר יהיה לשחרר שם את הארנבון ללא חשש. פזרו בחדר קופסאות קרטון מלאות קש לצורך מחבוא ומשחק. אפשר גם להוציא את הארנבון למשחק בדשא, בהשגחה צמודה כמובן. ודאו שהדשא לא רוסס או דושן בדשן כימי לאחרונה והיזהרו מכלבם של השכנים.

כשאתם משחקים עם הארנבון שלכם מחוץ לכלוב, תמיד לטפו אותו מאוד בעדינות, מבלי להרים אותו על הידיים. עזבו אותו בשקט אם הוא מתרחק מכם או חוזר לכלוב.

רביה

אם בחרתם לגדל זוג ארנבונים ממינים שונים, ייתכן ותרצו גורים. ובכן, שיקלו זאת היטב, שכן לא קל למצוא בתים טובים לכל הגורים. הגורים נולדים עיוורים ועירומים מפרווה. תוכלו לבדוק את הקטנטנים ולגעת בהם אך השאירו אותם לבד ובשקט לפנות ערב: זו לרוב השעה בה האימהות מניקות. ניתן למסור את הגורים החל מגיל גמילה שהוא 8 שבועות. אם טרם מסרתם אותם בגיל 10 שבועות, הפרידו בין הזכרים לנקבות, שכן זכרים עשויים להגיע לבגרות מינית כבר בגיל צעיר זה. מסרו אותם לבתים טובים והמליצו בתוקף על סירוס ועיקור. עיקור נקבות וסירוס זכרים לא רק מונע הולדת וולדות לא רצויים שקשה למצוא להם בית, אלא גם מפחית אגרסיביות טריטוריאלית, מונע סימון טריטוריה בשתן, מפחית את הנטייה ללעוס חפצים, ומוריד את הסיכוי לסרטן הרחם בנקבות.

בעיות בריאות

חסימת מעיים – לרוב תוצאה של תזונה לקויה, בארנבונים בעלי שיער ארוך עלול להיות קשור גם לכדורי שיער בדומה לחתולים. מנעו בעיה זו באמצעות הברשה יום יומית ואספקה תמידית של חציר וירקות.

חוסר איזון בקטריאלי במעי – ארנבונים זקוקים לאוכלוסייה גדולה של חיידקים "טובים" על מנת שלא ישתלטו על המעי חיידקים "רעים". גם כאן תזונה נכונה היא מילת המפתח למניעה.

גרב – השם הפופולרי למחלת עור קשה וקטלנית הנגרמת על ידי טפילים החיים על העור או מתחת לשכבה הקרנית של העור. קחו את הארנבון החדש שלכם לבדיקה ראשונית אצל הווטרינר, לוודא שלא הגיע נגוע בטפילים. אם יש ספק מומלץ לתת סדרת זריקות שתנקה את הארנב מהטפילים.

סימני מחלה אופייניים

חוסר תיאבון, בטן נפוחה, שלשול המלווה בחוסר חיוניות, נשימה מאומצת, הפרשה מהעיניים או מהאף, נפיחות מתחת לעור, אובדן שיער, גרוד, קשקשת באף או בכפות הרגליים ושינויי התנהגות.

אם מופיע אחד הסימנים הללו בארנבון שלכם – קחו אותו לווטרינר.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן