מחלות שיכולות לעבור מחתולים לבני אדם

מאמר זה מוקדש לדר' גילה צור, וטרינרית מבית החולים הוטרינרי בבית דגן, מורה וידידה.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email


היא הייתה אחד הבוחנים במבחן המסכם שלי ברפואת חיות קטנות. זהו מעמד טראומטי עבור כל סטודנט לרפואה, בו אתה ניצב מול מיטב המומחים, חמוש בידע שצברת במשך שבע שנים, ונשאל שאלות מכל הכיוונים. אחרי שכל הפרופסורים סיימו לירות לעברי צילומי רנטגן נדירים ותוצאות מעבדה מסובכות, דר' צור שאלה אותי שאלה חשובה ואת התשובה אני מביא כאן להנאתכם, במלואה. "מגיע אליך למרפאה אב צעיר. זה עתה מצא חתלתול קטן ועזוב. מעולם לא גידל חתול. הוא רוצה לדעת אם יש איזה שהן מחלות שחתולים יכולים להעביר לבני אדם (במיוחד ילדים), כיצד ניתן למנוע אותן והאם החשש מפניהן מהווה עילה מספקת לוותר על כל התענוג? מה תענה לו?"
אני זוכר לטובה את השאלה מכמה סיבות: ראשית, דר' צור האמינה שיום אחד תהיה לי מרפאה ושנית, נתקלתי במצב כזה אין ספור פעמים מאז, וזאת להבדיל ממומי לב מולדים בפודלים ודלקות לבלב בחתולים סיאמים.
מחלות שעוברות מבעלי חיים לבני אדם מכונות "מחלות זואונוטיות", וחשוב להכיר אותן כדי שנוכל ליהנות מגידול חיות מחמד מבלי לחלות ומבלי להיות בהיסטריה מתמדת. כולן, מן הסתם, מחלות מדבקות, ולכן נוכל לחלק אותן בקלות למחלות הנגרמות מטפילים, פטריות, חיידקים ונגיפים.
מחלות טפיליות: כמעט כל טפילי חתול הבית יכולים להיטפל גם לבני אדם, אולם זה תמיד בלי כוונה וזה אף פעם לא חמור. הכוונה ל"בלי כוונה" היא, שהטפיל מעדיף את החתול ואם הוא נטפל אלינו, זה בטעות. קבוצה זו כוללת פרעושים, קרציות ותולעים. ככל שנדאג לטפל בחתול נגד טפילים אלה, הסבירות שגם אנחנו נהיה פונדקאים הולכת וקטנה. חשוב לציין, שקרציות עלולות להעביר מחלות לבני אדם. זה נדיר מאד, ובכל מקרה של מחלת חום ממושכת חשוב להזכיר לרופא המטפל שיש חיות מחמד.
טפילי מעיים חד תאיים: לכל היונקים יש אמבות ובני דודיהם (ג'יארדיה, קוקסידיה…) שעלולים להתפתח לרמה של מחלת מעיים. האבחון גם אצלנו וגם אצל החתול נעשה בבדיקת צואה, והטיפול על פי רוב פשוט ויעיל. טפיל חד תאי נוסף, בעל חשיבות רבה, הוא הטוקסופלסמה. לטפיל זה יש פוטנציאל מזיק לעוברים של נשים בהריון. אין סיבה לדאגה. מאמר אחר שלי עוסק כולו בטפיל זה והדרכים להימנע ממנו. מומלץ לנשים בהריון ונשים שמתכננות הריון להתייעץ עם רופא הנשים ועם הוטרינר.
פטריות: חתולים יכולים לחטוף כל מיני פטריות עור. כשאנשים מביעים בפניי דאגה שחית המחמד שלהם תדביק אותם בפטריות אני נזכר בסיפור הבא שהתרחש אצל קולגה שלי: אלפי, הגולדן רטריבר האהוב של משפחת כרמל, הגיע למרפאה עם קרחת מגרדת ליד האוזן. הרופא איבחן פטריית עור, רשם לאלפי משחה והבעיה נעלמה. מה שנראה בתחילה כסיפור פשוט וקצר, הפך לסיוט מתמשך. כל כמה שבועות אלפי חזר עם אותה פטרייה באותו מקום. שוב משחה, שוב החלמה וחוזר חלילה. המקרה הופנה לדרמטולוג מומחה ולאחר שיחה מביכה עם אדון כרמל התעלומה נפתרה. הסתבר, שמידי ערב אלפי היה מתפנק מול הטלוויזיה לרגלי בעליו, תוך שאדון כרמל מלטף לו את האוזן ברגלו היחפה. אחרי שכרמל טיפל בפטרייה שהייתה לו בין האצבעות, הוא הפסיק להדביק בכל פעם את כלבו המסכן, וכולם הרגישו הרבה יותר טוב. לכן התשובה היא, כן, החתול יכול להדביק אותך… ולהפך. חתולים יכולים להיות נשאים של פטריות עור ולהדביק אותנו בלי שרואים עליהם דבר. הפטרייה הנפוצה ביותר מכונה מיקרוספורום, הידועה גם כ- ringworm . אצלנו זה מתבטא כטבעת אדומה ומתגרדת. הטיפול הוא פשוט, ואין מה להתרגש מזה.
חיידקים: כמעט כל החיידקים הגורמים למחלות מעיים זיהומיות, כגון סלמונלה, קלוסטרידיום פרפרינגנס, סטפילוקוקוס אאוראוס וחבריהם יכולים לעבור מחתולים לבני אדם ולהפך. המשמעות היא, שטיפול בחתול משלשל מחייב רחיצת ידיים במים וסבון. לא שונה מהטיפול בילדים משלשלים. בנוסף לאלה, חתולים מסוגלים להעביר לנו את חיידק הכלמידיה. חיידק זה גורם למחלת הדררת (פסיטקוזיס). היא הרבה יותר נפוצה אצל תוכים, אולם קיימת גם אצל חתולים וגורמת, בין היתר, לדלקות עיניים. בבני אדם המחלה לא כל כך נעימה ובקרב אנשים רגישים היא עלולה להתדרדר לדלקת ריאות. כשהיינו קטנים היו נותנים לחתול חיסון משולש. היום הוטרינר יכול לתת חיסון מרובע, אשר כולל את המשולש והגנה מפי כלמידיה.
מחלה חיידקית נוספת מכונה "מחלת שריטת החתול". המחלה נגרמת מחיידק אשר שוכן בציפורניים ובפה של חלק מהחתולים. סימני המחלה הם סימנים דמויי שפעת קשה עם הגדלה משמעותית של קשרי הלימפה. אם רופא המשפחה מודע למגע עם חתולים, אין סיבה לדאגה. הטיפול הוא אנטיביוטי. מומלץ, בכל אירוע של שריטה או נשיכה לרחוץ את הפצע היטב עם מים וסבון.
נגיפים: לחתולים ולבני אדם יש וירוס אחד משותף, והוא משותף גם לכל יתר היונקים. נכון!! כלבת. מחלת הכלבת היא מחלה נדירה אך קטלנית. הרחבתי עליה רבות במאמרים אחרים. חתולים עלולים להעביר כלבת, למרות השם המטעה. מומלץ (אך לא חובה) לחסן נגד כלבת בגיל שלושה חודשים ואחת לשנה, כל החיים.
אחרי שפרטתי באוזני בוחניי את כל האמור לעיל, פרופ' ברק, מנהל בית החולים דאז, הישיר לעברי מבט ושאל "ומה עם איידס?". ישנה מחלה מאד דומה לאיידס בחתולים המכונה FIV. המחלה לא יכולה לעבור לאף בעל חיים אחר מלבד חתולים. עניתי לפרופסור בהתאם, והוספתי "בכל זאת, אני מציע שתשתמש בקונדום". אני חושב שאני הוטרינר היחיד בארץ שבחינת הסיום שלו הופסקה בגלל שהבוחנים לא הצליחו לדבר מרוב צחוק.
לסיכום, זה לא יהיה נכון להגיד שחתולים לא מעבירים מחלות, אולם כפי שקראתם, עם טיפול מונע נכון וקצת ידע כללי, אין כל סיבה לדאגה.
 

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

בני זוג הונגרים חותרים בקייק בנהר הדנובה מזהים שני נשרים בסכנת טביעה ומחלצים אותם כנסו לסרטון
חיות מחמד מבוגרות דורשות טיפול מיוחד ורגיש. כיצד נדע מתי החיה נחשבת למבוגרת, מהם התסמינים והאם וכיצד ניתן להקל עליה?

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן