מחלת הפרה המשוגעת

בזמן כהונתו של בנימין נתניהו, הבהלה סביב מחלת הפרה המשוגעת הייתה בעיצומה.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

מספרים, שבעת אחד הביקורים הממלכתיים של ראש הממשלה בבריטניה הוא ורעייתו ומספר אנשי פמליה סעדו סעודה חגיגית באחת המסעדות היוקרתיות בלונדון. כשנתניהו ביקש להזמין אומצת בקר עסיסית, אחד היועצים שלו לחש לו "אדוני, מה עם הפרה המשוגעת?". נתניהו ענה ללא היסוס, "שתזמין מה שהיא רוצה.".
אם יש מחלה וטרינרית שזכתה לכבוד שיכתבו עליה בדיחה, אין ספק ששווה להקדיש לה גם מאמר. מדי פעם הפרה המשוגעת עולה לכותרות במיוחד כשמתגלים מקרים במדינות אירופה נוספות, בהן לאו דווקא מדברים אנגלית.
מחלת הפרה המשוגעת המכונה בפינו, הוטרינרים, "ספגת המוח בבקר", היא מחלה מדבקת קטלנית הפוגעת בפרות. המחלה נגרמת על ידי גורם מדבק המכונה "פריון" (חורז עם לי-און). הפריון הוא בסך הכל חלבון קטנטן. שלא כמו חיידקים ווירוסים לפריונים אין DNA ולכן במשך שנים רבות אף אחד לא הצליח להבין איך הוא מתרבה במוח של הקורבן וגורם למחלה. הרי כל תלמיד תיכון שלומד ביולוגיה יודע ש- DNA הוא החומר הבסיסי אשר מכיל את המידע הגנטי של כל ייצור חי, וללא DNA אי אפשר להשתכפל ולהתרבות, ולא משנה אם אתה בנימין נתניהו, וירוס, חיידק או פטריית יער. והנה פתאום מופיעה חתיכת חלבון עלוב, בלי שום חומר גנטי, נכנס לפרות, חודר למוח שלהן, מתרבה, עושה אותן פסיכיות והורג אותן. לפני כמה שנים חוקר אמריקאי מבריק בשם סטנלי פרוזינר מצא את התשובה. מסתבר שיש לפרה הבריאה חלבון מאד מאד דומה לפריון המרושע. החלבון הזה לא עושה שום דבר רע לפרה. הוא סתם יושב לה במוח. כשהחלבון הדומה פוגש פריון רע הוא משנה את צורתו והופך להיות כמוהו. עכשיו יש שני רעים. הם משנים עוד חלבונים, וכך, תוך זמן קצר, כל המוח של הפרה נגוע. המחלה מכונה ספגת המוח, כי הפריונים גורמים לנזק מוחי שנראה כמו ספוג במיקרוסקופ והמחלה מכונה מחלת הפרה המשוגעת מכיוון שהשינויים האלה במוח פוגעים במערכת העצבים של הפרה, היא מאבדת שיווי משקל, עושה קולות משוגעים ובסוף מתה.
אחד הדברים המוזרים במחלה הזו הוא שעד שנות ה- 80 היא לא הייתה קיימת. היא התגלתה באנגליה והיה נראה שהיא מוגבלת רק למדינה זו. התעלומה התחילה להיפתר כשמצאו שהמחלה מאד דומה למחלת פריון אחרת שהייתה נפוצה באנגליה, המכונה "סקרייפי" של כבשים. גם בסקרייפי הכבשה משתגעת ומתה כשהמוח שלה נראה כמו ספוג. זה שלכבשה יש מחלה דומה עדיין לא הסביר איך זה הגיע לפרות. מסתבר, שאחרי ששוחטים כבשה ומפיקים בשר לשווארמה וצמר לסוודרים נשארים חלקים שאין מה לעשות אתם. במקום לזרוק מבשלים, טוחנים ומייבשים ומתקבל קמח בשרי מלא חלבון מזין. את תוצר הלוואי הזה הכניסו למזון של הפרות. פריון הסקרייפי שהיה במוח של הכבשים המתות עבר כך למוח של הפרות, וההמשך ידוע. מה שהגביר את התופעה הוא שבאותו קמח מזין היו גם שאריות בקר, וברגע שגם הפרות התחילו לחלות ההתפשטות הייתה מאד מהירה. עד שהבינו מה קורה, עשרות אלפי פרות באנגליה כבר נשאו בתוכן את הפריון. כשהשלטונות הורו להפסיק להוסיף למזון של הפרות תוצרי לוואי של תעשיית הבשר זה כבר היה מאוחר. אף אחד לא היה יכול לדעת מיהן הפרות הנגועות, כי השיגעון לא בא לידי ביטוי מייד. זה יכול לקחת שנים. עד היום, ממשיכות פרות להשתגע בגלל שהן אכלו בשר נגוע בשנות ה- 80, כשעוד היה להן מותר.
עד כאן זה סיפור מעניין, אבל אין לו קשר לבריאות האדם. ברגע שהבינו שמחלת הסקרייפי עברה מכבשה לפרה, לא עבר הרבה זמן עד שמישהו שאל את השאלה המתבקשת, האם זה יכול לעבור לבני אדם? עד אז הרפואה הכירה מספר מחלות בבני אדם שנגרמו על ידי פריונים שונים ואשר גרמו לספגת המוח ולמחלות מוח קטלניות. אציין שתיים מהן. הראשונה מכונה מחלת ה"קורו" והיא הייתה נפוצה בשבט הפורה בפפואה ניו גינאה. הלוקים במחלה זו השתגעו ומתו. הסתבר שבשבט זה היה נהוג לכבד את המת על ידי אכילת המוח שלו. הם כבר הפסיקו עם זה והמחלה נעלמה. המחלה השניה מכונת מחלת קרויצפלד – ג'ייקוב, על שם החוקרים שתיארו אותה לראשונה. המחלה ידועה מזה שנים רבות. היא מופיעה בגיל מבוגר, וגורמת לשיטיון ולבסוף למוות. יש חולים שירשו אותה מאחד ההורים ויש כאלה שזה מתפרץ אצלם באופן ספונטני. מעולם לא חשדו שיש לה קשר להרגלי אכילה, ובצדק. אבל… באמצע שנות התשעים, כמה שנים אחרי ששאלו לראשונה אם בני אדם יכולים להידבק במחלת הפרה המשוגעת, התחילו להופיע מקרים של אנשים צעירים עם מחלה הדומה מאד לקרויצפלד – ג'ייקוב וכל המקרים היו באנגליה. עד היום מתו כ- 100 איש ממגיפה זו, רובם באנגליה. גילם הממוצע הוא 29. מעריכים שבין 1980 ל- 1996 נשחטו ונמכרו לציבור האנגלי 750,000 פרות חולות. כל פרה יכולה להגיע לקיבותיהם של כ- 500,000 איש. מכאן שלמעשה, כל אוכלוסיית אנגליה ומי שביקר בה נחשפו. מעריכים שזמן הדגירה הוא 10-15 שנים, כי הפרה המשוגעת הראשונה נשחטה ב- 1980 והחולה הראשון הופיע ב- 1995. לפי החשבון הזה, ארגון הבריאות העולמי מעריך שאנשים ימשיכו למות עד 2010, אז המחלה אמורה להיעלם מהעולם כשהיא משאירה מאחוריה כמה מאות קורבנות. המקרים שהתגלו לאחרונה בגרמניה וצרפת מדאיגים במידה מסוימת, אבל כנראה שכולם מבקר אנגלי שהצליח להסתנן לאירופה.
דר' עודד ניר, מנהל השירותים הוטרינרים של ישראל אומר, שאין לנו מה לדאוג. עם פרוץ המחלה ב- 1989 הופסק הייבוא של בשר אנגלי לישראל, ונאסר על האבסת חיות משק עם בשר שמקורו מיונקים. מעולם לא התגלה מקרה של מחלת הפרה המשוגעת בארץ, ואף ישראלי לא חלה במחלת הקרויצפלד – ג'ייקוב החדשה.

לקריאה נוספת: https://www.sciam.com/2001/0501issue/0501scicit1.html

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

החל מאוכל של חתולי רחוב שנמצא בכל מקום פינה, דרך שקיות ניילון עם שאריות של אוכל שנשאר בפארק ועד אכילת צואה של כלב אחר
בלילות החורף הקרים בזמן שאנו מתכרבלים בבית מול התנור ומתחת לשמיכות הפוך - חתולי הרחוב מחפשים מחסה.
רוב המזונות התעשייתיים לחיות מחמד בשוק מכילים 40% עד 60% דגנים  העשירים בפחמימות. עיכול פחמימות צורך הרבה אנרגיה מהכלב

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן