אחת ולתמיד: האם כלבים חולמים?

הסיטואציה הבאה מוכרת לכל בעלי הכלבים שבנינו: בן המשפחה השעיר צולל לשינה עמוקה ורגועה, ופתאום מפציע בקול נהמה או נביחה. כאשר אנו מעיפים מבט לעברו, אנו מופתעים לגלות שהוא נמצא בשינה שלווה ועמוקה. האם כלבים חולמים, כמה חלומות הם צפויים לחוות בכל לילה ומה הם נוטים לדמיין בשנתם? כל המידע בכתבה הבאה
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email


לכל בעלי הכלבים שבנינו התופעה הבאה וודאי מוכרת: בן המשפחה השעיר צולל לשינה עמוקה, ובמהלכה מבצע פעולות בהן הוא נוהג במצבי ערות: בין אם כשכוש בזנב, נהימה, נביחה או יללה, ההתנהגויות השונות גורמות לנו לתהות האם כלבים, ממש כמו בני אדם חולמים, ואם כן מהם הדמיונות שעולים במוחם בזמן השינה? 

 


למעשה, ההנחה בנוגע לכך שכלבים בדומה לבני אדם חולמים, אינה מפתיעה שהרי קיים דמיון גנטי של כ-90% בין אנשים לכלבים. המוח, הרפלקסים והזיכרון של בני האדם דומים לאלה של כלבים. 
מחקרים רבים בחנו את גלי המוח של כלבים בזמן שינה, בעזרת שימוש במכשיר אא"ג (EEG – Electroencephalogram)   המשמש לתיעוד של פעילות חשמלית במוח. נמצא כי בכל הנוגע לפעילות המוחית בשינה, קיים דמיון רב בין בני אדם לכלבים. בדומה לבני אדם, גם כלבים חווים שנת REM , המוכרת יותר כשנת החלום. בשלב זה קצב הפעילות המטאבולית ופעימות הלב עולים בחדות וניתן להבחין בתנועות עיניים מהירות, שעל שמן נקרא שלב זה. במהלך שנת ה-REM כלבים עשויים להזיז את רגליהם בתנועת ריצה, לכשכש בזנב ולנשום נשימות מהירות ולא סדירות. 

 

 

האם החלומות של כלבים מזנים שונים דומים? 

למרות זאת, לא כל הכלבים חולמים באופן שווה, וככל הנראה קיים יחס הפוך בין גודלו של הכלב למספר החלומות שיחווה בזמן המנוחה. כך לדוגמה, כלבים קטנים, יחוו חלומות רבים וקצרים. לעומתם כלבים גדולים, כמו רועה גרמני יחוו מעט חלומות ארוכים במהלך שנת הלילה. גם גילו של הכלב משפיע על כמות החלומות. גורים צפויים לחלום יותר מאשר כלבים בוגרים, זאת ככל הנראה בשל החוויות החדשות שהם צריכים לעבד במוחם בסופו של כל יום. 

 

על מה כלבים חולמים?

גם בנוגע לנושאי החלומות, נראה כי מוחם של הכלבים עובד בדומה לזה שלנו, ולרוב כלבים יחלמו על חוויות היום- יום. כלבים צפויים "להחיות" את האירועים השונים שעברו עליהם במהלך היום, גם בזמן השינה והם ככל הנראה ידמיינו חוויות "כלביות" שונות, כמו רדיפה אחרי ציפורים, חפירת בור בחצר האחורית או נביחה על האורחים שמגיעים לפתח דלתכם. 

 

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

הוא היה כוכב בשנות ה-60, מחזיק בתואר הנחש הארסי הנפוץ ביותר בארץ וניזון מציפורים ואפילו לטאות. מיהו הצפע הארצישראלי?

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן