בחירת הדג הנכון- כל הטיפים לבחירה הנכונה

אם גיוון הוא הפלפל שבחיים, הדגים בהחלט מפולפלים. החל מדגים הגדלים בתוך מים מלוחים, הם באים במגוון צבעים, תבניות וגדלים ומעדיפים תנאי מחיה שונים. אך המבחר אשר קיים בחנויות לחיות מחמד ובקטלוגים עלול להיות מפחיד. היכן מתחילים? ומה צריכים לדעת על מנת לעשות את הבחירה הנכונה?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
דגים באקווריום

תחילה בואו נדון בגדלים. מספר הדגים אותם אתם יכולים לגדל תלוי בגודל האקווריום שלכם. חוק הברזל הוא שעל כל גלון (מידת נפח השווה בקירוב ל3.8 ליטרים) של מים באקווריום שלכם אמור להיות דג בוגר בגודל אינץ'. לדוגמא, אקווריום בנפח של 10 גלונים אמור להכיל לא יותר מאשר 5 דגים בוגרים, כשגודלו של כל אחד מהם לא עולה על שני אינצ'ים. מובן מאליו, שככל שהאקווריום שלכם יותר גדול, אתם יכולים לגדל בו יותר דגים ועדיין להבטיח את בריאותם ונוחותם.

מה עדיף דגים במים מלוחים או מתוקים

השאלה הבאה היא, האם לבחור דגים החיים במים מלוחים או מים רגילים. עבור מגדלי הדגים המתחילים, מומלץ לבחור בדגים החיים במים רגילים. במיוחד מכיוון שהם פחות יקרים וקל יותר לשמור עליהם בחיים מאשר על דגים החיים במים מלוחים.

השלב הבא, להחליט האם אתם רוצים לגדל דגים מסוגים שונים בתוך האקווריום, מספר דגים מאותו זן או אפילו דג בודד ויותר גדול אשר תנאי מחייתו הינם בדרך כלל בידוד. מגדלי דגים מתחילים רבים מעדיפים להתחיל עם מספר דגים מזנים שונים, כיוון שזה נותן להם את ההזדמנות לבחון סוגים שונים של דגים.

כאשר אתם מחליטים לגדל מספר דגים מזנים שונים, עליכם לשים לב ולבחור דגים אשר אוהבים לשחות ברמות שונות של עומק באקווריום (קרקעית, אמצע או צמרת). עליכם לערבב בין הדגים אשר אוהבים את הקרקעית עם דגים אשר אוהבים לשחות באמצע ואחרים אשר מעדיפים מים בצמרת האקווריום. כל זאת כדי לנצל את כל מרחב השחייה באקווריום שלכם.

אקווריום עם מים רגילים

ברגע שהחלטתם על מים רגילים, נסו להרכיב צרופים של דגים אשר דורשים פחות טיפול. כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה. דגים אידיאליים עבור המגדל המתחיל הם:

  • טניכטיס (hite Cloud Mountain Minnows)
  • דג דניו (Danios )
  • רזבורה (Rasboras) –
  • Barbs

כולם בחירה מצוינת, הזנים הללו יתנהגו כלהקת דגים כאשר לפחות שישה מהם יחיו יחדיו צורת השחיה שלהם תהיה מעניינת יותר. White Clouds, במיוחד, הינו זן לא תובעני אשר יכול לחיות בטמפרטורה יותר נמוכה מאשר רוב הדגים הטרופיים (עד 16 מעלות) וגודלם של כל אחד מהם פחות משני אינץ'. כל הזנים הללו מקורם בנחלי ההרים באסיה והם שייכים למשפחת הקרפיונים.

אם אתם מחפשים דגים אשר נוהגים לשחות בשכבת המים העליונה, זנים רבים כגון Danios ו-Rasboras יחסית אמינים וזמינים בקלות. למרות זאת, זנים אלה יכולים לגרום לבעיית צפיפות כיוון שדגים מזנים מסוימים עלולים להגיע לגודל של 6 אינצ'ים. אך אם תחשבו במדויק את המקום, או שתמצאו זנים קטנים יותר, הם קלים להאכלה, צבעוניים ופעילים.

דגי קרס רבים שוחים בדרך כלל בשכבה האמצעית עד התחתונה באקווריום. מהזן הנ"ל, כדאי לכם להתרחק מה-Tiger Barb, אשר עלולים להיות לא ידודותיים וידועים ביכולתם לנגוס בסנפירים של דגים אחרים. אך אתם יכולים לקחת בחשבון את Cherry Barb – דגים יפים בצבע אדום – כתום באורך של כשני אינצ'ים, או את דגי ה-Clown Barb , אשר קיימים במגוונים שונים בגודל של כארבעה אינצ'ים. זכרו: כיוון שה-Clown Barb יכולים להגיע לגודל של כארבעה אינצ'ים עליכם לדאוג לאקוויריום אשר יכול להכיל 24 גלוני מים עבור ששה דגים מהזן הזה. סביר להניח שדגי הקרס לא יצרו נחיל טוב כדגים אחרים, אך כדאי להחזיק בהם.

דגים השוחים בקרקעית

אם אתם מעוניינים בתושבי קרקעית ראויים, קחו בחשבון את Corydoras catfish. הם חסיני קור ושווים את ההשקעה הכספית. הזן הנפוץ והכדאי עבור המגדל המתחיל הוא Peppered Cory. חפשו גם את
Leopard Cory, Skunk Cory, Bronze Cory, Bandit Cory, Spotted Cory ו-Panda Cory. מכיוון שהם שוחים, חופרים ואוכלים בקרקעית האקווריום, הם מצריכים אוכל שוקע מיוחד ותולעים קפואים מיוחדים. אך אתם צריכים להיזהר שלא להגזים בכמויות האוכל, שכן אוכל שלא נאכל ירקיב במהרה וילכלך את מי האקווריוום. אפילו אם אתם מתפתים לנסות דגים כמו Mollies ו-Perch נסו לעמוד בפיתוי. דגים מסוגים אלה מצריכים מלח בתוך האקווריום, מה שהופך אותם ללא מתאימים לדגי מים רגילים אחרים.

אקווריום עם מים מלוחים

אם אתם חושבים שאתם מוכנים לנסות אקווריום עם מים מלוחים, אתם צריכים לשמוע את מילות האזהרה. למרות שאקווריום פשוט עם מים מלוחים הוא בגדר האפשרי עבור מגדל דגים מתחיל, דגים החיים במים מלוחים נוטים להיות בעלי דרישות מחמירות ופחות סלחניים כאשר אתם עושים טעויות. זאת אומרת, שתצטרכו להשגיח באופן רציף על טמפרטורת האקווריום, המליחות, PH וכמות החנקה. בנוסף, רוב דגי המים המלוחים מובאים מהטבע, ולא מגודלים בשבי, והם, בהתאם, לא מוחלפים בקלות או במחיר זול. אם אתם בכל זאת מוכנים להרפתקאה שבדבר, קייימים דגי מים מלוחים אשר עושים את את ההתחלה מעט יותר קלה משצויין לעי"ל.

דגי מים מלוחים הכ קלים לגידול, האומנם?

האמונה הנפוצה היא, כי דגי מים מלוחים הכי קלים לגידול בידי מגדל מתחיל הינם Damselfishes. הם לא יקרים, מתאלקמים בקלות בסביבה חדשה ואינם אכלנים בררנים. אך אתם בוחרים בזן זה, אל תחזיקו יותר משני דגים באקווריום כיוון שהם מפורסמים בכושר הלחימה שלהם. הסוגים הכי טובים להתחיל בהם, הם כנראה Damsels כחולי או צהובי הזנב. דגים נוספים אשר מתאימים למתחילים הם Blennies ו-Gobies – שניהם קטנים, צבעוניים ובנוסף לכל עוזרים לשמור על האצות.

Anemone fishes או Clown fishes (שמם היותר נפוץ) גם הם חסיני קור אך עם זאת הינם זן מאוד טריטוריאלי אשר מצריך פרחי כלנית בתוך האקווריום, שלרוב יותר קשים לגידול מאשר הדגים עצמם.

דגי מים מלוחים אחרים, אשר מחירם סביר והינם מתאימים עבור מגדלים מתחילים כוללים את Surgeons ו-Tangs. בכל אופן, שני הסוגים רגישים למחלת ה-ICH או מחלת הכתם הלבן. אם אתם עושים את ההימור ומחליטים לגדל את הזנים הללו בכל זאת, תדאגו להרבה דמויי עלים, בייחוד אם אין אצות אשר גדלות בתוך האקווירום שלכם. בנוסף, זה יכול לעזור אם תשימו חסרי חוליות קטנים בתוך האקווריום, כמו ה- Coral Banded Shrimp. אל תשימו את אלה באקוויריום עם דגים קטנים, שכן החסילונים עלולים לטרוף את הדגים.

מאילו דגים כדאי להימנע בתור התחלה

אם אתם מגדלים מתחילים, כדאי לכם להימנע מדגים אגרסיביים כ-Triggerfish, Groupers ו-.Lionfishes
כל הזנים הללו יקרים וחייבים לאכול צדפות ובע"ח ימיים אחרים, אשר גם הם עולים כסף. אפשרי להאכילם בדגי זהב זולים אך התוצאה עלולה להשפיע לרעה על התפתחותם. עד שתרכשו נסיון אשר נדרש כדי לגדל דגים יותר יקרים, עדיף להשאיר את המצב פשוט.

כמובן שאתם עלולים להתפתות לגדל דגים מדהימים כמו ה- ,Angelfishe דגי ה-Butterfly , דגי ה-Bat ודגים אחרים אשר צבעם מדהים. אך שוב, נסו לעמוד בפיתוי. היו החלטיים ותיצמדו לגיוונים היותר קלים לגידול. ברגע שתתרגלו לטיפול בחיות המחמד החדשות שלכם, יהיה יותר קל לחקור ולחפש זנים אחרים אשר יתאימו לאלה שכבר נמצאים ברשותכם.

עשו את השינויים בהדרגה

לא משנה על איזו סביבת אקווריום החלטתם, תבנו את אוסף הדגים שלכם באיטיות, וקחו בחשבון את ההתאמה ואת סוגיית ההתאקלמות של הדגים החדשים אותם אתם מגדלים. בטבע, הסביבה המימית מתפתחת באיטיות.
כל עוד אתם מעניקים לאקווריום שלכם את השקעת זמנכם וסבלנותכם, הוא יפצה אתכם בשפע של הנאה.

צילם: יגאל פרדו

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

האם ידעתם שחתולי רחוב תורמים רבות לבריאותנו ולסביבה? בפוסט זה נגלה לכם את הסודות של חתולי הרחוב ומדוע חשוב לשמור עליהם.
האם לכלב שלך יש בעיות אכילה והתנהגות? קרא במאמר טיפים ועצות לשיפור הרגלי האכילה שלו.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן