בעיות שיניים אצל כלבים – כל מה שחשוב שתדע

שיני כל בעלי החיים השייכים למחלקת היונקים מתחלפות משיני חלב לשיניים קבועות.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
בעיות שיניים אצל כלבים

שיני החלב מופיעות לראשונה בגיל שבועיים ובקיעתן מסתיימת עד גיל 8 שבועות.בכלב החותכות מתחלפות בדר"כ בגיל 3 חודשים, הניבים בגיל 4 חודשים והטוחנות בגיל 5 חודשים. החלפת השיניים מסתיימת בגיל 10-12 חודשים.

זמן בקיעת השיניים משתנה עם גזע הכלב – ככל שהגזע גדול יותר, השיניים מופיעות בגיל צעיר יותר. בחתול – שיני החלב בוקעות החל מגיל 2 שבועות ועד לגיל 7 שבועות. השיניים הקבועות בוקעות בגיל 3 – 7 חודשים.
ברב המקרים קשה להבחין בדבר. אולם לעיתים מלווה נפילת שן החלב בדימום בולט, המפחיד את הבעלים. אם גורך בגיל ה"מתאים" ופרט לדימום מהפה התנהגותו תקינה, ללא כל סימני מחלה, יש להניח כי מדובר בחילופי שיניים.

כיוון ששיני החתול והכלב דומות לשלנו, גם בהמשך הבעיות דומות. השארות שיני חלב – אופייני לכלבים מגזעים קטנים. נפוץ בניבים העליונים, עשוי להופיע גם בשיניים החותכות. לעיתים נדירות מופיעה הבעיה גם בחתול.הגורם לתופעה – ניצן השן הקבועה לא מתפתח מתחת לשן החלב, ולכן לא דוחף אותה החוצה.

הדבר מעורר מספר בעיות:

  1. השן החלבית והשן הקבועה צמודות האחת לשניה. שאריות מזון נצמדות לנקודת החיבור בין השתיים וללא צחצוח יצטברו במקום שאריות מזון ,שיגרמו בהמשך להתפתחות דלקת חניכיים.
  2. בלסת קיימות שתי שיניים "מיותרות", הדוחקות את שאר השיניים. הדבר עלול לגרום לעיוותים במבנה הלסת.
  3. אבן שן – הכמות הגדולה ביותר של אבן שן מופיעה בשיניים העליונות האחוריות, בצד הלחי, בסמיכות לבלוטת הרוק ה-PAORITD. קיום אבן שן מעודד התפתחות PLAQUE.
  4. דלקות חניכיים – בעיות פריאודנטליות – גם כאן דומים חברנו לנו (80% – 50% מהכלבים סובלים מהבעיה) וגם להם מומלץ לצחצח שיניים. אל תצחקו חברים! אולי לחלקיכם זו נשמעת בדיחה, אך לאחרים הרואים כבר את הנזקים, אין זו בדיחה כלל. הגורם העיקרי להתפתחות דלקת חניכיים הינו DENTAL PLAQUE

הגורמים המאיצים יצירת פלאק

תזונה – אוכל רך – פני שטח לא ישרים של השן. אחד הגורמים הנפוצים -אבן שן. בהמשך כתוצאה מפעילות החיידקים, נוצרים כיסים סביב השן, מופיעים שינויים במבנה החניכיים, המיתרים המייצבים את השיניים למקומן מתרופפים והשיניים נחשפות ומתחילות להתנדנד. במצבים קיצוניים נפגעת גם העצם הבונה את החניכיים.

אבחון

הרבה פעמים ניתן לעשותו מרחוק – פשוט בשל הריח הרע הנודף מפי הכלב. אם המצב אינו כה גרוע, ניתן לבצע בדיקה, ע"י הרמת השפה ובחינת מצב השיניים. בחתולים מרבית הבעיות דומות, אלא שהפגיעה הראשונית מתרחשת בצוואר שן. נוצרים חללים הגורמים לחשיפת הדנטין, דבר המעורר כאב בזמן אכילה ושתיה.

הבעיות ברקמות הרכות סביב השן עשויות להיות נרחבות ביותר. כיבים עשויים להתפשט עד לחיך וללוע. בכלבים, אצלם מופיעים כיבים בלשון ובלחי ואילו בחתול לא.

הסבל בחתולים הרבה יותר בולט. מעבר לדלקת בחניכיים, ניתן להבחין בריור יתר, קשיי אכילה, רזון ואף התייבשות, כל זאב בשל הכאב המתפתח.בהרבה מקרים של בעיות חניכיים בחתולים בודד וירוס הקליצי – אחד מהגורמים העיקריים לבעיות בדרכי הנשימה בחתולים. ניתן למנוע הדבקה בנגיף באמצעות החיסון המשולש.

הציניקנים מביניכם יאמרו – אז נשתדל שהכלב יחייך פחות. אך הבעיה אינה אסתטית בלבד. חיידקים שמקורם בשיניים מוסעים לאיזורים שונים בגוף. אחד האתרים האהודים עליהם במיוחד, הינם מסתמי הלב. עם התיישבותם שם, הם גורמים לדלקת מקומית הפוגעת בתפקוד המסתמים ובתפקוד הלב כולו.

איך נמנעים מבעיות שכאלו?

הפתרון הטוב ביותר הוא צחצוח השיניים, אופטימאלי אחת ליום. פתרון לעצלנים – מזון רפואי מיוחד לבעיות שיניים. אוכל זה אומנם יקר יחסית למזון רגיל. אך הוא עוצר את התדרדרות המצב. אמצעי עזר נוספים – עצמות פרה, ביסקוויטים קשים וכדומה – עוזרים חלקית. במקרים קשים יש לבצע ניקוי שיניים בהרדמה מלאה. ולאחריו – להקפיד על צחצוח השיניים.

כל הזכויות שמורות לד"ר שלומית פרנס – אין להעתיק, לשכפל או לפרסם בכל צורה ללא אישור

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

בעולם מעריכים שכשליש ממיני הדו-חיים נמצאים בסכנת הכחדה. בישראל הסלמנדרה היא מין בסכנת הכחדה בחבל הים תיכוני
"העירייה נוקטת בצעדים מרשימים בטיפול בחזירי הבר.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן