ימי הווירוסים: כך תכינו את החתול לחורף

מעט החורף שיש בארץ יוצר הבדל גדול עבור החתול. עיקר השינוי הינו עבור חתולי הרחוב והחצר אבל גם עבור חתולי בית היוצאים ונכנסים בחופשיות. החורף הישראלי משפיע בעיקר על חתולי הרחוב והחצר, אבל גם על חתולי הבית שיוצאים ונכנסים בחופשיות. על מה חשוב להקפיד כדי שהחתול יעבור את העונה הקרה בשלום?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email


כמו אצל בני אדם כך גם אצל החתולים, החורף הלח הוא זמן השגשוג של המחלות הויראליות. וירוסים ממשפחת ההרפס והקליצי פוגעים בעיקר במערכת הנשימה העליונה וגורמים לחום, ירידה בתאבון, עיטושים, הפרשות מהאף והעיניים, קשיי נשימה ושיעול. חתולי בית מוגנים כנגד חלק מהווירוסים הללו בחיסון המרובע השנתי ולכן נוטים פחות לחלות. המצב הוא שונה בקרב חתולי הרחוב ובייחוד הצעירים שבהם. נראה שהמחלות הויראליות תוקפות בעיקר חתול הנמצא בעקה (סטרס).



חתולים בחורף: המחלות הויראליות תוקפות בעיקר חתול הנמצא בסטרס


חתולים הסובלים מחשיפה ממושכת לקור, לרעב, גורים או חתולים החיים בצפיפות (במסתור משותף בימי החורף או בחתוליות של עמותות) נוטים להיות הראשונים להידבק. כנגד הוירוסים עצמם אין הרבה מה לעשות, אולם אפשר להקל את תופעות הלוואי ולכסות בטיפול אנטיביוטי כנגד הדבקה בחיידקים שלרוב מלווה הדבקה ויראלית.

את חתולי הבית מומלץ לשמור בבית בימי סערה ובשעות הקרות. ככל שחתול צעיר יותר ושעיר פחות, כך הוא רגיש יותר לקור. גורים עד גיל חצי שנה וחתולי הספניקס (גזע ללא שיער) מוטב לעטוף בשמיכה או להשאיר בחלל ביתי מחומם ל- 25 מעלות לפחות.


עזרה לחתולי הרחוב


חתולים מטיבם מעדיפים מקומות חמימים לרבוץ בהם ולכן בחורף חתולי רחוב רבים נוטים לבוא לישון תחת למכסה המנוע של הרכב, כדי ליהנות מחום המנוע היחסי של רכב שחזר עם ערב.חתולים רבים נפגעים כל שנה כשמתניעים את הרכב בשעה שהם ישנים שם. טפיחה על מכסה המנוע או השמעת צפירה לפני ההתנעה עשויה להציל חיים. בימים קרים ורטובים זכרו לעשות זאת.

שמירה על חום הגוף בימי החורף מעלה את הדרישה המטבולית והמחיר האנרגטי, כלומר יש צורך בתוספת תזונה. מי שמאכיל חתולי רחוב יעשה טוב באם יעלה במעט את הכמות הניתנת וגם יקפיד להאכיל במקום הנותר יבש. גם תוספת של קרטון עם שמיכה תתקבל בברכה. בתמורה ישמרו חתולי הרחוב את הבניין כנגד החולדות, שגם הן רעבות יותר בחורף ובאות לחפש מזון בקרבת בני האדם.


מחלות בדרכי השתן


דווקא בימי החורף חתולים נוטים יותר לחלות בדרכי השתן התחתונות, כלומר בשלפוחית השתן ובאורתרה, הצינור דרכו מתאפשרת הטלת השתן. הסיבה לכך לא ידועה, יתכן כי בשל הקור החתולים שותים פחות ומערכת השתן שלהם נשטפת פחות ונוטה לפתח דלקת או חסימה. נוטים לכך החתולים הזכרים הצעירים ובגיל ביניים, דווקא יותר בחתולים מסורסים. הסימנים המחשידים לכך הינם חתול המבלה הרבה בארגז, מיילל כאשר הוא משתין, משתין דם, מטפטף שתן או משתין שלא בארגז, מתאמץ במתן שתן או מרבה ללקק את איבר המין.

לדלקת שתן ובעיקר לחסימת שתן יש השלכות רבות על מערכות הגוף וזהו מצב העשוי לסכן חיים. חשוב להביאו לטיפול וטרינרי של פתיחת החסימה בטשטוש ובעיקר לוודא את מקור החסימה. האם מדובר באבנים מסוג מסוים? יתכן ויש צורך בשינוי התזונה למניעת היווצרות אבנים נוספות. כמו כן חשוב להקפיד שלחתול יהיו מי שתייה טריים כל הזמן.


עונת הייחום


בשיאו של החורף ומעט לפני האביב מתחילה עונת הייחום וממשיכה את תוך הקיץ עד סוף הסתיו. אלו הלילות בהם נשמעות מתחת לחלון יללות התשוקה של החתולה ומושכות אליה זכרים הששים אלי קרב על ליבה. אז עולים קולות הקרב והאיום בין הזכרים, בשיא פעילותם בארבע לפנות בקר ועשויים להיות מטרד מדיר שינה. הפתרון היחיד לכך הינו עיקור וסירוס מסודר דרך העירייה. מן הראוי שבתמורה לגביית המיסים יעמידו לרשות התושבים שירות שכזה ובערים רבות בארץ זה אכן נעשה.

אם ברשותכם חתול או חתולה פוריים עדיין שימרו עליהם היטב כיוון שהם עשויים לחמוק על מנת להזדווג. אצל חתולים מונהג ביוץ מושרה, כלומר הביצית משתחררת אצל הנקבה רק לאחר המגע המיני ולכן מדובר בהצלחת רבייה בטוחה.


המשך טיפולי השגרה


יש אמת שבחורף יש ירידה מסוימת בכמות הטפילים הסביבתיים, אולם כיוון שהחורף הישראלי נוטה להיות חם יחסית ממשיכים להתקיים ולטפול פרעושים וקרציות בכל זאת.

הפרעושים מסוכנים פי כמה כיוון שנושאים עימם גם נגיעות בתולעים ובטפיל דם בשם המוברטונלה (Felinf Hemobartonela) הגורם לאנמיה והחלשות כללית. הטפיל מוחדר לדם בארוחת הפרעוש, מועבר לטחול ומשם מתיישב על כדוריות הדם ומעורר את פירוקן באמצעות מערכת החיסון. מספיק פרעוש אחד כדי להדביק חתול שלם. המשיכו בשגרת הטיפול המונע פרעושים אחת לחודש וטיפול כנגד תולעים אחת לחצי שנה.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

דיאטה ללא בשר לכלבים, האם זה אפשרי? יותר ויותר גוברת ההתעניינות סביב דיאטות צמחוניות וטבעוניות לכלבים. ככל שהתעניינות בת
גם אם הכלב שלכם אינו מהסוג הנוח, יש דרכים אחרות ששניכם יכולים להתחבר.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן