בעיות עיכול: הסיבות והפתרונות לחיות המחמד

פעמים רבות חיות המחמד שלנו נוטות לסבול מבעיות במערכת העיכול. החל מחוסר תאבון וכלה בהקאות ושלשולים. הסיבות לכך הינן רבות ומגוונות ועשויות לנבוע ממערכת העיכול עצמה או מחוצה לה. בכל מקרה אין מדובר במצב נורמלי ואם הבעיה אינה נפתרת תוך מספר ימים יש לפנות לווטרינר. בכתבה זו ננסה לעמוד על מספר סיבות שכיחות לתופעה והפתרון להן
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
בעיות עיכול אצל חיות מחמד

ההבחנה הראשונה שיש לעשות היא בין כלבים וחתולים. הגורמים השכיחים לבעיות עיכול בחתולים שונים במרבית המקרים מאלו של כלבים ולכן יש לדון בהם נפרד. ראשית, בעיות עיכול בחתולים על פי רוב נדירות יותר. חתולים אינם נוטים "לאכול זבל" בחוץ, גם אם הם יוצאים מחוץ לבית. ראשית, משום שהם אינם גרגרנים מטבעם. ושנית, מפני שהם בררנים הרבה יותר לגבי מה שהם אוכלים.

שימו לב איך חתול מרחרח לפני שהוא טועם דבר מה והעדינות בה הוא אוכל. תכונה זו עוזרת לו להימנע מקלקולי קיבה אקראיים, מאכילת גוף זר ומהרעלות. לכן כאשר חתול מראה סמנים של אי נוחות במערכת העיכול יש להתייחס לכך ביתר רצינות.

במידה ומדובר בחתול היוצא גם מחוץ לבית יש לשלול את הדברים הבסיסיים ביותר. האם מחוסן כהלכה והאם מטופל בצורה סדירה נגד טפילים כגון תולעים וכנגד פרעושים (שכן הפרעושים הם המביאים את התולעים).

לאחר מכן יש לבדוק האם החתול חולה בדברים נוספים פרט למערכת עיכול. כך למשל חתול מבוגר עלול לסבול ממחלות מטבוליות שונות (בעיות כבד, כליה, לבלב) המתבטאות גם בהקאות או שלשולים. אפילו נטילת אנטיביוטיקה מסיבות מגוונות משפיעה מאד על אוכלוסיית החיידקים של מערכת העיכול ועלולה להביא לבחילות, איבוד תאבון שלשולים ולעיתים גם הקאות.


גם משחק תמים עם חוטים יכול להיות מסוכן

כדאי לבדוק את מצבו הכללי של החתול לפני שמתמקדים במערכת העיכול. ואם נותנים אנטיביוטיקה מכל סיבה שהיא – כדאי לתת גם פרוביוטיקה. כגון: יוגורט טבעי, אקטימל או כדורים של אנטיביוטיקה מפוררים על מזון רטוב. גם תרופות אחרות (כגון שיכוך כאבים ותרופות כימותרפיות) עשויות לגרור בעיות עיכול לעיתים עד כדי הצורך להפסיקן.

החיבה לחוטים – תמימה אך מסוכנת

דבר נוסף שיש לתת עליו את הדעת, הוא חיבתם של חתולים לחוטים למיניהם. תופעה שכיחה יחסית ומסוכנת מאוד היא חוט תמים המסתבך בבסיס הלשון, ממשיך בחלקו למערכת העיכול ועשוי לסבך את המעי הדק סביב החוט כמעין אקורדיון. מצב זה הוא מסכן חיים. החתול ירגיש ברע והפתרון הינו כירורגי בלבד.

כדורי שיער – חסימה למערכת העיכול

תופעה נוספת הייחודית לחתולים היא ליקוק (ובעצם סירוק) הפרווה ובליעת השערות הנושרות. אחת לזמן מה הם נוטים להקיא כדורי שיער החוצה, אך לעיתים גם לבלוע אותם. שיער כזה עלול ליצור חסימה חלקית או מלאה במעי. על מנת להימנע מכך יש להבריש היטב חתולים ארוכי שיער (ובכך לאסוף את השיער הנושר).

על חתולים הסובלים מעצירות או צואה יבשה במיוחד בעקבות כדורי שיער, אפשר להקל באמצעות משחה שומנית המחליקה את דרכי העיכול. ניתן להשיג משחה שכזו בכל מרפאה וטרינרית ומרבית החתולים נוטים לחבב אותה.

כלבים על קצה המזלג

כמו בני אדם, לכל כלב הנטייה הטבעית שלו להיות רגיש או פחות רגיש בענייני הבטן. למשל הלברדורים ידועים בנטייתם לאכול הכל , כמה שיותר וכל הזמן. לכן, הם הראשונים לחלות בזיהומים חולפים של מערכת העיכול עקב אכילת זבל, צואה וגופים זרים שונים ומשונים.

בעלים של כלבים שכאלה (וקיימים כלבים נשנשנים באופיים בכל הגזעים והעירובים) צריכים לנקוט משנה זהירות ולטייל עם רצועה ומחסום. אכילה של רעל, עצמות עוף או גוף זר היוצר חסימת מעי עלולים להיגמר בכי רע. ישנם גזעים בעלי קיבה רגישה מטבעם. למשל הבוקסרים נוטים לשלשל בקלות שלשול כרוני שבא וחולף מעצמו. הם רגישים במיוחד למזונות שונים ונוטים לסבול (הם ובעליהם החולקים את אותו הסלון) מגזים וכאבי בטן.
הקאות ושלשולים בגורים- מסוכן עוד יותר

אולם על פי רוב, כלבים לא אמורים לשלשל ולהקיא ואם זהו המצב שהרי יש בעיה. המצב מסוכן במיוחד בגור כלבים, על אחת כמה וכמה אם חלה בטרם השלים את חיסוני הבסיס שלו (שלושה מתנים של חיסון משושה). שלשול שאינו חולף לאחר יום יומיים או יממה של הקאות מחייבת בדיקה אצל וטרינר ועל פי רוב טיפול תומך.

גורים נוטים להתייבש ולהיחלש במהירות ומחייבים משנה זהירות ככל שהם צעירים יותר. כמובן שחובה לדאוג לטיפול נגד תולעים (טיפול ראשוני בהגעה ולאחר מכן אחת לחצי שנה) ונגד פרעושים (אמפולה אחת לחודש).
הגורמים להקאות בכלבים מבוגרים

אז מהן הסיבות של בעיות עיכול אצל חיות מחמד?

בכלבים מבוגרים הסיבות להקאות ושלשולים ואי נוחות ביטנית הינן , גם אם הכלב מחוסן ומתולע כהלכה. יש כלבים המשלשלים בעקבות לחץ הנגרם משינוי כלשהו (אפילו נסיעה ממושכת ברכב או מעבר דירה), יש כלבים האלרגיים למזון מסוים. (למעשה זו האלרגיה השנייה בשכיחותה בכלבים, אחרי אלרגיה לפרעושים).

במקרים של אלרגיה למזון יש לנסות מזונות עם מקור חלבון שונה עד שמגיעים למזון המותאם. באופן כללי כדאי להחליף מעט ככל האפשר בין סוגיה מזון הניתן (מערכת עיכול וגוף באופן כללי אוהבים הרגלים קבועים). ואם יש צורך להחליף מזון, יש לעשות זאת בהדרגה. כלומר, לערבב מעט מהמזון החדש במזון הישן ולהעלות באופן הדרגתי את כמות המזון החדש עד למעבר מלא.

כמו אצל חתולים הסיבות להקאות ושלשולים עשויות להיות גם מגורמים שאינם קשורים במערכת העיכול. במידה של חזרתיות בבעיות עיכול יש לבדוק עם הווטרינר גם כיוון שכזה. במידה של אי אכילה (אנורקסיה) רשימת הגורמים האפשריים הינה ארוכה אף יותר ומצריכה דיון נפרד.

הקאות ושלשולים – דרכי טיפול

הקאות, שלשולים ומעי רגיז אינם גזרת גורל בחיות מחמד ובפירוש לא דבר שצריך להשלים עמו. הם נוטים לקרות יותר בכלבים שבעליהם מקלים ראש בחשיבות התזונה שלהם. הקפידו על מזון איכותי לכלבם וותרו על יתר התוספות שאולי נדמים לכם כטעימים אך אינם מטיבים עם מערכת העיכול שלו. (עצמות מכל סוג, מזון שמן או מתובל והרשימה עוד ארוכה).

במידה ומופיע שלשול הפסיקו את המזון הרגיל והשאירו רק את המים. אפשר לתת מזון קל לעיכול. כגון, אורז לבן מבושל ללא שמן או תבלינים ובשר עוף "מכובס". אם לאחר יומיים שלושה השלשול אינו משתפר (פוחת או מפסיק) או נעשה דמי – יש לפנות לווטרינר. יתכן ויש צורך בכיסוי אנטיביוטי.

לסיכום

הקאות אינן מאפשרות סבלנות רבה והמתנה כמו שלשול. הקאות מביאות במהירות לידי התייבשות, איבוד אלקטרוליטים (נתרן, אשלגן ואחרים) וחולשה רבה. אם הכלב או החתול מקיא באופן תכוף וממשיך להקיא לאורך היום יש לפנות לווטרינר במהירות.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

תוכי ג'אקו, נקרא גם תוכי אפור אפריקאי יכול לעשות הכל. תוכים אלה יכולים להיות חיות מחמד נהדרות, הם מחקים דיבור אנושי ועוד

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן