הקיפוד המצוי: שכן נסתר מן העין

אוכלוסיית החיות בקרבת בני האדם עברה שינוי משמעותי בשנים האחרונות. אם לפני דור היה זה צב מצוי בכל גינה וזיקית על כל עץ, הרי שהיום המצב הוא שונה. לצד חתולי הרחוב נדיר לפגוש צבים, אבל בקלות אפשר לפגוש קיפוד בעיקר בשעות הערב והלילה. מה כדאי לדעת אודותיו? האם קיפודים נושאים בחובם סכנות ומה היתרון בחצר המאכלסת קיפודים בתוכה?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
קיפוד

הדבר הכי חשוב שנבהיר לכם לפני שניתן את המידע על קיפוד הוא:

הקיפוד אינו חיה חברתית כלל וכלל!

אומנם סיפור הילדים הוותיק נתן לקיפוד שם ישראלי מאוד. אבל האמת היא שהקיפוד המצוי, כשמו כן הוא. הוא מצוי לא רק ברחבי הארץ. משפחת הקיפודים (על כל מגוון מיניה) נפוצה מאד באפריקה, אירופה ואסיה לצד בני האדם, אבל לא רק. הדיאטה המגוונת היא כנראה זו שמקנה לקיפוד את היכולת להסתדר במגוון בתי גידול.

היתרון שבקיפוד הבית – אוכל כל

על אף החזות הקטנה והחביבה שלו, קיפוד הינו אומניבור – כלומר אוכל כל. התפריט שלו מורכב משורשים ופירות ועד חרקים וזוחלים קטנים, מכרסמים ואפילו ציפורים קטנות אותן הוא מסוגל לצוד. באין אף אחד מזונות אלו – הוא יכול גם להיזון מפגרים.

חשוב להזכיר שקיפוד ניחן בעמידות גבוהה לסוגים רבים של ארס. ולכן, ביכולתו לצוד בהצלחה גם עקרבים ארסיים ונחשים ארסיים קטנים. בתכונה זו מצוי היתרון שבנוכחותו הטבעית של הקיפוד בחצר הבית. שכן, הוא יכול לתרום בחצרות בתים כפריים וחקלאיים.

קיפוד

בגינות העירוניות הקטנות נראה שהקיפוד שמח לעשות "השלמת הכנסה" בדמות מזון החתולים היבש שמשאירים עבור חתולי הרחוב. התכולה הגבוהה של החלבון מושכת את אפו של הקיפוד. בנוסף, הוא ישמח לצוד גם תיקן תועה כחטיף ובכך גם תרומתו לחיים האורבניים הצפופים.
קיפוד לא רוצה לרקוד – הוא ייצור אנטי חברתי.

בניגוד לשיר הילדים החביב "גם קיפוד רוצה לרקוד" הקיפוד אינו חיה חברתית כלל וכלל. את מרבית חייו הלא ארוכים (משנתיים בממוצע בטבע ועד כשש שנים בשבי) הוא מעביר בגפו. חי במחילה או מאחורי גזע עץ או במקום בו הצטברה ערימת עלים ויוצא כדי לאכול וחוזר כדי לישון.

מעניין לציין שהוא אינו חיה טריטוריאלית. כלומר פרטים שונים יכולים לחלוק במקביל את אותה החצר באדישות גמורה זה לזה. (בניגוד למשל לקרבות החתולים). התקופה היחידה בה מעביר קיפוד את זמנו בחברותא, הינה בתקופת החיזור ובהיותו קיפוד צעיר בחברת אמו. הוא נולד עיוור וחסר כל יכולת הגנה ונשאר קרוב לאם כשישה שבועות עד שנגמל ולומד לצוד ולמצוא מזון עבור עצמו.

קוצים של קיפוד

תהייה חוזרת הינה – כיצד הוא נולד מבטן אמו עם בגד הקוצים הדוקרני שלו?
ובכן בהיוולדו הקוצים שלו הינם לבנים ורכים וחסרי כל משמעות הגנתית. פרק זמן הגדילה דרוש גם על מנת שקוציו יתארכו, יתקשו, יקבלו צבע וישמשו ככלי ההגנה הבולט (והיחיד) שברשותו.

יכולת פיזיולוגית ייחודית היא בשרירי העור הטבעתיים שלו. המסוגלים לכדרר או לקפד אתו לכדור קוצים מושלם בשעת צרה (פרט לאפו המזדקר לצורך נשימה). במצב זה הינו מוגן מטריפה בעבור רוב החיות. ולכן, עם הגיעו לבגרות הקיפוד מוגן מפני רוב הטורפים. עיקר הטריפה של הקיפודים נעשית בשבועות הראשונים לחייהם (כמו בעבור רוב החיות, למעשה).

חושיו החדים ביותר הינם חוש הריח והשמיעה, על אף שניחן גם בזוג עיניים גדולות יחסית. למשמע או לריח תנועה או חיה (כולל בני אדם) הוא קופא במקום ואם הסכנה מתקרבת הוא מתכדרר עד יעבור זעם.

פעמים רבות הקיפודים נופלים טרף לכלבים. אפילו אם אלו לא מצליחים לנגוס בהם או אפילו לאחוז אותם בפיהם, עצם הנביחות הרמות בקרבת הקיפוד גורמות לו לבהלה רבה ולמוות מתוך התקף לב. לכן. אל תראו בקיפוד הגינה שעשוע עבור הטיול הלילי של הכלב. אלא, הקפידו להרחיק אותו מבעוד מועד.

נא לא לגעת 

חזותו החביבה של הקיפוד, כמו יחסי הציבור הטובים להם זכה בשירי וסיפורי הילדים גורמים לו להיחשב כחיה נחמדה ולפעמים אפילו כחיית מחמד. דבר זה רחוק מאד מן האמת. ראשית, מעטה הקוצים החדים אינו מאפשר מגע כלל, פרט לבטן השעירה והרכה. אולם, קיפוד בריא לא יאפשר כל מגע בבטנו וימהר להתכדרר.

שנית, קיפוד מצוי נוטה להיות עמוס בטפילים אשר עשויים לטפול גם בני אדם. קרציות, פטרות ואקריות הן רק חלק מהרשימה וחלקן עשויות להיות מגרדות ולא נעימות כלל. אין צורך להזיק או להרחיק את הקיפוד המצוי כיוון שללא מגע ישיר אין כל סכנה בהדבקות. אך, בכל זאת לא כדאי לגעת. פרט לכך אולי כאן המקום להזכיר שעל אף נפיצותו הרבה, הקיפוד הינו חית בר מוגנת אשר אסורה בגידול ואחזקה בשבי. דין דומה הוא עבור הצבים.

אם רוצה אדם להחזיק לו חיה נחמדה “מן הטבע” כחית מחמד המלצתי היא לאמץ גור של עטלף פירות. אלו חיות חביבות ביותר (בניגוד לשמועות המוטעות), אינן נושאות מחלות (שוב, בניגוד לשמועות), מאריכות חיים עד מאד (ארבעים שנה ומעלה) ומותרות בהחזקה (כלומר אין חוק האוסר את החזקתן).

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

מדריך שהכנו במיוחד עבורכם יעזור לכם להבין בדיוק מה מותר ומה אסור בקיץ הלהוט עם חברנו הכלבים
הקיץ הוא תקופה נהדרת עבורך והכלב שלך ליהנות מהטבע, אך חשוב לזכור את הבטיחות, עקוב אחר הטיפים הבאים לקיץ בטוח לכלב שלך.
להיות בעלים של סוס זה חלום עבור רבים. הם יוצרים קשר נפלא ומהווים מקור לפעילות ספורטיבית. הנה 10 טיפים שכדאי לדעת.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן