האם מותר להאכיל חתולי רחוב?

טניה קגן מחיפה, אוהבת בעלי חיים בכל לבה, ביקשה לדאוג לשוכני האשפתות הרעבים שבשכונת מגוריה, ופעמיים ביום האכילה בחצר הבית המשותף כמה עשרות חתולי רחוב. אלא שהשכן מלמעלה לא חלק את דאגתה של טניה לחתולי הרחוב ועתר לבית המשפט שיורה לה לחדול ממעשיה. "אני אמנם אוהב חיות", הסביר, "אך לא מוכן לגור בגן חיות". התיק התגלגל עד לבית המשפט העליון. מה נפסק?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
האכלת חתולי רחוב היא תופעה שכיחה בערים רבות שמהווה ביטוי לדאגה לזולת, אך מנגד גוררת לא מעט תלונות מצד דיירי הרחוב והשכנים. הפעם אנו מביאים את סיפורה של טניה, אוהבת בעלי חיים שהאכילה עשרות חתולים ברחוב בו התגוררה. שכניה לא אהבו זאת ופנו לגורמי חוק בכדי להכריע – האם מותר להאכיל חתולים בתחומי רכוש משותף? מאכילים חתולי רחוב? דאגו לקבל את הסכמת כל השכנים או לעשות זאת בשטחי הרכוש המשותף  "אני אוהב חיות, אך לא מוכן לגור בגן חיות" רבים פועלים מתוך אהבה וחמלה לבעלי חיים ומאכילים דרך קבע חתולי רחוב. כך נהגה גם טניה קגן מחיפה, אוהבת בעלי חיים בכל לבה, שביקשה לדאוג לשוכני האשפתות הרעבים שבשכונת מגוריה. טניה, פעילה באגודת צער בעלי חיים, גידלה כמה כלבים עזובים וחתולים בדירת הקרקע שלה וכ-4-3 חתולים קבועים בחצר. כפעמיים ביום היא גם האכילה בחצר הבית המשותף כמה עשרות חתולי רחוב. אלא שהשכן מלמעלה לא חלק את דאגתה של טניה לחתולי הרחוב. כשקצה נפשו עתר לבית משפט השלום שיורה לטניה לחדול ממעשיה. "אני אמנם אוהב חיות", הסביר, "אך לא מוכן לגור בגן חיות". עשרות החתולים היוו מבחינתו מטרד חמור של ריח, זוהמה ורעש והשכן התלונן שבעבר חתולים נכנסו באין מפריע למטבח ביתו ושברו חפצים. בית המשפט קיבל את עמדת השכן וקבע שהימצאותם של עשרות חתולים בחצר הבית המשותף, על הלכלוך, הצחנה והרעש שמתלווה לכך מטבע הדברים, אמנם גורמת להפרעה ממשית ולפגיעה בזכויות השכן. בית המשפט הפגין הבנה ומודעות לערך החשוב של טיפוח דאגה וחמלה לבעלי חיים ולצורך הנפשי הכן של טניה להאכיל חתולים. לכן לא נאסר עליה לחלוטין להאכיל חתולים, אך נקבע שתוכל לעשות זאת מחוץ לחצר הבית המשותף – באופן כזה שתישמר זכותו של השכן ליהנות מקניינו, מחד גיסא, ולא תיפגע חירות הפרט של טניה לדאוג לבעלי החיים, מאידך גיסא. טניה ערערה לבית המשפט המחוזי, ולאחר שהפסידה עתרה לעליון. אך גם שם טענותיה נדחו ונקבע שהשכן זכאי לסביבת בית נקייה ושקטה. בית המשפט העליון מצא שהחלטת בית משפט השלום – כי האכלת החתולים תיעשה בנקודה חלופית מחוץ לחצר המשותפת של הבניין – הייתה בהחלט סבירה. בחרו: הסכמת השכנים או האכלה בשטחי רכוש משותף בית המשפט העליון נשמע באמירה עקרונית חשובה על הזכות להאכיל בעלי חיים:  "יש לציין מה רבה חשיבותה של הדאגה הכנה לצרכיהם של בעלי חיים חסרי ישע אלה, ומה נעלה תכלית זו. התנהגות ראויה זו כל כולה גילוי מבורך של חמלה וחיבה, החושף בפנינו את צדו האנושי של האדם, עליו מוטלת החובה לנהוג ברחמים כלפי כל בריה באשר היא, קטנה כגדולה, בבחינת 'ורחמיו על כל מעשיו' (תהלים קמה 9)". לצד זאת העליון מורה לכל החפץ להאכיל חתולי רחוב ולא לעבור על החוק – לעשות זאת שלא בתחומי הרכוש המשותף של הבניין (חדרי מדרגות, גגות, מקלטים וכיוצא באלה). חשוב לדעת שבמרבית חוקי העזר העירוניים לא תיתקלו באיסור על האכלת חתולים, אך זאת בתנאי שאין בהאכלה כאמור כדי לזהם את הסביבה. לכן מי שמאכיל בעלי חיים בשאריות מזון אורגני נרקב, תוסס ומדיף ריח ניכר (בשר, עוף וכדומה), חושף עצמו לקנסות ולאישומים פליליים מאת הרשות המקומית. אם אתם רוצים להמשיך להאכיל חתולי רחוב, דאגו לעשות אחד משניים: או קבלו את הסכמת כל השכנים לעשות זאת בשטחי הרכוש המשותף או האכילו את בעלי החיים בשטחים ציבוריים, וגם זאת במזון יבש שאינו נוטה להרקיב מהר.
נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

לרוע המזל כלבים יכולים לקבל כוויות שמש, איך נדע אם הכלב שלך עלול להיות בסיכון וכיצד להגן עליו מפני השמש
בדגימות נמצא חומר רעל הן בעז והן בנשרים, לפיכך ניתן לקבוע בוודאות כי מדובר בהרעלה.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן