מחרדה ועד עיקור: הסיבות הנפוצות להשמנה בחתולים

משקל עודף בחתולים עלול להיות תוצאה של הזנחה מצד הבעלים, תזונה לא נכונה אך גם נטייה גנטית , מין החתול והאופי שלו. כיצד נטפל בחתול הסובל מעודף משקל? ריכזנו עבורכם את הטיפים הכי חשובים
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
השמנה בחתולים

בשנים האחרונות עולה שכיחות תופעת ההשמנה בחתולים וכעת שיעורם הסובלים מעודף משקל בין 15-40% מכלל האוכלוסייה. לפעמים הסיבה היא לאו דווקא בהכרח תזונה לקויה וחוסר פעילות גופנית.

ישנו מכלול של גורמים להשמנה, החל מנטייה גנטית ועד להשפעות סביבתיות, כגון:

  • מין – זכרים בסיכון גבוה יותר לסבול מעודף משקל בהשוואה לנקבות.
  • גיל – הסיכון להשמנה עולה בקרב חתולים מעל גיל שנתיים, כאשר בין הגילאים 6-8 קיין הסיכון הגבוה ביותר. לאחר גיל 10 הסיכון להשמנה נמוך יותר.
  • עיקור או סירוס-  פרוצזדורה שכיחה זו מעלה את הסיכוי להשמנה פי 3-4, מאחר וחלה ירידה בדרישה האנרגטית של הגוף. אין הכוונה להימנע מעיקורים או סירוסים בכדי למנוע השמנה, אלא להאכיל את החתולים הללו בכמות מזון מופחתת ו/או מתאים לדרישת האנרגיה החדשה שלהם לאחר הניתוח.
  • גזע – חתולים מעורבים נוטים יותר להשמנה, לעומת גזעיים כגון הסיאמיים.
  • סביבת מחיה- חתולים החיים בבית בלבד מצויים בסיכון גבוה יותר, זאת מאחר שעושים פחות פעילת גופנית.
  • מזון יבש מול מזון רטוב – הזנה חופשית במזון יבש ועשיר מעלה את הסיכון להשמנה, זאת לעומת מזון משומר המכיל יותר נוזלים וכך ערכו הקלורי נמוך יותר.
  • בעיות התנהגות – חתולים חרדתיים נוטים לעיתים לאכילת יתר, כמו כן, בבתים מרובי חתולים התחרות על מזון יכולה לגרום לאכילת יתר.
  • האנשת יתר של הבעלים – ישנם בעלים המצויים בקשר מאוד קרוב עם החתול. יתר האנשת הקשר עם החתול עלול להוביל להאכלה מוגזמת.
  • תרופות כגון סטרואידים הגורמות בין היתר לתיאבון מוגבר עלולות לגרום להשמנה.

מהו הקשר בין עודף משקל למחלות?

לעודף משקל בחתולים ישנו קשר ישיר למחלות סוכרת, דלקות מפרקים וצליעה, מחלות עור, מחלות לב, תפקודי כבד, בעיות בלבלב ובעיות בדרכי השתן.  יותר מכך, לחתולים הסובלים ממשקל יתר יש יותר סיכון בהרדמה ובפרוצדורות כירורגיות.

אז מה עושים? טיפול בעודף משקל מתמקד בארבעה אפיקים עיקריים: תזונה, אורח חיים, מחויבות והתמדה של הבעלים בתוכנית ההרזיה ומעקב צמוד על ידי הווטרינר המטפל.

כיצד נטפל בהשמנת יתר אצל חתולים?

תזונה דיאטתית – יותר ממחצית החתולים יורידו כרבע ממשקלם תוך 5 חודשים

המזונות הדיאטטיים הרפואיים מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות: בעלי תכולת שומן נמוכה ותכולת סיבים גבוהה ובעלי תחולת חלבון גבוהה ותכולת פחמימות נמוכה. תפקידו של הווטרינר הוא להתאים את סוג הדיאטה לצרכי המטופל האינדיבידואלי, זאת עם שילוב של יכולת הבעלים לטפל בחיית המחמד שברשותו.

מניסיון נראה כי כאשר נצמדים לתוכנית ההרזיה, 75% מהחתולים יורידו כרבע מהמשקל תוך כ-5 חודשים (1% ממשקל הגוף בשבוע). ירידה איטית והדרגתית במשקל שומרת על מסת שריר תקינה ומונעת התפתחות מחלות חסר או מחלות אחרות הנובעות מירידה קיצונית במשקל. זכרו, לדיאטות "כסאח" עלולות להיות תוצאות הרסניות בחתולים.

שמירה על פעילות גופנית באמצעות משחק

המטרה הינה להגביר את רמת הפעילות הגופנית של החתול. פעילות גופנית שומרת על מסת השריר, משפיעה לטובה על תפקוד מערכת לב-ריאה ואף יכולה לשפר את הקשר בין החתול לבעליו.

ניתן להגביר את רמת הפעילות הגופנית ע"י הוספת צעצועים, קרשי גירוד, מתקני טיפוס וכדומה. פעולות שיקרבו בין החתול לבעליו כוללות משחק עם כדור או חכה (ולעצלנים שבינינו ניתן לנסות לתת לחתול לרדוף אחרי נקודת עט לייזר.

התמדה, התמדה, התמדה

כבעלים לחתול שסובל מעודף משקל עלינו להיות מחויבים לתוכנית ההרזיה. רמת המעורבות, ההתמדה וההשקעה שלנו נמצאת ביחס ישר להצלחת הדיאטה של החתול. בנוסף, יש להתמיד ולבצע ביקורות אחת לשבועיים-חודש, להעריך את מצבו הגופני של החתול יחד עם הווטרינר ואף לשנות את תוכנית הדיאטה לפי הצורך. מחד חשוב להימנע מירידה מהירה מדי במשקל – מה ששם את החתול בסכנה לפתח השמנה כבד, מאידך תדירות הביקורות צריכה להיות לפחות פעם בחודש על-מנת להעריך את הצלחת והתקדמות תכנית ההרזיה.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

יש לך כלב ומתלבט על הרגלי התזונה שלו? קרא במאמר עצות וטיפים להזנה נכונה!
ליקוק שפתיים הוא סוג של תקשורת לכלבים, וכלב שמלקק את שפתיו משתמש בשפת גוף כדי ליידע אותך איך הם מרגישים.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן