אביב הגיע – פרעוש בא

הפרעוש הינו חרק ללא כנפיים, בעל גפי פה המותאמות למציצת דם. זהו טפיל חיצוני הניזון מדמם של יונקים, לרבות בני אדם וציפורים. בד"כ צבעו כהה (חום אדמדם עד שחור).
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
אביב הגיע - פרעוש בא

מחזור חייו של הפרעוש כולל ביצה, 3 שלבי זחל, גולם ופרעוש בוגר, כאשר רק הפרעוש הבוגר ניזון מדם. הזחלים ניזונים בעיקר מהדם המעוכל המופרש מהבוגר, שנראה כגרגירים שחורים על חיית המחמד.
נקבת הפרעוש מטילה ביצים כיממה לאחר ארוחת הדם. מרבית הביצים מתפזרות בסביבת החיה תוך שעות ספורות. נקבה אחת יכולה להטיל כ-1000 ביצים לחודש! הביצים קטנות ובהירות וקשה להבחין בהן בעין בלתי מזוינת.
מהביצים בוקעים הזחלים שהופכים בהמשך לגלמים ומהם מגיח הפרעוש הבוגר.
משך מחזור החיים של הפרעוש תלוי בתנאי הסביבה, בעיקר טמפרטורה ולחות, ונע בין 3 שבועות בתנאים אופטימליים למס' חודשים.
השכיח מבין הפרעושים הנטפלים לאדם ולחיות משק החי הוא פרעוש החתול. בטבע הוא טפיל של חולדות, חתולי בר, תנים, נמיות, צבועים וארנבות. זהו מין הפרעוש הנפוץ ביותר על גבי כלבים וחתולים, בבתים ובחצרות.

הפרעושים פוגמים מאוד באיכות החיים של חיות המחמד שלנו, אך מעבר לכך, הם בעלי חשיבות רבה מבחינה רפואית.

• הפרעושים הם הגורם הנפוץ ביותר לאלרגיה בכלבים ובחתולים. הסימן העיקרי המאפיין אלרגיה הוא תחושת גרד. הגירוד גורם לפצעים ולהתפתחות דלקות עור, שעלולות להיות מפושטות וכואבות.

• הפרעוש עלול להעביר גורמי מחלה וטפילים שונים כדוגמת:

* תולעי סרט- תולעי מעיים הנפוצות בחיות מחמד. ביצי התולעים נמצאות בגוף הפרעוש והחיה נדבקת ע"י אכילת הפרעוש בעת הגירוד. גם ילדים קטנים עלולים להידבק בתולעים אלו בדרך דומה.

* חיידק התוקף את כדוריות הדם האדומות בחתול, שעלול לגרום למחלה קשה, שמתבטאת באנמיה חמורה, צהבת, חום ועלולה לגרום אף למוות.

* חיידק שגורם למחלת "שרטת החתול" באנשים, שמתבטאת בד"כ בהגדלת קשרי לימפה באזור השריטה ועלולה לגרום לחום ולכאבים.

*בתנאים מסוימים עלול פרעוש החתול להעביר את החיידק הגורם לטיפוס הבהרות.

שתי המחלות האחרונות אינן מועברות ע"י עקיצת הפרעוש, אלא דרך צואת הפרעוש, בה נמצאים גורמי המחלות.

בנוסף, נגיעות גבוהה מאוד בפרעושים בחיות צעירות או קטנות עלולה לגרום לאנמיה חמורה ומסכנת חיים.

מסיבות אלו ואחרות, חשוב מאוד להקפיד על טיפול מונע כנגד פרעושים לאורך כל השנה. קיים מגוון רחב של תכשירי הדברה בשוק בדרכי מתן שונות, לרבות אמפולות, תרסיסים, אבקות, שמפו וכו'.

מסיבות שונות, אנו ממליצים על שימוש באמפולות. לכל חומר מנגנון פעולה מעט שונה, כאשר המשותף לכולם הוא פגיעה במערכת העצבים של החרק.

ריכזנו עבורכם מידע בסיסי על החומרים המובילים בשוק:

1. ריוולושיין (Revolution)- החומר חודר דרך העור למחזור הדם ומשם מופרש שוב בחזרה לעור בהדרגה. לכן, תכשיר זה עמיד יותר במים מתכשירים אחרים שמתרכזים בעור בלבד. קוטל פרעושים בוגרים ומונע את בקיעת הביצים. בנוסף, קוטל אקריות אוזניים (טפילי אוזניים), טפיל הנפוץ בחתולים, שעלול להדביק גם כלבים, תולעת הלב בכלבים (מחלה נפוצה בארה"ב) ותולעי מעיים עגולות, וכן בעל פעילות כנגד טפילים נוספים ביעילות משתנה. הטפילים מתים רק לאחר שעוקצים את החיה ומוצצים את דמה, שמכיל את החומר. זהו החומר המומלץ על ידינו. מדובר בתרופה לכל דבר, ולכן יש להתייעץ עם הווטרינר לפני השימוש.

2. אדוונטג' (Advantage)- מתרכז בזקיקי השיער בעור. קוטל את הזחלים והפרעושים הבוגרים במגע בלבד, ומבלי שאלו יעקצו את החיה. עוצר עקיצות פרעושים תוך דקות ספורות. הורג קרוב ל-100% מהפרעושים לפני שמטילים ביצים וכשהכלב מטופל בקביעות מונע הדבקה בפרעושים.

3. אדוונטיקס (Advantix)- מתרכז בבלוטות החלב בעור. בנוסף לפעילותו נגד פרעושים, מקנה גם הגנה בפני קרציות, זבוב החול, המעביר את מחלת הלישמאניה בכלבים, וזבובי אורווה, שעקיצותיהם כואבות ומגרדות. חומר זה רעיל מאוד לחתולים, לכן מיועד לשימוש בכלבים בלבד ולא מומלץ לשימוש בכלבים הגרים עם חתול בבית.

4. פרונטליין (Frontline)- מתרכז בבלוטות החלב בעור. מקנה הגנה כנגד פרעושים, קרציות וכינים. גם כאן הפרעוש מת לאחר שבא במגע עם החומר וללא צורך בעקיצת החיה. פרונטליין קוטל פרעושים תוך 24 שעות. עם זאת, מחקרים מראים שפרעושים וקרציות מפתחים עמידות לחומר הפעיל תוך זמן קצר.

5. פרונטליין פלוס (Frontline Plus)- מכיל בנוסף חומר מעכב גדילה שקוטל את זחלי הפרעושים.

6. פרומריס (Promeris)- מקנה הגנה טובה כנגד פרעושים וקרציות בכלבים וכנגד פרעושים בחתולים. התכשיר המיועד לכלבים מכיל אמיטרז, חומר הרעיל מאוד לחתולים וכן מסוכן לשימוש בחיות הסובלות מסוכרת, או כשאחד מבני הבית סובל מהמחלה, בשל השפעת החומר על רמות הסוכר בדם. בנוסף, לא מומלץ להשתמש בתכשיר בכלב המטופל בתרופות מסוימות כדוגמת סטרואידים. מניסיוננו, שימוש בתכשיר זה גורם יותר לתופעות לוואי, לרבות אפטיה ואף עוויתות.

יש להשתמש בכל תכשיר עפ"י הוראות היצרן בלבד. יש להתייחס למשקל, גיל ומין החיה (כלב/חתול וכו') וכן לתדירות השימוש המומלצת ע"י היצרן. בכל מקרה של חוסר וודאות יש להתייעץ עם הווטרינר לפני השימוש!


במידה וחיית המחמד שלכם כבר נגועה בפרעושים, הטיפול חייב לכלול הדברת הבית והחצר בנוסף לטיפול בחיה עצמה, שכן מרבית ביצי הפרעושים, הזחלים והגלמים נמצאים בסביבה.

הזחלים לבנים זעירים ובעלי תנועה מוגבלת ומעדיפים תנאי חשכה. בחוץ הם מתפתחים בשכבת הקרקע העליונה וניזונים מחומר אורגני נרקב בעוד בבתים מצויים בבסיסי סיבי השטיחים או הריפוד ובמקומות המרבץ של חיות המחמד. לכן, יש לשאוב היטב רצפות, שטיחים, ספות, מזרנים וכו'.

רצוי להשתמש בשקית אגירת אבק חד פעמית ולרססה בחומר הדברה לקטילת הפרעושים והזחלים שישאבו לתוכה.

מומלץ להזמין מדביר מוסמך להדברת הבית והחצר. יש לדרוש מהמדביר להשתמש בחומרים הבטוחים לחיית המחמד ולהרחיק את חיות המחמד בעת ביצוע ההדברה בהתאם להוראות הרשומות על תווית התכשיר, בד"כ למספר שעות. מומלץ ביותר לרשום את שמות החומרים בהם השתמש המדביר. סימנים כגון ריור, אפטיה, חוסר תיאבון, כוויות וסימנים עצביים אצל חיות המחמד עלולים להיגרם עקב חשיפה לחומרי הדברה ומעידים על הרעלה. לכן, בכל מקרה של הופעת מי מהסימנים הנ"ל יש לפנות לווטרינר בהקדם.

באדיבות מוריה מרכז רפואי וטרינרי לחיות מחמד.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

בני זוג הונגרים חותרים בקייק בנהר הדנובה מזהים שני נשרים בסכנת טביעה ומחלצים אותם כנסו לסרטון

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן