איך לשלב כלב במשפחה בקלות?

דרך המרקר טריינינג שמה דגש על מה שטוב בכלב ובהתנהגות שלו, וניתן בעזרתה לשלב את הכלב במשפחה בקלות.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
כלב במשפחה

אנחנו רוצים להרחיב כאן על הנושא ולתת לכם כמה טיפים שיעזרו לכם בשילוב כלבכם האהוב בהרמוניה המשפחתית. חשוב לזכור שכמו בגידול ילדים, גם בגידול כלבים עלינו לדאוג קודם כל למילוי הצרכים הבסיסיים של הכלב, לפני שנוכל לצפות ממנו ללמוד ולבצע את מה שמבקשים ממנו.

חשוב גם שנגדיר מטרות ספציפיות וריאליות, אותן נוכל להגשים עם כלבנו שלב אחר שלב. לסיום, עלינו להבהיר לכלב מתי הוא עושה את הדבר הנכון, כדי שהוא יבין שזה מה שאנחנו רוצים שהוא יעשה!

כך תחנכו את הכלב שלכם בשלושה שלבים פשוטים:

שלב 1 – הכירו את הכלב שלכם

לכל כלב אופי משלו, וצרכים משלו שעלינו להתחשב בהם, בדיוק כפי שאנו מצפים מבני המשפחה להתחשב בתכונות ובצרכים שלנו. הביטו על הכלב שלכם, וחישבו:

האם הכלב שלכם אנרגטי מאוד?

אם כן, דאגו שהוא מקבל מספיק הזדמנויות להוציא מרץ בדרכים שמקובלות עליכם בכל יום, כגון טיולים ארוכים, השתוללות עם כלבים אחרים, משחקי הבאה או מחבואים איתכם, והפעלה מנטלית כגון תרגילי אילוף, לימוד טריקים, או האכלה מתוך צעצועי האכלה ולא מתוך קערה.

האם הכלב שלכם חברותי או חששן?

חשוב שתבינו מה הכלב שלכם בעצם רוצה: להגיד שלום לכל העולם, או שיניחו לו לנפשו? מתוך ההיכרות הזאת תוכלו להחליט כיצד עדיף לשלבו בבית שלכם: האם לאפשר לו להיות חלק מהחגיגה, לפגוש אורחים שמגיעים ולהשתלב ב"אקשן" (תוך שאתם מקנים לו הרגלים חדשים וחינוך להתנהגות נאותה, כמובן), או אולי עדיף שתתנו לו להיכנס לחדר השינה כשמגיעים אנשים חדשים, ותאפשרו לו לצאת ולפגוש אותם בזמנו שלו, לאחר שההמולה הראשונית נרגעה?

מה הכלב שלכם אוהב לעשות?

במילים אחרות, מה מניע אותו, מה משמח אותו? האם הוא מתרגש ונמס מאושר כשאתם מדברים אליו או מלטפים אותו? האם הוא מתלהב כשאתם מחזיקים את הצעצוע האהוב עליו?  הוא יעשה הכל בשביל חתיכת ביסקוויט? ומה לגבי חתיכת עוף?

מה הכלב שלכם לא אוהב?

תתפלאו, אבל יש כלבים שממש לא אוהבים ליטופים… או שאוהבים ליטופים אבל רק במקום מסויים בגוף, או רק מאנשים שהם מכירים היטב. דברים נוספים שכלבים בד"כ לא אוהבים: כשמגיע הזמן ללכת הביתה מגינת הכלבים, כשמשאירים אותם לבד, כשצועקים עליהם או מענישים אותם בצורה כלשהי, כשמתעלמים מהם בזמן שהם רוצים תשומת-לב. נסו להיות מודעים גם לדברים האלו, כדי שלא תהרסו בטעות את ההתנהגות שאתם מנסים לבנות! דוגמה נפוצה לכך היא לקרוא לכלב, וכשהוא מגיע אליכם בשמחה – לקשור אותו ברצועה ולעזוב את גינת הכלבים בה הוא שיחק עם חבריו. זה נתפס ע"י הכלב כעונש – והסיכוי שהוא יבוא אליכם שוב כשתקראו לו יקטן!

שלב 2: החליטו על חוקי הבית

איך אתם רוצים שהכלב שלכם יתנהג? מה בדיוק אתם רוצים שהוא יעשה בכל סיטואציה? כאן יש יתרון גדול לנקודת המבט של דרך המרקר טריינינג, השמה דגש על מה שאנחנו כן רוצים שהכלב שלנו יעשה, ולא על מה שלא. נסו לנסח לעצמכם משפטים על דרך החיוב במקום על דרך השלילה. למשל, "כשבאים אורחים אני רוצה שהכלב יישב בזמן שמלטפים אותו", במקום "אני לא רוצה שהכלב יקפוץ על האורחים". דוגמה נוספת יכולה להיות: "כשאנחנו אוכלים אני רוצה שהכלב ישכב במיטה שלו" במקום לומר "אני לא רוצה שהוא יציק בזמן הארוחה". עכשיו החליטו מהם חוקי הבית שלכם בסיטואציות שונות שמתרחשות אצלכם:

  • כשבאים אורחים
  • כשאתם מתיישבים לארוחה
  • כשאתם פוגשים אנשים וכלבים ברחוב
  • כשאתם יושבים לקרוא/לצפות בטלויזיה/לעבוד במשרד הביתי
  • וכן הלאה…

ככל שתגדירו יותר בבירור מה בדיוק אתם רוצים שהכלב שלכם יעשה, כך יהיה לכם קל יותר ללמד אותו לעשות את מה שמצופה ממנו. זיכרו: הכלב שלכם לא עושה לכם דווקא! הוא פשוט עושה את מה שהוא מבין שהוא אמור לעשות. למדו אותו התנהגות חדשה, והיא תחליף במהירה את ההתנהגות המציקה שקיבלתם ממנו עד עכשיו.

שלב 3: תיפסו את הכלב "על חם" כשהוא מתנהג יפה!

אנחנו מאוד טובים בלשים לב לדברים שמפריעים לנו, ובלקטר עליהם. על הנהג שחתך אותנו על הכביש. או הילדים ששוב השאירו צעצועים מפוזרים בסלון. בן או בת הזוג ששכחו לתלות את הכביסה או הזניחו את הכלים, העובד שהגיע מאוחר למשרד… אנחנו מתוכנתים לשים לב דווקא לדברים שהיינו רוצים שייעלמו מחיינו.

למזלנו, בשנים האחרונות יותר ויותר אנשי מקצוע מתחומים שונים מדגישים את החשיבות של מתן תשומת לב לדברים הטובים שקיימים בחיינו, ומוכיחים ש"מה שמתמקדים בו גדל". ולכן' עדיף להתמקד בטוב ולא ברע. קואוצ'רים ומטפלים קוראים לזה "להגדיל את ה'יש'". ואנחנו, בבית הספר למרקר טריינינג, קוראות לזה "קוסמות".

כי לפעמים מספיק שנדגים למשפחה כיצד לשים לב אל הכלב ולתת לו חיזוק חיובי כשהוא מתנהג יפה, בכדי להעלים או להפחית במידה ניכרת את ההתנהגות שהציקה לנו מלכתחילה, כמעט ללא צורך בשום אימון נוסף.

איך עושים את זה? 

הקדישו קצת זמן לצפייה בכלב שלכם במהלך היום. מה הוא עושה שאתם כן אוהבים? מתי הוא מתנהג בצורה שמוצאת-חן בעיניכם? כל כלב הרי לועס עצם לפעמים, נשכב לנוח, או הולך לעיסוקיו… גם הכלב השובב ביותר הולך לפעמים לישון! בחרו 2-3 התנהגויות שאתם אוהבים שהכלב שלכם עושה.

סמנו (תגידו) לכלב שאתם אוהבים את מה שהוא עושה עכשיו. זה ה"מרקר" ב"מרקר טריינינג". כמו טוש מדגיש, שמבהיר לכלב מה בדיוק הוא עשה שמצא-חן בעיניכם מתוך מגוון ההתנהגויות שהוא עושה במהלך כל היום. אפשר להשתמש לצורך כך בקליקר ייחודי, או פשוט להגיד לו "יופי!" או "יש!" ברגע שהוא עשה את הדבר שאהבתם. נסו לדייק בתזמון כך שהקליק או המילה שלכם נשמעים בדיוק ברגע שבו כלבכם עושה את הדבר הנכון.

תנו לו חיזוק חיובי בכל פעם שהוא מבצע את מה שאתם רוצים. כלל ידוע בעיצוב התנהגות (גם של אנשים, אגב!) הוא שהתנהגות שטומנת בחובה חיזוק תחזור על עצמה. ואילו התנהגות שלא מובילה לחיזוק, בסופו של דבר תיחלש ותיעלם. אם תתנו לכלב משהו מהדברים שהוא אוהב. (שאותם הגדרנו בשלב הראשון – כגון ליטוף, חתיכת אוכל, או משחק בצעצוע אהוב) בתמורה להתנהגות שאתם אוהבים (כמו שכיבה על המיטה שלו, ישיבה, יצירת קשר עין איתכם).

הוא יתחיל לחזור על ההתנהגות הזאת במטרה להרוויח שוב את החיזוק שנתתם לו. ככל שתמצאו יותר הזדמנויות לתת לו חיזוקים, כך תקבלו יותר את ההתנהגות הרגועה/מנומסת שרציתם. ותוכלו להימנע מעימותים מיותרים ומשימוש בענישה, שפוגעת בקשר ביניכם ומעלה את רמת התסכול של שני הצדדים.

מוכנים לנסות? קדימה! על איזו התנהגות אתם הולכים לתת לכלב שלכם חיזוקים?

לכל שאלה, המומחים שלנו בפטנט ישמחו לעזור בכל תחום. צרו קשר!

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

ביון ראשון 18.07 אזרח הבחין בסוס השוכב בצומת מכר סמוך לעכו הודיעה למשטרה ומשם התחיל מסע הצלה של המשטרה , פקחים ווטרינרים

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן