זמן פרידה- כיצד מחליטים על המתת חסד לחיית המחמד?

ההחלטה על המתת חסד של חיית מחמד היא החלטה קשה. כיצד מקבלים אותה? כיצד מבצעים את התהליך ואיך ממשיכים אחרי- במאמר הבא
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
המתת חסד כלבים
ההחלטה על המתת חסד של בעל חיים היא ללא ספק ההחלטה הקשה שיש לקבל בתור בעלים של חיית מחמד או וטרינר. עבור בעלים רבים, הרצון להאריך את חייו של בעל החיים האהוב ולהקל על סבלו גורמים לבלבול ולרגשות מעורבים, המקשים על קבלת ההחלטה הקשורה בהמתת החסד. טרם ההחלטה, מומלץ להעלות את הנושא בין בני המשפחה ולדון בו עם הווטרינר. יש לדון מראש על מספר הנושאים החשובים כגון: אילו מבני המשפחה יהיו נוכחים בעת ההמתה? מתי והיכן תתבצע ההמתה, אם ניתן יהיה לתכנן אותה? כיצד להיפרד מחיית המחמד? מה לעשות עם גופת חיית המחמד לאחר ההמתה? אולם לפני הכל, יש לענות על השאלה העיקרית- כיצד יודעים שהגיע הזמן להיפרד? במאמר זה ננסה לדון בשאלות אלה.

כיצד יודעים שזה הזמן להיפרד?

נקודת מבטה של חיית המחמד

המתת חסד צריכה להפוך לשיקול התלוי אך ורק במצבו הבריאותי של בעל החיים. ברוב המקרים, בחינת איכות חייו של בעל החיים, עוזרת בהחלטה. ניתן לבחון את הגורמים הבאים:
  • האם הוא אוכל ושותה בכוחות עצמו?
  • האם הוא נייד?
  • האם הוא עושה את צרכיו כראוי ובשליטה?
  • האם הוא חווה יותר כאב מאשר הנאה?
  • האם הוא מודע לסביבתו?
  • האם הוא עדיין נהנה בחברתנו ומגיב אלינו בצורה נורמאלית?
ניתן לערוך רשימה כתובה ומפורטת של כל הגורמים המקנים לדעתנו את איכות חייו של חיית המחמד שלנו. מומלץ לחזור אל רשימה זו שוב ושוב על מנת לבחון את איכות חייה של חיית המחמד בצורה יותר אובייקטיבית. כבעלים של חיית המחמד, קל יותר לקבל החלטה ולהרגיש איתה בנוח באם קיים המידע לגבי מצבה של חיית המחמד. לכן חשוב להבין מהווטרינר המטפל של חיית המחמד את מצבה הבריאותי המדויק. אם היא חולה, כדאי לדעת את כל אופציות הטיפול, ההשלכות שלהן וסיכויי ההחלמה.

נקודת מבטם של הבעלים

כחלק ממארג השיקולים, קיים גם השיקול של המחיר הכלכלי, הפיזי והרגשי הקיימים בהמשך הטיפול בחיית המחמד. עלינו להחליט מה יהיה הטוב ביותר לחיית המחמד שלנו. עלינו לקחת בחשבון גם מה יהיה הטוב יותר עבורנו ועבור בני המשפחה. נבחן זאת עלי ידי מענה לשאלות כגון: האם אנחנו מסוגלים פיזית להתמודד עם הטיפול? האם יש מי שיעזור אם צריך? אילו הקרבות עלינו ועל בני המשפחה לעשות לטובת הטיפול? האם אנחנו מוכנים לפרידה? מה יהפוך את הפרידה לאפשרית? אין צורך לחוש רגשות אשם אם אין אנו יכולים לעמוד כלכלית בטיפול. אין הדבר הופך אותנו לבעלים "רעים" או כאלה שאוהבים פחות את חיית המחמד שלהם. כדאי להתייעץ עם הווטרינר לגבי האופציות הכלכליות השונות הקיימות במצב הנתון. ברב המקרים אין צורך בהחלטה מיידית, לכן מומלץ לקחת את הזמן ולחשוב היטב מה ברצוננו לעשות. כדאי לדון על ההחלטה עם שאר בני המשפחה כולל ילדים. הנטייה האנושית היא לפקפק בהחלטותינו לאחר המעשה. דיון מעמיק בשאלה, התייעצות עם הווטרינר, שיתוף שאר בני המשפחה וקבלת החלטה שקולה בנוגע לשאלה כיצד אנו רוצים להיפרד מחיית המחמד שלנו, יקטינו רגשות פקפוק אלה, ועשויים להקל על הרגשתנו אחר כך. בחלק מהמקרים ישנה גם אופציה לסעוד את חיית המחמד בבית, תוך דאגה לנוחיותה המקסימאלית. בעיקר כאשר יש צורך של בני המשפחה בזמן נוסף לשם השלמה עם מותה הקרוב של חיית המחמד.

מה קורה בעת המתת חסד?

הבנת התהליך חשובה לצורך החלטת הבעלים האם להיות נוכחים בחדר ומי יהיה נוכח אם כן, בעת התרחשותה. לצורך ביצוע המתת החסד, על הווטרינר להתקין קטטר ("ונפלון") תוך ורידי באחת מהגפיים של בעל החיים. באם בעל החיים חולה מאוד או היה מאושפז זמן רב וורידיו נדקרו פעמים רבות, פעולה זו עלולה לקחת זמן מה עד למציאת המיקום הטוב ביותר להכנסת הקטטר לווריד מתאים. במקרים בהם חיית המחמד אינה רוגעה, מרבית הווטרינרים יזריקו לה חומר לטשטוש והרגעה שיקל על חיית המחמד.

החומד המשמש להמתת חסד

החומר המשמש להמתת החסד הוא תמיסה מרוכזת של פנטוברביטל (חומר הרדמה) המוזרקת לתוך הוריד. החומר גורם להפסקת פעילות הלב במהירות רבה (מספר שניות בודדות). בחלק מהמקרים, הזמן בין ההזרקה למוות יכול להתארך מעט. בעיקר בבעלי חיים עם זרימת דם גרועה. ישנם מקרים בהם שרירי בעל החיים יכולים להתכווץ או להרפות לאחר המוות. שרירי פי הטבעת והשלפוחית למשל עלולים להרפות ועל כן יכולים להשתחרר שתן וצואה. כיווצים בלתי רצוניים של השרירים לאחר המוות עלולים לגרום לבעל החיים להראות כאילו הוא משתנק או מזיז את הרגל. חשוב לזכור שבעל החיים אינו מודע כלל לכל אלה שמתרחשים כאמור לאחר המוות. דבר נוסף שכדאי לדעת הוא שכמעט בכל המקרים, עיניה של חיית המחמד אינן נעצמות לאחר המוות ונשארות פתוחות.

מי כדאי שיהיה נוכח בעת המתת החסד?

אנשים רבים רוצים להיות נוכחים בעת המתת החסד של חיית המחמד שלהם מסיבות שונות. יש בעלים שאינם רוצים להרגיש שהם נטשו את חיית המחמד ברגעיהם האחרונים. יש שמעוניינים לדעת איך חיית המחמד שלהם מתה בכדי ששאלה זו לא תציק להם בעתיד. כל אחד צריך להחליט בעצמו האם הוא רוצה להיות נוכח בעת ההמתה ומה הטוב ביותר עבורו.

לא כולם מסוגלים להיות חלק מתהליך המתת החסד

אין סיבה להרגיש רגשות אשמה אם איננו מסוגלים להיות נוכחים בזמן התהליך. חיית המחמד נהנתה מאהבתנו כל חייה ואם יכלה לדבר, בטוח שהייתה אומרת כי היא מבינה. מלבד זאת היא איננה לבד, הווטרינר והצוות ילוו אותה, ידברו איתה וילטפו אותה לאורך כל הדרך ברוך ובחמלה. אפשר לבקש לבלות עם חיית המחמד ברגעים ממש לפני התהליך ו/או לאחריה וניתן להישאר רק עד מתן הטשטוש.

נוכחות של ילדים בהמתת חסד

מומחים רבים מאמינים כי עדיף שילדים מתחת לגיל 8 לא יהיו נוכחים בעת התהליך. הם יכולים להיפרד מחיית המחמד לפני או לאחר מכן, במידה והוכנו לכך מראש. אם בכל זאת ילד קטן רוצה להיות נוכח בעת התהליך, כדאי להתייעץ מבעוד מועד עם בעל מקצוע או להיפגש עם פסיכולוג ילדים שידע להסביר לילד למה לצפות.

היכן ומתי לבצע את המתת החסד?

בחלק מהמקרים יש לבעלים את האופציה לבחור היכן תתבצע המתת החסד. חלק מהווטרינרים מבצעים ביקורי בית ויסכימו להמית את חיית המחמד בביתה. חלק מהאנשים יעדיפו לבצע את ההמתה בחוץ. אם למרפאה הווטרינרית יש חצר סגורה, גם אופציה זו אפשרית. במידה והמתת החסד נעשית במרפאה, מרבית האנשים יעדיפו לבצעה בשעות פחות עמוסות, בתחילת או בסוף היום. אם מתאפשר, כדאי לבחור את היום. בכך יוכלו הבעלים להכין את עצמם לתהליך. ישנם אנשים שיעדיפו את יום שישי, על מנת שיהיה להם את סוף השבוע לעצמם. אחרים דווקא ירגישו לבד בסוף השבוע או שירגישו יותר בחסרונה של חיית המחמד.

כיצד ומתי להיפרד?

אפשר להיפרד מחיית המחמד בדרכים רבות ויצירתיות בכל שלב של המתת החסד.  להיפרד לפני הכניסה לחדר הבדיקה, ניתן ללוות את חיית המחמד לתוך החדר ולהישאר איתה ממש עד לפני ההזרקה ואז לצאת. ניתן גם לחזור לאחר ההמתה לפרידה אחרונה. ניתן להישאר עם חיית המחמד לאורך כל הדרך ולהיפרד ממנה במהלך הפרוצדורה. אפשר לבקש מספר רגעים אחרונים לבד עם חיית המחמד גם לפני וגם אחרי המתת החסד לצורך פרידה אישית. הווטרינר והצוות ילוו ויהיו בשבילכם לאורך כל הדרך וינסו להקל ולמלא אחר רצונותיכם האישיים. ניתן לקחת מזכרת מחיית המחמד כגון קבוצת שיער, קולר או תליון.

האופציות לטיפול בגופת בעל החיים לאחר המתת החסד

ישנן מספר אלטרנטיבות לטיפול בגופת חיית המחמד לאחר המתת החסד בהתאם למקום המגורים, שיקולים אישיים וכלכליים:

1. קבורה

ישנם בתי קברות מאושרים לבעלי חיים בהם ניתן לקבל חלקת קבר אישית לחיית המחמד. החלקה כוללת מצבה עם שם ובחלקם אף ניתן לצרף תמונה וכד'. ניתן גם לקבור בקבר משותף. במקרה כזה מיקום הקבורה המדויק איננו ידוע. חשוב לדעת כי הטמנה עצמאית בשטח שאינו מאושר הינה עבירה על החוק.

2. פינוי לשריפה או הטמנה

ע"י מחלקת התברואה של העירייה/מועצה.

3. נתיחה שלאחר המוות

בחלק מהמקרים, אם חשוב לבעלים ו/או לווטרינר לדעת את סיבת המוות שבגינה הוחלט להמית את החיה, ניתן לבצע נתיחה שלאחר המוות.

מה עושים אחרי המתת החסד?

חשוב מאוד שנדאג לעצמנו ברגעים שלאחר המתת החסד. שיהיה מי שייקח אותנו הביתה, מישהו לבלות איתו את המשך היום, לדבר ולשתף איתו מחשבות ורגשות. יש אנשים שטיול רגלי עוזר להם, יציאה לבילוי עם חברים או בילוי בחיק המשפחה. הבנת תהליך האבל יכול לעזור בהתמודדות וכן קריאת ספרות מקצועית או שיחה עם אנשים/חברים שעברו תהליך דומה.

לסיכום

ההחלטה על המתת חסד של חיית מחמד היא החלטה קשה. אם הדבר מתאפשר, כדאי להכין את עצמנו היטב לעניין על מנת להקל על ההחלטה באמצעות דיון עם הווטרינר ובני המשפחה, קבלת מירב האינפורמציה וקבלת החלטות לוגיסטיות מראש. חשוב שיהיה חבר/אדם קרוב איתו ניתן לדון בנושאים השונים ולבלות זמן לפני ואחרי ההמתה. ההחלטה בנוגע לדרך הפרידה והנוכחות במהלך הפרוצדורה היא אישית. על כל אחד לעשות את מה שהכי טוב לו וללכת בדרך איתה הוא שלם ביותר. עפ"י מאמרם של ד"ר Race Foster וד"ר Marty Smith.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן